פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      למה באפריקה אין כאבי גב ואצלנו כן?

      שיטה שפיתחה מורה מארה"ב נולדה בעקבות תחקיר שערכה במדינות אפריקה במהלכו צפתה בנשים שעומדות על הרגליים שעות, אך אינן סובלות מכאבי גב. איך זה עובד ולמה לא כדאי לכם לשבת זקוף?

      כאב גב (ShutterStock)
      כל אחד עבר את זה מתישהו בחיים (צילום: shutterstock)

      כאבי גב הם בעיה נפוצה של אנשים בעולם המערבי, אבל מסתבר שבתרבויות מסורתיות הם כמעט לא קיימים, גם כשמדובר על אנשים בגילאים מבוגרים יותר. אסתר גוקהייל, אמריקאית שעובדת בדיקור סיני, החליטה לבדוק את הנושא הזה מקרוב, לאחר שסבלה מבעיות גב קשות שלא נמצא להן מזור ברפואה המערבית. היא נסעה לפגוש את הקהילות שגרות בהרי אקוודור, בכפרי דייגים בפורטוגל ובשבטים מרוחקים באפריקה.

      "הלכתי לכפרים שבהם כל ילד מתחת לגיל 4 היה בוכה מבהלה אם הוא ראה מישהו עם עור לבן - הם מעולם לא ראו אדם לבן לפני", סיפרה לאתר npr. כדי לבדוק איך הם מתנהלים במהלך היום, היא צילמה תמונות וקטעי וידאו של אנשים שהלכו עם דליי מים על ראשיהם, אספו עצים להסקה או ישבו על אריגים שהונחו על הרצפה במשך שעות. היא סיפרה כי ראתה נשים שבילו שבע עד תשע שעות ביום על הרגליים, והיו מתכופפות הרבה כדי לאסוף מים, ולמרות היותן מבוגרות יחסית - לא סבלו מכאבי גב.

      המכנה המשותף הראשון שצץ בראשה היה הצורה של עמוד השדרה שלהן, שהייתה לו לדבריה מה שהיא כינתה "יציבה מלכותית".

      עמוד שדרה מעוצב אחרת

      גוקהייל הבחינה כי בעוד שעמוד השדרה האמריקאי הממוצע הוא בצורת S, אצל הנשים הללו הצורה הייתה של האות J. "צורת S היא בעצם לא טבעית. עמוד השדרה הרצוי הוא בצורת J", היא אמרה. לדבריה, בפסלים העתיקים, וגם בגופם של ילדים צעירים, אפשר לראות כי עמוד השדרה אינו מפותל אלא יותר ישר עם עיקול באיזור הישבן.

      אחרי שהבינה זאת, ניסתה גוקהייל לעבוד על עמוד השדרה שלה כך שיהיה מעוצב כשלהן, וכאבי הגב שלה באמת הלכו והשתפרו. בהמשך, היא פיתחה מספר תרגילים, כתבה ספר, פתחה מרכז בפאלו אלטו בקליפורניה וסחפה אחריה בכירים מעמק הסיליקון. היום היא כבר היא מעבירה שיעורים בגוגל, בפייסבוק ובחברות נוספות בכל רחבי ארה"ב, כשהכינוי שלה הוא "הגורו היציבה".

      אישה אפריקאית סוחבת את ילדה (ShutterStock)
      יש להן יותר עמוד שדרה (צילום: shutterstock)

      למרות ההצלחה, מדענים רבים עדיין ספקנים. אחד מהם ד"ר פדר מומאנני, נוירוכירורג באוניברסיטת קליפורניה, הסביר כי עדין לא נעשה מחקר על האחוזים הנמוכים של כאבי הגב בתרבויות המסורתיות, או על צורת עמוד השדרה שלהם. "הייתי רוצה ללכת ולקחת צילומי רנטגן של אוכלוסיות ילידים ולהשוות את זה לאנשים בעולם המערבי", הסביר, "אני חושב שזה יהיה מחקר מועיל".

      לדברי ד"ר מומאנני, יש מספר סיבות שגורמות להבדלים בשכיחות כאבי הגב. אחת מהן היא המשקל. "אם יש לך הרבה שומן המרוכז בבטן, זה יכול למשוך את המשקל שלך קדימה. אצל אנשים רזים כנראה יש פחות עקמומיות". בנוסף, אוכלוסיית העולם המערבי היא הרבה פחות פעילה ואורח החיים הזה גורם לדבריו לטונוס שרירים נמוך, מה שמוביל ליציבה לא טובה. ד"ר מומאנני טוען כי החשיבות היא לא שעמוד השדרה בצורת J , אלא מה עושה אותו בצורה הזו. לדבריו, השיטה של גוקהייל יכולה להיות מפתח, שכן היא מחזקת את שרירי הליבה, אבל לא מדובר בכדור קסם, אלא בעבודה פיזית מאומצת.

      5 טיפים מרכזיים של גורו היציבה

      1. גלגול כתפיים: רובנו נוטים לכווץ את כתפינו קדימה, כך הידיים שלנו נמצאות בחזית של הגוף. כדי לתקן את זה, משכו בעדינות את הכתפיים שלכם למעלה, דחפו אותן בחזרה ולאחר מכן תנו להן לרדת. כעת, הידיים שלכם צריכות להשתלשל לצידי הגוף, כשהאגודלים שלכם מצביעים החוצה.

      2. האריכו את עמוד השדרה שלכם: לדבריה של גוקהייל הוספת אורך נוסף לעמוד השדרה שלכם היא קלה. היזהרו שלא לקשת הגב שלכם, קחו נשימה עמוקה ושאפו גבוה. שימרו על הגובה ונשפו את האוויר החוצה. עשו את הפעולה שוב, והפעם נסו למשוך את עמוד השדרה גבוה יותר.

      3. הדקו את הישבן כשאתם הולכים: בתרבויות ילידים רבות, אנשים סוחטים את שרירי הישבן בכל פעם שהם לוקחים צעד וזו אחת סיבות שיש להם שרירי ישבן חטובים שתומכים בגב התחתון שלהם. הקפידו להדק את שרירי הישבן, כך שתהנו לא רק מישבן חטוב, אלא גם מגב מוחזק.

      4. אל תרימו את הסנטר למעלה: במקום זאת, כדי להוסיף אורך לצוואר אפשר לקחת אובייקט קל משקל, ולאזן אותו בחלק העליון של הראש תוך כדי הזזת הראש כנגד האובייקט. כך תשמרו על הסנטר במקום ותאריכו את הצוואר.

      5. אל תשבו זקוף: לדבריה של גוקהייל, ישיבה כזו פשוט מקמרת את הגב. במקום זאת היא ממליצה לעשות סיבוב כתף, לפתוח את החזה ולקחת נשימה עמוקה כדי למתוח ולהאריך את עמוד השדרה.