פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      למה בעצם כואב לנו הגב?

      בין אם אתם מבלים את היום בסחיבת שקיות שופינג או בישיבה מול המחשב - הגב התחתון שלכם עלול להיפגע. הפיזיותרפיסטית שני כהן מסבירה מתי כאב הגב רק זמני ומתי עדיף לפנות לטיפול

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      הגב התחתון נושא את העומס על עמוד השדרה (אילוסטרציה: ShutterStock)

      רוב האנשים סבלו בשלב כזה או אחר של חייהם מכאבי גב. חלק מכאבי הגב זמניים, כאלה שחולפים כעבור כמה שעות או ימים, וחלקם נמשכים זמן רב ונחשבים כרוניים. כאב גב נחשב לכרוני כאשר הוא נמשך למעלה משלושה חודשים, ובמקרה כזה מומלץ לפנות לייעוץ לצורך אבחנה וטיפול. כאבי גב תחתון שכיחים מאוד, ו-25 עד 40 אחוזים מהאוכלוסייה בעולם המערבי סובלת מהם.

      הגב התחתון בנוי משרירים גדולים שאחראיים לתנועות מסוימות, כמו כיפוף לפנים, ומשרירים קטנים האחראים על ייצוב עמוד השדרה ועוזרים לנו להישאר זקופים במשך היום. הגב התחתון הוא זה שמאפשר לנו להתכופף קדימה בשביל להרים עט שנפל, והוא גם זה שמייצב את גבנו כאשר אנו מתכוננים להרים משא כבד. לגב התחתון תפקיד חשוב גם בפעולות שהן לכאורה סטטיות כמו ישיבה או עמידה.

      כיוון שלאזור הגב התחתון תפקיד משמעותי בנשיאת העומס על עמוד השדרה, יש חשיבות רבה לשמירה על תקינותו וחוזקו. יש המון סיבות לכאבי גב בעמוד השדרה התחתון, אולם הנפוצות ביותר הן מתיחה לשרירי הגב התחתון, בלט, פריצת דיסק, לחץ על עצב היוצא מחוליות הגב התחתון, ארטריטיס (שחיקת פרקים) וחוסר יציבות כללית של מערכת השריר-שלד באזור זה.

      כואב לי הגב - מה עושים?

      כצעד ראשון כדאי לפנות לטיפול רפואי. בדרך כלל, רופא או פיזיותרפיסט יוכלו לזהות את הבעיה אחרי שתסבירו להם ממה התחיל כאב הגב, ולאחר בדיקה גופנית של האזור. לעיתים הרופא ימליץ על מבחני הדמיה כגון רנטגן או MRI שמטרתם לשלול בעיות מסוימות, או לאשרר אבחנה.

      חשוב לזכור כי לא כל כאב גב מקורו בבעיה במערכת השריר-שלד. לפעמים כאבי הגב עלולים לנבוע מגורמים שלא קשורים ישירות לאזור הכואב. בין גורמים אלו ניתן למנות היריון, בעיה בכליות או גידול באזור הגב התחתון. לכן, חשוב לשלול אבחנות אלו לפני שקובעים שהבעיה נובעת מהגב עצמו.

      אם אובחנתם כסובלים מפגיעה בגב התחתון, מומלץ לפנות לפיזיותרפיסט על מנת שיוכל לבנות עבורכם תכנית טיפולים המתאימה לפגיעה שלכם ולמצב בריאותכם הכללי. הפיזיותרפיסט גם יעקוב אחרי ההתקדמות שלכם על מנת למנוע החמרה של הבעיה או פציעה חוזרת.

      דרכי הטיפול בגב מגוונות אך נושאות עקרונות זהים. לרוב יש לזהות את הפעולות שיש להימנע מהן על מנת להפחית את עוצמת הכאב (לדוגמה, במקרה של פריצת דיסק, לא מומלץ לבצע פעולות כמו כיפוף הגב לפנים או ישיבה ממושכת). במקביל, חשוב לחזק את שרירי הליבה על מנת לייצב את עמוד השדרה ולהפחית את העומס המופעל עליו. אחת הדרכים הנפוצות ביותר לחיזוק שרירי הגב היא שיעורי פילאטיס, העובדים על עקרון חיזוק שרירי הליבה.

      בנוסף, יש לוודא כי היציבה שלכם נכונה ושהשגרה שלכם לא כוללת פעילויות שעלולות להחמיר את כאבי הגב, כמו ישיבה ממושכת מול מחשב, נסיעות ארוכות ברכב או העמסת משאות כבדים באופן יומיומי.

      טיפ לסיום: הרימו נכון

      כאשר השרירים או מערכת השלד לא מסוגלים להתמודד עם העומס הנדרש מעמוד השדרה, למשל כאשר אנחנו מנסים להרים קופסא כבדה מדי מהרצפה, הגב התחתון עלול להיפגע. לכן, חשוב מאוד להרים נכון ובזהירות. ככה עושים את זה:

      1. התקרב אל החפץ כמיטב יכולתך.

      2. כופף את הברכיים ושמור על הגב ישר. תנוחה זו היא תנוחת סקוואט. אל תכופף את הגב בשביל להרים משא כבד.

      3. החזק את החפץ בשתי ידיים והרם אותו תוך כדי שימוש ברגליים, ולא בגב.

      4. החזק את החפץ קרוב למרכז הבטן, ואל תיישר את זרועותיך קדימה.

      5. כאשר צריך להניח את החפץ, התקרב למקום המיועד להנחה ככל האפשר והנח אותו בעדינות.

      6. אם החפץ כבד מדי, בקש עזרה להרימו. אם אין אף אחד בנמצא - אל תרים! יותר מדי פציעות גב מתרחשות כאשר מנסים להרים חפץ כבד.

      שני כהן היא פיזיותרפיסטית במכון הפיזיותרפיה באסותא