וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על הרגליים: הדרך הפשוטה לעזור לילדים להתרכז בלימודים

2.5.2015 / 8:00

מחקר מצא כי ילדים שעומדים במהלך השיעור הרבה יותר קשובים מאשר חבריהם שישובים על הכסא. האם בקרוב יוחלפו הכיסאות והשולחנות המסורתיים בעמדות עבודה בעמידה?

ילדה מתוסכלת מכינה שיעורי בית. ShutterStock
בעמידה זה יותר קל/ShutterStock

אף שישיבה על התחת היא ביטוי לחרשנות, מחקר מבית הספר למדעי בריאות הציבור בטקסס מגלה כי תלמידים שלומדים בעמידה קשובים יותר מאלה שיושבים בכיתה.

הממצאים, שפורסמו בכתב העת הבינלאומי לקידום בריאות וחינוך, התבססו על מחקר של כמעט 300 ילדים בכיתות ב'- ד' שנצפו במהלך שנת לימודים. ההקשבה וההשתתפות בכיתה נמדדה על ידי התנהגויות כמו מענה לשאלות, הרמת יד או השתתפות בדיון פעיל. המחקר מצא כי אלה שעמדו היו מעורבים ב-12 אחוזים יותר מאשר חבריהם הישובים, מה ששווה לשבע דקות נוספות בשעה של זמן הוראה.

שורפים יותר קלוריות

שולחנות עומדים, שחלקם נמצאים כבר בשימוש במקומות עבודה שונים, מאפשרים לתלמידים לשבת או לעמוד בכיתה על פי שיקול דעתם. החוקרים החלו להתעניין בשולחנות כאמצעי להפחתת השמנה בילדות ולהקלה על לחץ בעמוד השדרה, שעלול להיווצר עקב ישיבה ממושכת. במחקר קודם שנערך הם מצאו כי השולחנות העומדים מעודדים שריפת קלוריות גדולה יותר ב-15 אחוזים מאשר ישיבה בשולחנות מסורתיים. בקרב ילדים שסובלים מהשמנת יתר, שריפת הקלוריות הייתה גבוהה ב-25 אחוזים. המחקר האחרון ביקש לבדוק האם קיים קשר גם למעורבות אקדמית בכיתה.

ילדים בכיתת לימוד. ShutterStock
בקרוב שינוי?/ShutterStock

החוקר הראשי, פרופסור מארק בנדן, אמר שהוא לא היה מופתע מתוצאות המחקר, בהתחשב בכך שמחקרים קודמים הראו כי לפעילות גופנית, אפילו ברמות נמוכות, עשויה להיות השפעה חיובית על היכולת הקוגניטיבית. "תחנות עבודה עומדות עשויות להפחית בעיות התנהגות הרסניות ולהגדיל את תשומת לבם של התלמידים או את מעורבותם האקדמית על ידי עמידה ששוברת את המונוטוניות של ישיבה ממושכת", הסביר.

פרופ' בנדן הוסיף כי "מחקרים רבים מצביעים על כך שמעורבות אקדמית היא התורם החשוב ביותר להישגי תלמידים. במילים פשוטות, אנחנו חושבים שיותר טוב ללמוד על הרגליים שלנו מאשר בישיבה". לדברי בנדן, חשיבות המחקר היא בכך שבתי ספר יכולים כעת לטפל בשתי בעיות מרכזיות- ביצועים אקדמיים והשמנה של ילדים.

עוד בנושא:
פעילות גופנית לא שווה הרבה אם אתם כל היום יושבים
כן בעבודה: 8 תרגילים לנטרול נזקי ישיבה ממושכת
לשבת, לקום: התרגיל הפשוט שינבא מתי תמותו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully