וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא בכל מחיר: 5 מצבים שבהם בריא יותר לא להתעמל

אם כשאתם מוותרים על אימון גופני אתם מתמלאים בהמון רגשות אשמה, כדאי שתבינו שלפעמים זה לגמרי בסדר ואפילו עדיף לתת לעצמכם ולשרירים שלכם מעט מנוחה. הנה המקרים שבהם הוויתור דווקא תורם לבריאות

אישה מתעמלת. ShutterStock
אנחנו ממש בעד התעמלות, חוץ מהמקרים האלה. אישה מתעמלת/ShutterStock

כשזה מגיע לכושר גופני, אפשר לחלק את כולנו לשתי קבוצות עיקריות - אלו שמחפשים כל תירוץ כדי לוותר על התענוג המיוזע הזה ולבלוס חטיפים מול הטלוויזיה, ואלו שכל דילוג על פעילות גופנית גורם להם להרגיש אשמים, לפתח תיעוב עצמי ו"לרדת" על עצמם ללא הפסקה.

אם אתם משתייכים לסוג השני, אתם בטח מברכים על התכונה הזאת שלכם, כי אתם מאמינים שזה מה שעוזר לכם לשאוף למצוינות ומוביל אתכם לתוצאות מצוינות בכל פעם מחדש. הבעיה היא שבחלק מהמקרים, הנטייה הזאת שלכם פוגעת בכם ואפילו, תאמינו או לא, מסכנת את הבריאות. הנה כל המצבים שבהם אתם תעשו לגוף שלכם טובה גדולה בהרבה אם תחליטו להישאר בבית מול הטלוויזיה:

1. אחרי לילה לבן (או מעט שעות שינה)

ב-2015 פורסמה סקירה נרחבת בכתב העת Sports Medicine שבחנה איך מחסור בשעות שינה משפיע על הביצועים שלנו באימונים גופניים. הנתונים שנאספו הראו כי כשאנשים לא ישנים מספיק, הביצועים שלהם בהתעמלות נפגעים והאימונים הגופניים נחשבים פחות יעילים לפיתוח השרירים ולהגברת הסיבולת.

עוד בוואלה!

בחנו את עצמכם: איזה סוג התעמלות הכי מתאים לכם?

לכתבה המלאה
גיף צ'נדלר עייף. Giphy
לכו לישון, זה בריא יותר. צ'נדלר מהסדרה חברים נרדם על השולחן/Giphy

מחסור בשינה, בעיקר אם הוא ארוך ומתמשך, משבש את היכולות המוטוריות, הריכוז, היכולות הקוגניטיביות ואפילו את תפקוד מערכת החיסון. במצב כזה, עדיף למלא לעצמכם אמבטיה חמה, להירגע ולפנק את עצמכם בשמונה שעות שינה שישיבו לגוף את האנרגיות ויהפכו את האימון של מחר ליעיל הרבה יותר.

2. כשחום הגוף עולה

כשאתם מעט מצוננים, אימון גופני קל דווקא עשוי לשפר את ההרגשה שלכם ולקצר את משך ההחלמה. עם זאת, כאשר חום הגוף עולה כתוצאה מהמחלה, זה בדיוק הזמן לתלות את בגדי הספורט ולשכב במיטה כדי להחלים.

פעילות גופנית נוטה להעלות את חום הגוף בצורה שמתישה אותנו ומגבירה את הסיכון לסיבוכים כתוצאה מהמחלה. זה נכון גם אם אתם מתעמלים עם מיזוג אוויר ובסביבה קרירה. זכרו גם כי האימון דורש המון אנרגיה ולגוף שלנו יש רק כמות מוגבלת שלה. לכן, היא נלקחת ממערכת החיסון שבאותו הזמן נאבקת במערכה חשובה בהרבה - בגורמים המזהמים שחדרו לגופכם.

3. התעמלתם גם אתמול ושלשום וביום שלפני

במכונית, אם אתם לוחצים כל הזמן על דוושת הדלק, בסופו של דבר המנוע יתחמם וייהרס. בצורה דומה לזו, גם אימונים גופניים מעמיסים על הגוף שלנו לחץ שאמנם תורם לחיזוקו, אך בריכוזים גבוהים עלול להיות מסוכן.

מומחים מזהירים מפני תסמונת נפוצה בקר ספורטאים בשם "תסמונת אימון היתר" (Overtraining Syndrome). זהו מצב שבו הגוף לא עומד בעומס של האימונים הגופניים, דבר שעלול להוביל לחולשה, עייפות כרונית, כאבי שרירים ומפרקים וכן חרדה וריבוי מחלות. כדי להימנע מכך, מומלץ לוודא שאתם לוקחים מספיק הפסקה בין אימון לאימון - עדיף לפחות של יום אחד. זכרו כי אפילו ספורטאים מקצועיים נחים בין אימונים כדי להימנע מפגיעה בגוף בשגרת האימונים המפרכת.

4. אתם לחוצים יותר מהרגיל

בעבור אנשים רבים, אימון הוא דרך מעולה "לנקות את הראש" ולהפחית את הלחץ. עם זאת, במקרים של לחץ קיצוני, כמו למשל אחרי טראומה, אובדן של אדם קרוב או מהמורות קשות בקריירה או בחיים האישיים - הלחץ עלול להציב אתכם בסיכון והאימון הגופני עלול להחמיר אותו עוד יותר.

אמבטיה. ShutterStock
חשבו איך אתם מרגיעים את עצמכם במקום להתמודד עם עוד מעמסות. אישה באמבטיה/ShutterStock

התעמלות, חשוב להבין, מעצימה במידה רבה את תסמיני הלחץ - היא מגבירה את קצב פעימות הלב, גורמת לבלוטות הזיעה לעבוד שעות נוספות וכאמור גם מגבירה את חום הגוף. מצב כזה עלול להחמיר את ההשפעות השליליות של הלחץ ולהציב את הגוף שלכם בסיכון. לכן, אם אתם מרגישים שבמהלך היום התמודדתם עם רמות גבוהות מדי של לחץ - חשבו איך אתם מרגיעים ו"מפנקים" את עצמכם במקום להתמודד עם עוד מעמסות.

5. אתם חושבים שהפציעה שלכם היא "לא ביג דיל"

נפצעתם בכתף? טוב, זה זמן מצין לאימון רגליים, לא? זו מחשבה נפוצה ביותר בקרב מתעמלים - אך גם היא עלולה לעשות יותר נזק מתועלת. כאשר אנחנו נפצעים, הגוף נדרש לנתב את כל האנרגיות שלו להחלמה ולשיקום. כל אימון גופני, גם אם הוא לא מערב באופן ישיר את האיבר הפגוע - עלול לגרום לכם לבצע תנועות לא נכונות, ליפול, להתבלבל ובסופו של דבר להחמיר את הפציעה.

הדבר הכי טוב שאתם יכולים לעשות בשביל הגוף שלכם במצב של פציעה הוא לנוח ולחכות שהיא תחלוף. אם הפציעה שלכם דורשת זמן כדי להחלים - מצאו מאמן שמנוסה בעבודה עם אנשים במצבכם כדי לוודא שאתם מגבשים תוכנית שמתאימה לצרכים שלכם ולא פוגעת בכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully