וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים שילדו בקיסרי מניקות פי 3 פחות מנשים שילדו בלידה רגילה

73 אחוזים מהיולדות בלידה רגילה מניקות את תינוקותיהן, לעומת 27 אחוזים בלבד מהנשים שיולדות בניתוח קיסרי - כך עולה מסקר שערכו בשירותי בריאות כללית לרגל שבוע עידוד ההנקה. 70 אחוזים מהנשים מוצאות תמיכה להנקה ברשתות החברתיות

אישה מניקה ניובורן מיד לאחר הלידה. ShutterStock
אופן הלידה משפיע על הסיכויים שהאישה תניק. אם מניקה תינוק לאחר הלידה/ShutterStock

נשים שיולדות בלידה רגילה נוטות יותר להניק את ילדיהן, מנשים שיולדות בניתוח קיסרי. כך עולה מסקר שערכו שירותי בריאות כללית לרגל שבוע עידוד ההנקה, המצוין השנה בין התאריכים 28 ביולי עד ה-3 באוגוסט. הסקר נערך באמצעות מכון 'מדגם' וכלל 1,551 אימהות לתינוקות עד גיל שנה (לקוחות כללית), והוא בחן עמדות בנושא הנקה בקרב נשים לפני ואחרי לידה.

מנתוני הסקר עולה כי 86 אחוזים מהנשים דיווחו עוד לפני הלידה כי הן מתכננות להניק. הנתונים בפועל אינם רחוקים מכך ומהסקר עולה כי 84 אחוזים מהיולדות הניקו או שילבו הנקה עם הזנה באמצעות תחליף חלב-אם כשחזרו הביתה מבית החולים וכ-57 אחוזים מהיולדות שבחרו להניק, הניקו הנקה בלעדית.

עוד בנושא:
כשחווית ההנקה הופכת לסבל: הדיכאון שפוגע במניקות
אחד קטן, שני גדול: זה מה שהנקה תעשה לציצים שלכן
עידוד הנקה? הכי חשוב שתכסי את הציצי

עם זאת, נראה שלאופן הלידה יש השפעה על הסיכויים שהאישה תניק - מתוצאות הסקר עולה שנשים שילדו לידה רגילה מניקות יותר מנשים שילדו בניתוח קיסרי. 73 אחוזים מהנשים שילדו בלידה רגילה הניקו אחרי הלידה לעומת כ-27 אחוזים בלבד שהניקו לאחר ניתוח קיסרי. כמו כן נמצא כי שיעור ההנקה גבוה יותר בקרב אמהות לילד שני - 70 אחוזים, לעומת אמהות לילד ראשון - 55 אחוזים.

אישה מניקה תינוק על ספסל ציבורי. ShutterStock
רק 7 אחוזים מהנשים דיווחו כי המשיכו להניק לאחר גיל חצי שנה. אם מניקה על ספסל ציבורי/ShutterStock

73 אחוזים מהנשים הפסיקו להניק במהלך חופשת הלידה (במהלך ארבעת החודשים הראשונים לחיי התינוק) ועוד בטרם שבו לעבודתן, 20 אחוזים סיימו את ההנקה לאחר 4-6 חודשים ו-7 אחוזים המשיכו להניק לאחר גיל חצי שנה. בקרב מי שחזרו לעבוד, למעלה ממחצית המשיכו הזנה בהנקה או באמצעות חלב-אם שאוב. רוב הנשים שממשיכות בהזנה באמצעות חלב-אם לאחר החזרה לעבודה העידו כי במקומות העבודה קיימים תנאים הולמים לשאיבה והבנה מצד הסביבה.

בקרב אימהות שהניקו בעבר והפסיקו להניק, 37 אחוזים אמרו כי הפסיקו להיניק בשל מחסור בחלב-אם, 16 אחוזים תלו את הפסקת ההנקה בקשיי הנקה שחוו, 13 אחוזים הפסיקו בשל חזרתן לעבודה או למסגרת לימודית, 7 אחוזים הפסיקו כי חוו כאבים בהנקה, 6 אחוזים בשל מצב בריאותי ו-5 אחוזים מהנשים הפסיקו להניק כי העדיפו הזנה בתמ"ל.

עוד בוואלה!

רוצה לשפר את סיכויי ההנקה? בקשי לעכב את רחצת התינוק

לכתבה המלאה

מוצאות תמיכה ברשתות החברתיות

כ-70 אחוזים מהנשאלות ציינו כי הן פעילות בקבוצות ודיונים בנושא הנקה ברשתות החברתיות. מתוכן, כ-70 אחוזים הצהירו שהרשתות החברתיות והאינטרנט מהווים עבורן מקור למידע ותמיכה בנושא ההנקה. כמו כן, 57 אחוזים מהנשאלות דיווחו כי התמיכה שמצאו בקבוצות ההנקה באינטרנט והעצות והטיפים ברשתות החברתיות סייעו להן להתמודד עם קשיי הנקה.

כמחצית מהנשאלות במחקר דיווחו כי הן חשו שקיים לחץ חברתי בנושא ההנקה. חמישית מהן (20%) דיווח כי הן חשות שקיימת תמיכה ציבורית המאפשרת הנקה.

"נתוני הסקר מלמדים כי יולדות מכירות בחשיבות ויתרונות ההנקה ועם זאת, חשות שנדרשת יותר התאמה סביבתית להנקה", אמרה לילי פרלמן, אחות ראשית בשירותי בריאות כללית. במהלך שבוע ההנקה יערכו במרפאות ובתי חולים של 'כללית' פעילויות הדרכה והסברה באמצעות סדנאות והדרכות לקהל הרחב בנושאים הנוגעים לעידוד ושימור הנקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully