וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצה לשפר את סיכויי ההנקה? בקשי לעכב את רחצת התינוק

מחקר חדש מגלה שעיכוב הרחצה הראשונית של התינוק לאחר הלידה ב-12 שעות משפר משמעותית את שיעורי ההצלחה של הנקה בלעדית. כיום, רוב התינוקות נרחצים בשעות הסמוכות ללידה, אך ניתן לבקש מהצוות להמנע מכך

צילום מסך

בסרטון: התינוקת הזאת דווקא מאוד נהנית מהאמבטיה הראשונה שלה

אם את לקראת לידה ויש לך חששות לגבי סיכויי ההצלחה שלך להניק את התינוק באופן בלעדי, יש משהו מאוד פשוט שאת יכולה לעשות כדי לשפר את הסיכויים שזה יצליח. מחקר חדש שמגיע מהקליבלנד קליניק בארה"ב, מגלה שעיכוב הרחצה הראשונה שנערכת לתינוק לאחר לידתו - בדרך כלל מדובר ברחצה מהירה בעזרת ספוג ומעט מים להסרת המעטה הטבעי של דם ונוזלי שפיר שמכסה את הוולד - שיפרה משמעותית את שיעור ההצלחה של ההנקה לאחר מכן.

במסגרת המחקר, שהחל בתחילת שנת 2016, האחיות בבית החולים הילקרסט באוהיו יישמו פרוטוקול של רחצה מאוחרת ליילודים, ואז השוו בין 500 תינוקות שנרחצו מיד לאחר לידתם ובין התינוקות שרחצתם עוכבה ל-12 שעות לפחות לאחר הלידה. הן גילו ששיעורי ההנקה הבלעדית בקרב קבוצת היילודים שלא נרחצו לאחר הלידה עלו ל-68 אחוזים, בהשוואה ל-59 אחוזים בקרב תינוקות שנרחצו לאחר הלידה.

עוד בנושא:
אחד קטן, שני גדול: זה מה שהנקה תעשה לציצים שלכן
"ההוכחה ששדיים הם קסומים": הניסוי שהסעיר את הרשת
תסמינים לאחר לידה שאסור לך להתעלם מהם

אישה יולדת בחדר לידה. ShutterStock
בתי החולים החלו לרחוץ יילודים לאחר שחלק מההורים קצת נגעלו ממראהו של תינוק שזה עתה יצא מהרחם. יילוד מונח על בטן אמו/ShutterStock

המנהג של רחצת יילודים מיד לאחר הלידה נולד משום שחלק מההורים "קצת נגעלו" ממראהו הבלתי רחוץ של תינוק שזה עתה יצא מהרחם, כשניתן לראות עליו שאריות של דם ונוזלי שפיר, כך הסבירה מחברת המחקר הת'ר דיצ'וקו. לדבריה, בבית החולים הילקרסט רוב היילודים נרחצים בטווח של עד שעתיים מרגע לידתם, אך היא מדגישה כי היתרונות ההגיוניים שנובעים מדחיית האמבטיה הראשונה של התינוק עולים פי כמה על כל אי נוחות אסתטית או קוסמטית.

אמבטיות נוטות לגרום לעלייה בסטרס בקרב יילודים וגורמות להם לסבול מקור - שני גורמים שעלולים להפחית את נכונותם לינוק לאחר מכן. בנוסף, מסביר דיצ'וקו, הליך הרחצה מסיר מעורם את שכבת הוורניקס דמויית השעווה שבו היו מכוסים ברחם ומשמשת כשכבת חימום נוספת עבורם. ישנם גם מספר מחקרים שמצביעים על כך שנוכחות של נוזלי שפיר על עור התינוק מעודדת הנקה. למעשה, רפלקס המציצה שמתפתח כבר ברחם, מחזיק מעמד זמן רב יותר אצל תינוקות שנחשפו לנוזלי ההריון. ומעל הכל, ככל שההנקה הראשונית מתבצעת סמוך יותר ללידה, כך עולים סיכויי הצלחה של ההנקה לטווח ארוך.

אמא מניקה תינוק. ShutterStock
שיפור משמעותי בשיעורי ההנקה המלאה בקרב התינוקות שלא נרחצו. תינוק יונק/ShutterStock

בקליבלנד קליניק כבר שינו את פרוטוקול רחצת היילודים שלהם, והם מחכים כעת לפחות 12 שעות לאחר הלידה לפני שעורכים לתינוקות את האמבטיה הראשונה שלהם. לאחר הלידה, האחות מנגבת קלות מהיילוד את שאריות הדם בעזרת מטלית בד ומגישה אותו מיד בחזרה לאם לצורך מגע עור בעור וניסיון הנקה ראשון.

בקרב התומכים בפרקטיקה הזאת אין הסכמה לגבי פרק הזמן שיש לחכות לפני רחצת היילוד, בחלק מהמקרים מדובר על המתנה של יממה שלמה לאחר הלידה, בעוד שבאחרים מסתפקים במינימום של 8 שעות. האחיות בבית החולים באוהיו מדווחות כי רוב האמהות לא התנגדו לעיכוב רחצת התינוק לאחר שהוסברו להן היתרונות, עם זאת היו מקרים ספורים שבהם ההורים ביקשו לרחוץ את תינוקם בכל זאת, ובמקרים אלה צוות ביה"ח מכבד את רצון ההורים.

גם בישראל הפרוטוקול ברוב בתי החולים כולל רחצה של היילודים בשעות הסמוכות ללידתם, עם זאת בבתי חולים רבים מאפשרים כיום להורים לבחור האם הם מעוניינים ברחצת תינוקם ובחלקם אף ישאלו מראש את היולדת האם היא מעוניינת בכך או לא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully