פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      המחקר הזה מוכיח שאלצהיימר הוא לא גזירת גורל

      אורח חיים בריא מורכב ממשתנים כמו תזונה, פעילות גופנית, שתיית אלכוהול מתונה ועוד. בניגוד למה שרבים מאמינים, הוא בעל השפעה לא רק על המשקל, אלא גם על התפתחות של מחלות כרוניות שונות. מחקר חדש מצא כי אלצהיימר היא אחת מהן

      המחקר הזה מוכיח שאלצהיימר הוא לא גזירת גורל

      אלצהיימר היא אחת המחלות הנחקרות ביותר כיום בעולם, לכן זה לא מפתיע שכל שבוע מתקבלים עליה נתונים חדשים ממחקרים שונים. הפעם, במחקר שהוצג השבוע בכנס הבינלאומי השנתי לאלצהיימר שנערך בלוס אנג'לס, דיווחו חוקרים על תוצאות מעודדות ממחקר על גישות שאינן תרופתיות, אלא תלויות לגמרי בכם.

      המחקר שנערך על ידי אוניברסיטת ראש בשיקגו מצא כי אנשים עם סיכון גנטי גבוה והרגלי בריאות ירודים היו בסיכון גבוה פי שלושה לפתח דמנציה לעומת אלו עם סיכון גנטי נמוך והרגלי חיים טובים. ולמרות זאת, לא משנה כמה גורמי סיכון גנטיים קיימים אצל אדם מסויים, תזונה טובה, פעילות גופנית נאותה, הגבלה של שתיית אלכוהול, והימנעות מעישון, תרמו להפחתה במספר מקרי הדמנציה.

      "אני רואה את החדשות הטובות", אמר ג'ון האגה מהמכון הלאומי האמריקני להזדקנות, שמימן את המחקר בחלקו. "אף אחד לא יכול להבטיח לך שתוכל לחמוק מהמחלה הנוראה הזאת, אבל אתה יכול להטות את הסיכויים לטובתך עם חיים נקיים", אמר.

      עוד בנושא:
      אלה 12 גורמי הסיכון המשמעותיים ביותר לדמנציה
      הסימן שמופיע כמה עשורים לפני מחלת האלצהיימר
      4 פעילויות פשוטות שעשויות לעזור במניעת דמנציה

      אלצהיימר, מור שמעוני, בריאות, מערכת וואלה! (מערכת וואלה! NEWS)
      אפשר להטות את הסיכויים לטובתכם. אישה זקנה (צילום: shutterstock)

      מדענים בראשותה של ד"ר קלודיאן דאנה, מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת ראש בשיקגו, עקבו אחרי קרוב ל-2,500 בני אדם במשך כמעט עשור, תוך מעקב אחר מספר גורמי סגנון חיים: התזונה שלהם, אם עישנו או לא, כמות הפעילות הגופנית שעשו בשבוע, כמות האלכוהול ששתו ובכמה פעילות קוגניטיבית עסקו.

      החוקרים מצאו כי אנשים שדיווחו על אורח חיים בריא יותר - אלה שדבקו בתזונה דלת שומן, לא עישנו, התאמנו לפחות 150 דקות בשבוע, שתו במתינות ועסקו בפעילויות קוגניטיביות מסוימות בגיל מאוחר - היו בסיכון נמוך יותר לחלות בדמנציה ואלצהיימר. למעשה, ככל שהנחקרים הקפידו על אורח חיים בריא יותר, כך הסיכון שלהם לחלות במחלות דמנציה היה נמוך יותר בהשוואה לאלו שלא עקבו אחרי אף אחד מההרגלים הבריאים או רק אורח חיים בריא אחד. אלה שאימצו שניים עד שלושה הרגלים בריאים לחייהם הפחיתו את הסיכון שלהם לפתח דמנציה ב-39 אחוזים, בעוד שאלו שעקבו אחרי ארבעה או חמישה הרגלים בריאים הפחיתו את הסיכון שלהם ב-59 אחוזים.

      "הופתענו מגודל ההשפעה"

      מחקרים קודמים התמקדו בעיקר בחקר השפעתם של גורמים אינדיבידואליים כגון תזונה או פעילות גופנית על הסיכון לדמנציה, אבל המחקר הנוכחי שונה בכך שהוא מראה כי לגורמים אלו עשויה להיות השפעה נוספת - ככל שהפעילויות שאנשים מאמצים יותר בריאות, כך הסיכון שלהם נמוך יותר לחלות בדמנציה ואלצהיימר. וכל הגורמים הכלולים במחקר הם בשליטתם של אנשים. "גורמי החיים שבחרנו לבחון במחקר תלויים לחלוטין באנשים כדי שיוכלו לשנות אותם מיד אם ירצו", אמרו החוקרים. "היינו מצפים למצוא השפעה מגנה של גורמים אלה על הסיכון לדמנציה, אבל הופתענו מגודל ההשפעה".

      הקשר שנמצא במחקר נותר חזק גם לאחר שדאנה וצוותה הכניסו משתנים שעשויים להיות בעלי השפעה כמו גיל, השכלה וגנטיקה - העלולים לגרום לאנשים להיות בסיכון גבוה יותר לאלצהיימר. למעשה, כאשר הם הגדילו את מערך הנתונים שלהם רק לאותם אנשים עם גורמי סיכון גנטיים כגון ApoE4, הם עדיין מצאו שאלו שאימצו הרגלי חיים בריאים יותר היו בסיכון נמוך יותר לדמנציה בהשוואה לאלה שלא.

      ד"ר ג'ון האגה, מנהל חטיבת המחקר ההתנהגותי והחברתי במכון הלאומי להזדקנות, אמר שהתוצאות מרגיעות במיוחד בהתחשב בכך שמשתתפי המחקר היו בני יותר מ-60, ועדיין היו מסוגלים להוריד את הסיכון לדמנציה על ידי אימוץ התנהגויות בריאות יותר. לדבריו, "זה מראה שלעולם לא מאוחר מדי".