וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסימן שמופיע כמה עשורים לפני מחלת האלצהיימר

20.11.2016 / 7:10

מחקר אמריקאי חדש טוען כי אובדן הזיכרון הוא לא הסימן הראשון למחלת האלהיימר, כי אם אובדן חוש הריח. המחלה הטראגית ממשיכה לפגוע במיליונים רבים ברחבי העולם, ועולם הרפואה ממשיך לחפש לה תרופה

מערכת וואלה

האפליקציה שעוזרת לחולי אלצהיימר בבית

מחלת האלצהיימר והדמנציה הופכות בעשורים האחרונים למגפה של ממש, כשיותר ויותר אנשים לוקים בהן בגילאים מאוחרים. חוקרים מבית החולים הכללי במסצ'וסטס שבארה"ב טוענים שהסימן הראשון שמבשר את המחלה הוא לא אובדן זיכרון, כי אם אובדן ריח דווקא. בניסוי שערכו הם פיתחו שיטה חדשה שיכולה לזהות את הסיכוי של אדם לחלות באלצהיימר, על סמך היכולת שלו לזהות ולזכור ריחות.

זו לא הפעם הראשונה שחוקרים מייחסים לאובדן ריח היתכנות של מחלה כלשהי או אפילו מוות. מחקר אמריקאי של אוניברסיטת שיקגו שפורסם לפני שנתיים מצא כי חוסר היכולת לזהות את ריחם של דגים, ורדים, מנטה, תפוזים ועור - חמשת הריחות שנבדקו בניסוי שערכו - מסמל שאתם עומדים למות בעוד פחות מחמש שנים. למרות הממצאים, החוקרים הבהירו כי ירידה בחוש הריח (היפוסמיה) אומנם אינה גורמת למוות באופן ישיר, אך היא מהווה תמרור אזהרה לכך שמשהו בגוף השתבש באופן קיצוני.


עוד בנושא:
9 הגורמים שמעלים את הסיכון לחלות באלצהיימר
למה האף שלנו נסתם רק בצד אחד?
איך מונעים ריח רע מהפה?

הניוון מתחיל עשור לפני

החוקר הראשי במחקר הנוכחי, ד"ר מארק אלברס, טוען כי אובדן הריח כאמור, יכול להגיע עשורים לפני שהמחלה פוגעת במוח ובזיכרון. בשיטה הנוכחית נטען כי היא יכולה לגלות את המחלה, עשור לפני שהיא פורצת, וזאת רק בעזרת בדיקה של חוש הריח. "יש יותר ויותר עדויות ש מוכיחות כי הניוון המוחי שמביאה עמה המחלה, מתחיל לפחות עשר שנים לפני", אמר ד"ר אלברס.

פנים. ShutterStock
חוש חשוב מאוד ולא מוערך/ShutterStock

המחקר הנוכחי שנערך על 183 נחקרים, מצא כי לאלה שהראו סימנים ראשונים של מחלת האלצהיימר, גם היה קשה יותר לזהות ריחות מאוד מוכרים. בין הריחות שהוצגו בפניהם היו מנטול, ציפורן, עור, תות, לילך, אננס, עשן, סבון, ענבים ולימון. הם נתבקשו לזהות אותם ולבחור את שמם מתוך רשימה של ארבעה שמות. לאחר מכן הם נשאלו שאלות בנוגע לריחות שהריחו – המטרה של שלב זה הייתה לבדוק את הזיכרון שלהם לריחות ואת הערנות שלהם. בשלב האחרון, שנועד כדי לבדוק האם הם מבדילים בין ריחות, ניתנו להם שני ריחות שונים והם נשאלו האם הם מבדילים ביניהם, או שמדובר בריחות זהים.

התוצאות של השיטה שמודדת את יכולת הזיהוי, הזיכרון וההבחנה בין הריחות, הראו ממצאים זהים לסריקות המוח שעברו המשתתפים ומצאו סימנים ראשונים למחלת האלצהיימר. "אם התוצאות הללו יחזיקו, מדובר על סוג של סינון זול ולא פולשני יכול לעזור לנו לזהות את המועמדים הטובים ביותר עבור טיפולים חדשניים כדי למנוע את התפתחותם של סימפטומים למחלה הטרגית הזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully