וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובדן חוש הריח עלול להעיד על מוות קרוב

2.10.2014 / 15:30

מחקר ראשון מסוגו בדק ומצא כי היעלמות של חוש הריח מצביעה על מצב בריאותי לא תקין ואף מעידה על מוות צפוי. זה הזמן לצאת החוצה ולהריח את הפרחים

אישה מריחה זר פרחים. screen media
צאו החוצה ותריחו את הפרחים/screen media

התעוררתם בבוקר ולא הרחתם את הוורדים? יש סיכוי שאתם חולים במחלה סופנית ואתם עומדים למות. מחקר אמריקאי מצא כי חוסר היכולת לזהות את ריחם של דגים, ורדים, מנטה, תפוזים ועור, חמשת הריחות שנבדקו בניסוי, מסמל שאתם עומדים למות בעוד פחות מחמש שנים.

עוד בנושא:
למה ריחות מעוררים בנו זיכרונות?
תזונה עתירת שומן פוגעת גם בחוש הריח
לגלות פרקינסון בעזרת חוש הריח

הממצאים אולי נשמעים לכם מעט מוזרים, אבל החוקרים מסבירים כי ירידה בחוש הריח (היפוסמיה) אומנם אינה גורמת למוות באופן ישיר, אך היא מהווה תמרור אזהרה שמשהו בגוף השתבש באופן קיצוני. "חוש הריח הוא החוש הכי לא מוערך ויש נטייה להמעיט בערכו. עד שהוא נעלם", מסבירה ד"ר ג'יינט פינטו, מעורכות המחקר באוניברסיטת שיקאגו בהצהרה שפרסמה. אבל עוד מוקדם להיבהל וחוקרים אנגלים מתריעים כי הבהלה אינה מוצדקת ומחקרים נוספים נדרשים כדי לקבוע בוודאות את מסקנות המחקר.

המחקר האמריקאי שהתפרסם במגזין- PLOS ONE ונחשב לראשון מסוגו בעולם, בדק 3,000 נשים וגברים בגילאים 57-85 שנדרשו לעבור מבחן הרחה של שלוש דקות, במהלכו הם נתבקשו להריח מתוך עט מיוחד, וניתנו להם ארבע תשובות אפשריות. הנסיינים עשו את המבחן חמש פעמים, והריחות הוצגו בפניהם לפי עוצמתם, כשהריח הראשון היה מנטה ולאחריו, דגים, תפוזים ורדים ועור.

אילוסטרציה. ShutterStock
הריח עוזר גם בבחירת תזונה שלנו/ShutterStock

מרבית הגברים והנשים (78%) הצליחו לזהות ארבעה מתוך חמשת הריחות שהוצגו בפניהם, מה שאומר שחוש הריח שלהם תקין. כ-20% זיהו רק שניים או שלושה מהריחות, מה שמראה על פגיעה בחוש הריח. 3.5% זיהו ריח אחד, או לא זיהו בכלל אף אחד מהריחות, מה שאומר שהם או תתרנים, או שחוש הריח שלהם נפגם כמעט לחלוטין. חמש שנים לאחר הניסוי, 430 מתוך כלל הנסיינים מתו. הסטטיסטיקה הראתה כי 39% מאלו שמתו לא עברו את מבחני הריח, לעומת כ-10% מבין אלו שעברו את מבחן ההרחה בהצלחה.

התוצאות אומנם יכולות להיות מוסברות על ידי הגילאים של הנבדקים, המין שלהם ומצבם הסוציו אקונומי, אך גם כשאלה נלקחים בחשבון, אחוזי התמותה הגבוהים בקרב אלו שנכשלו במבחני הריח הייתה גבוהה מהצפוי. "אובדן הריח מסמל התחדשות איטית של תאים, אך גם יכול לסמן חשיפה ארוכת שנים לזיהום אוויר", הסבירה בתצהיר, פרופסור מרתה מקלינטוק, מבית הספר לפסיכולוגיה באוניברסיטת שיקאגו. "שיבוש של חוש הריח קשורה להרבה מאוד דברים שאנחנו עושים ביום יום", הסבירו החוקרים. "לריח יש תפקיד בתזונה שלנו, בהעדפות המזון שלנו, בזיהוי של סכנה והוא אפילו קשור לזיכרון ולרגשות. בעקבות הממצאים, נוכל בעתיד, בעלות נמוכה יחסית לזהות אנשים שנמצאים במצבי סיכון".

  • עוד באותו נושא:
  • ריח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully