וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לגלות פרקינסון בעזרת חוש הריח

גילוי מוקדם של פרקינסון עשוי לשפר פלאים את היכולת לחיות עם המחלה בשלום ולאורך זמן. כעת מחקר חדש חושף את האפשרות לגילוי מוקדם של פרקינסון באמצעות חוש הריח

גבר עם פרצוף חסר אונים. ShutterStock
גילוי מוקדם של המחלה יכול לאפשר חיים נורמטיביים למדי/ShutterStock

רופאים יודעים אילו תהליכים מתרחשים במוח כשמחלת הפרקינסון תוקפת, אבל לא ממש יודעים מה בדיוק גורם להם להתרחש. מה שכן ידוע הוא שגילוי מוקדם של המחלה יכול לשפר פלאים את היכולת לחיות אתה בשלום ולאורך זמן. כעת מחקר חדש חושף את האפשרות לגילוי מוקדם של פרקינסון באמצעות חוש הריח.

התפתחות אטית והדרגתית

פרקינסון היא מחלה המשפיעה על יכולתו של המוח לשלוט בתנועת הגוף. על פי רוב היא תוקפת מבוגרים בני 60 ויותר. המקור המדויק למחלה אינו ידוע. במוח יש תאי עצב (נוירונים) שאחראיים על ייצור חומר כימי שקרוי דופמין, אשר מסייע בשליטה על תנועות הגוף. אצל חולי פרקינסון תאי העצב - הנוירונים - עוברים הרס אטי ומאבדים את יכולתם להפריש דופמין. כתוצאה מההרס האטי תסמיני המחלה מופיעים בהדרגה, ונוטים להחמיר עם הזמן, אם כי קצב ההחמרה משתנה מחולה לחולה.

התסמינים נחלקים להפרעות בתנועה ולהפרעות אחרות. ההפרעות בתנועה כוללות רעד בידיים, האטה בתנועות הגוף (ברדיקינזיה), קשיון הגוף (ריגידיות) והפרעה ביכולת הגוף לשמור על יציבה. ההפרעות האחרות הן ירידה ביכולת החושית - בחוש הריח, חוש הטעם, חוש הראייה – וגם הזיות, דיכאון, חרדה, והאטה בחשיבה עד כדי הפרעות קוגנטיביות וקיהיון (דמנציה). חשוב לדעת שמי שמטופל בזמן יכול לחיות במשך שנים עם תסמינים מינימליים ובאיכות חיים טובה.

פרקינסון ותורשה

אף שלא ברור מה המקור להתחלת התהליך ולהתפתחות המחלה, ידוע כי ל?10?15 אחוזים מהחולים יש לפחות קרוב משפחה אחד (מקרבה ראשונה) שחולה גם הוא במחלה. הרופאים סבורים כי במקרים שבהם מחלת הפרקינסון מתפתחת בגיל צעיר יותר (לפני גיל 50) הגורם הוא מוטציה גנטית, ובאופן כללי נראה שהגורמים למחלה הם שילוב של נטייה תורשתית וטריגרים סביבתיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

על טעם ועל ריח

ממחקר שהתקיים לאחרונה באוניברסיטת פנסילבניה שבפילדלפיה עולה האפשרות לאתר את ניצני המחלה בשלב מוקדם. הרוב המוחלט של חולי הפרקינסון סובלים מירידה בחוש הריח (היפוסמיה) - אחד התסמינים הראשונים להופעת המחלה. באמצעות שילוב של בדיקת חוש הריח עם הדמיה מוחית המנטרת את פעילות הדופמין במוח אפשר לזהות את הפרקינסון בשלב מוקדם מאוד. מדובר, למעשה, בבדיקת PET (Positron Emission Computerized Tomography) שבמהלכה נבחנים האזורים במוח שבהם יש שימוש בדופמין ונפגעו כתוצאה ממחלת הפרקינסון. המחקר הוצג בכנס הבינלאומי ה?18 לחקר הפרקינסון.

במחקר השתתפו 303 נבדקים. מתוך 203 נבדקים שסבלו מירידה בחוש הריח (ובגופם לא הייתה עדות אחרת להתפתחות פרקינסון), אצל 35 אחוז התפתח פרקינסון כעבור שנתיים ואצל 61 אחוז התפתח פרקינסון כעבור ארבע שנים. אצל המשתתפים שמוקמו בעשירון התחתון בתוצאות בדיקת חוש הריח והדגימו ירידה בפעילות של הדופמין בהדמיה המוחית היה הסיכוי הגדול ביותר להתפתחות פרקינסון כעבור ארבע שנים.

אצל חולים רבים כיום המחלה מתגלה בשלב שבו הנזק במוח כבר גדול מדי. מתוצאות המחקר עולה כי ניתן לנבא את הופעת המחלה ארבע שנים לפני הופעת התסמינים הקליניים. אף שבשלב זה עדיין מדובר בפעילות מחקרית ולא בבדיקות סקר שגרתיות, נראה כי יש תקווה לזיהוי הפוטנציאל להתפתחות המחלה, לעיכובה או למניעת התפתחותה כבר בשלביה הראשונים. היות שלגילוי מוקדם של פרקינסון, כאמור, חשיבות רבה, אלו חדשות טובות מאוד.

  • עוד באותו נושא:
  • פרקינסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully