וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה טיסות גורמות לנו להרגיש רע ואיך להתגבר על זה

כולם אוהבים לטוס לחו"ל, אבל רוב האנשים ממש שונאים טיסות, ובצדק. האוויר היבש, הצפיפות, הלחץ באוזניים והישיבה הממושכת גורמים לנו להרגיש רע. כך תעברו את זה טוב יותר

נוסעת טיסה. Shutterstock, ShutterStock
עונת החופשות והטיסות נפתחה באופן רשמי/ShutterStock, Shutterstock

עונת החופשות והטיסות נפתחה באופן רשמי, וגם מי שטרם הזמין כרטיס טיסה עומל בימים אלו על מציאת המבצע המשתלם ביותר לחודשיים הקרובים. אז בדרך ליעד הבא שלכם, אספנו עבורכם מספר דברים שחשוב שתדעו על טיסות ועל ההשפעה שלהם על הבריאות שלכם.

התנאים במטוס שונים מהתנאים על הקרקע. ככל שעולים גבוה יותר האוויר נעשה דליל יותר, ויש פחות חמצן באוויר. כדי להתגבר על עם הפרשי הלחץ האלה, יצרניות המטוסים בונות אותם כך שתבוצע דחיסה יעילה של האוויר בגוף המטוס. ככל שמשך הטיסה מתארך, גוף האדם נכנס למצב המכונה "היפוקסיה קלה" - תהליך הדרגתי של ירידה באספקת החמצן שעלול לגרום לכאבי ראש ולעייפות. אנשים הסובלים ממחלות לב וכלי דם וממחלות ריאה עלולים להיות רגישים יותר לשינויי הלחץ האלה.

עוד בנושא:
בהריון ומתכננת חופשה בחו"ל? את חייבת לקרוא את זה
זה מה שקורה לגוף שלכם במהלך טיסה
9 טיפים פשוטים שיעזרו לכם לשרוד טיסה עם ילדים

הגובה אינו הגורם היחיד שמשפיע על התחושה שלנו, אלא גם המהירות. מטוסים טסים במהירות של 800-850 ק"מ לשעה, לעיתים עם רוח גב במהירות 180-200 ק"מ לשעה. הם נעים במהירות עצומה וחוצים אזורי זמן, מה שמוביל בסופו של דבר להיווצרות של ג'ט לג (יעפת).

שירותים במטוס בית שימוש. ShutterStock
חטאו ידיים אחרי הביקור בשירותים. שירותים במטוס/ShutterStock

ונושא נוסף הוא היובש במטוס. בטיסות אנחנו נושמים תערובת של אוויר טרי וממוחזר. אומנם שילוב זה מאפשר ויסות טוב של הטמפרטורה ומסייע לשמור על קצת לחות, אבל המטוס - בייחוד בזמן שיוט בגבהים הגבוהים - מאופיין בסביבה יבשה מאוד עם לחות של סביב 12 אחוזים בלבד. האוויר היבש מייבש את הריריות בדרכי הנשימה, מייבש את העיניים, מגרה את הסינוסים ומייבש את העור. ריריות יבשות גם רגישות יותר להידבקות במזהמים שמגיעים בעיקר ממגע עם משטחים מזוהמים כמו משענות יד וחדרי שירותים, אבל גם משאיפה של חיידק הנוסעים שסביבנו.

עוד בוואלה! בריאות

מחקר ישראלי: זה מה שאתם צריכים לאכול כדי לרדת במשקל

לכתבה המלאה

אז איך עוברים טיסה בלי להרגיש חולים?

חזקו את הגוף שלכם לפני הטיסה
זה לא מומלץ לעלות לטיסה כשחולים. ברגע שעולים לגובה, הגוף מתחיל להתמודד עם הבדלי לחץ האוויר והמחלה עלולה להחמיר. כדי להגיע במצב אופטימלי לטיסה מומלץ ליטול מבעוד מועד ויטמין C (של 500 מ"ג) על מנת לחזק את המערכת החיסונית. בטיסות ארוכות ניתן לקחת מנה נוספת של ויטמין C כל 6 שעות טיסה.

תוסף נוסף שיכול לסייע הוא הכורכומין הידוע כאנטי דלקתי. גם נטילה של פרוביוטיקה לפני הטיסה תסייע לפעילות תקינה של המעיים. כמו כן, מומלץ לשתות תה ירוק מרוכז המכיל כמות גדולה של נוגדי חמצון. לחילופין ניתן ליטול כדורים מרוכזים של תה ירוק שהוצא מהם התיאופילין (שהשפעתו דומה להשפעת הקפאין).

טפלו באלרגיות שלכם
חלק מהאנשים המבלים זמן רב בטיסות נוטים לסבול מאלרגיות שונות הנובעות בין היתר מחשיפה לחלקיקי אבק. בעקבות השוואת הלחצים בעת ההנמכה והירידה מהגובה, אנשים הסובלים מאלרגיה, וכפועל יוצא מכך מבצקת של הריריות, יסבלו בעת הירידה מהגובה מלחצים גבוהים יותר. במקרה שכזה ישנה חשיבות ליטול כדורים מסוג אנטי היסטמין. בניגוד לאנטי היסטמינים מהדור הישן הגורמים לישנוניות, שימוש בתכשירים מהדור החדש כגון טלפסט אינו פוגע בערנות ואף מאושר לשימוש בקרב הטייסים והדיילים.

אישה ישנה במטוס. ShutterStock
שינה במטוס לא מספיקה, ואתם חייבים 9 שעות אחריה. אישה ישנה במטוס/ShutterStock

לכו לישון
במהלך הטיסה, ובוודאי שבמהלך טיסה ממושכת, הגוף והאיברים הפנימיים מתנפחים, ועל כן לאחר הנחיתה חשוב לתת לגוף זמן לחזור לעצמו. מומלץ בין טיסה לטיסה ולאחר טיסות ממושכות ללכת לישון שינה טובה וממושכת על הקרקע, בת תשע שעות. שינה טובה ככל שתהיה במטוס עצמו אינה משתווה לשינה על הקרקע.

ואם כבר מדברים על שינה, אם חשבתם שכוסית משקה תסייע לכם להירדם בטיסה, ייתכן ואתם צודקים מאחר וכוסית משקה אלכוהולי בעודכם באוויר תשפיע עליכם יותר מאשר על הקרקע.

אל תשכחו לזוז
על מנת להימנע מהיווצרות קרישי דם במהלך טיסה חשוב לקום ולהתהלך מעט במטוס אחת לשעה, להרבות בשתיית מים ולשנות לעיתים קרובות את מנח הרגליים. למי שסובל מבעיית קרישיות ידועה (למשל מפקקת ורידים-DVT) חשוב להיוועץ עם רופא לגבי נטילת מדללי דם לפני הטיסה.

ייעוץ מקצועי: ד"ר אבינועם ברלב, רופא תעופה בכיר ויו"ר ועדה רפואית לטייסים

  • עוד באותו נושא:
  • טיסה
  • מטוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully