וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהריון ומתכננת חופשה בחו"ל? את חייבת לקרוא את זה

ד"ר שרון רייספלד, מאמר אורח

1.7.2019 / 6:25

עונת החופשות המשפחתיות נפתחה היום רשמית, וזה דורש לא מעט התארגנות, בעיקר בהריון. כדי להקל עליכן, אספנו את כל מה שצריך לדעת על החיסונים המותרים בהריון, היעדים שעדיף להתרחק ומה חשוב שתיקחי איתך ליתר ביטחון

אישה אורזת בגדים במזוודה. ShutterStock
אפשר לטייל גם בהריון, אבל חשוב להיערך מראש. אישה אורזת מזוודה/ShutterStock

היום נפתחה רשמית עונת החופשות, והמון משפחות מתחילות להיערך לנסיעה החלומית שלהן. הנסיעות האלה תמיד דורשות המון התארגנות, וזה נכון אפילו יותר בתקופת ההיריון. אמנם "הריון זה לא מחלה", אך יש מגבלות שצריך לקחת בחשבון לפני שמזמינים את כרטיס הטיסה, במיוחד ליעדים אקזוטיים, טרופיים או כאלו שיש לגביהם אזהרות מסע בריאותיות.

עוד בנושא:
למה זה ממש לא בטוח לשתות אפילו קצת אלכוהול בהריון?
האם אנחנו צריכים להתחסן מחדש בחיסוני ילדות?
גם החיסון הזה - שניתן לנשים הרות, לא גורם לאוטיזם

החיסונים שאסור לקבל, ואלה שממש כדאי

עלייך להימנע מקבלת חיסונים המכילים נגיפים חיים, המהווים סכנה אפשרית לעובר, בהם חצבת, אדמת, חזרת, שיתוק ילדים בטיפות וקדחת צהובה. במקרה שקיימת סכנה ממשית להידבקות בקדחת צהובה ואינך יכולה לדחות/לבטל את הנסיעה, יש להתייעץ עם מרפאת מטיילים לגבי קבלת החיסון בזמן ההריון. אם את נוסעת למדינה בה הסכנה להידבקות בקדחת צהובה מזערית, אך קיימת חובה להתחסן אם רוצים להיכנס לאותה מדינה, מומלץ לקבל ייעוץ אישי במרפאת מטיילים ולוודא כי אין סכנה ממשית לך או לעובר, ואז ניתן להציג אישור רפואי שיאפשר לך להיכנס ללא קבלת החיסון. חשוב לציין כי חיסון נגד קדחת צהובה אסור גם בזמן הנקה.

עקרונית, את רוב החיסונים המומתים ניתן לקבל בזמן ההריון, וההחלטה האם ומתי לתת את החיסון צריכה להיעשות לאחר התייעצות. כדאי להימנע ככל שאפשר מחיסונים בשליש הראשון של ההריון, אולם במידה שהנסיעה היא לאזור בסיכון גבוה, לעיתים עדיף לחסן מאשר להגיע לאזור ללא הגנה, מאחר שהמחלה עצמה וסיבוכיה גבוהים יותר בהריון ועלולים להוות סיכון משמעותי, לדוגמה בצהבת A.

אישה בהריון מקבלת חיסון. ShutterStock
כדאי להימנע ככל שאפשר מחיסונים בשליש הראשון של ההריון. אישה הרה מקבלת חיסון/ShutterStock

אם לא קיבלת חיסון טטנוס ב-10 השנים האחרונות, כדאי להתחסן ועדיף לעשות זאת בשליש השני או השלישי להיריון. כמו כן אפשר להתחסן נגד צהבת מסוג B, דלקת קרום המוח מנינגוקוקלית וכלבת, במקרה של נסיעה לאזור עם סיכון גבוה לחשיפה למחלה.

יש לזכור כי לגבי חלק מהחיסונים אין מידע לגבי נשים הרות, אולם אין זה פוסל לחלוטין את מתן החיסונים בהריון, מאחר וההחלטה להתחסן תלויה בנסיבות הטיול והסיכונים האפשריים. חיסון לשפעת מומלץ לקבל בהריון וגם לפני נסיעה לחו"ל בעונת השפעת, מאחר שהוא בטוח לשימוש בהריון, ונשים הרות נמצאות בסיכון מוגבר לסיבוכי שפעת.

כך תבחרי את יעד הנסיעה הנכון עבורך בהיריון

קיימים מקומות בהם רמת הסיכון לחלות במחלות זיהומיות גבוהה, ומומלץ לאישה בהריון לא להגיע אליהם כלל, בפרט לאזורים בהם מדווח על התפרצות מחלות מסוכנות המועברות דרך עקיצות יתושים או מזון. יש לציין כי ישנם חיסונים ותרופות המומלצים באופן שגרתי למטיילים, אך אינם בטוחים לאישה הרה או לחילופין, אין מספיק מידע אודות בטיחותם ולכן מומלץ להתייעץ לפני כן עם רופא הנשים שלך.

בירת פפואה גינאה החדשה, 2018. רויטרס
את זה תשמרו להזדמנות אחרת. פפואה גינאה החדשה/רויטרס
נשים בהריון או לאחר לידה נמצאות בסיכון גבוה לחלות במלריה קשה על סיבוכיה, ולכן ההמלצה היא לא לנסוע לארצות בהן קיים סיכון לחלות במחלה

ישנן מחלות המועברות על ידי עקיצות יתושים, כגון מלריה, קדחת הדנגי ועוד, שעלולות לסכן במהלך הריון הן את האישה והן את העובר. באשר למחלת המלריה, נשים בהריון או לאחר לידה, נמצאות בסיכון גבוה לחלות במלריה קשה על סיבוכיה, ולכן ההמלצה היא לא לנסוע לארצות בהן קיים סיכון לחלות במחלה. לא קיים עדיין חיסון כנגד מלריה אלא מניעת הדבקה על ידי שימוש בחומרים דוחי יתושים, לבישת בגדים ארוכים ובהירים וטיפול תרופתי מונע.

טיפול מונע כנגד מלריה מפחית משמעותית את הסיכון לחלות, אולם אפשרויות הטיפול בקרב נשים הריוניות מועטות ויעילות רק בחלק מהאזורים בעולם הנגועים במלריה. רצוי מאוד לא לצאת לטיול באזורים בהם קיים חשש גדול למחלה, כמו הספארי באפריקה, באמזונס או בפפואה גינאה החדשה. כמו כן, מומלץ להגביר את השימוש בתכשירים דוחי יתושים ולהקפיד על לבוש מתאים, שימוש בכילה מרוססת בפרמטרין והימנעות מחשיפה לעקיצות ככל שניתן.

המפתח לטיול מוצלח ובטוח

יש להקפיד על סוג וטיב המזון שאתן אוכלות בטיול על מנת למנוע מחלות המועברות באמצעות אוכל ושתייה. מומלץ לאכול מזון מבושל היטב ולהימנע מאכילת גבינות רכות, כגון קממבר, העלולות לסכן באופן חמור את העובר. בארצות מתפתחות יש להקפיד על שתיית מים מינרלים או על טיהור המים בכל מגע. ישנם אזורים מסוימים בהם מומלץ אפילו לצחצח שיניים במים מינרליים או מים מטוהרים.

ד"ר שרון רייספלד היא רופאה בכירה ביחידה למחלות זיהומיות של המרכז הרפואי הלל יפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully