פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      זה השינוי התזונתי שמנבא בצורה הטובה ביותר ירידה במשקל

      מחקר ישראלי שנערך בבית החולים איכילוב הצליח לראשונה לזהות שצריכה מוגברת של אשלגן בתזונה, ובמיוחד כזה שמקורו בעוף ודגים - היא בעלת סיכויים גבוהים להשפיע על ירידה במשקל, ובמיוחד בירידה בשומן הבטני המסוכן

      אישה עומדת על משקל (ShutterStock)
      כולם רוצים לדעת: מה הכי טוב לאכול כדי לרזות? אישה נשקלת (אילוסטרציה: shutterstock)

      השאלה אילו מאכלים מנבאים ירידה במשקל בצורה הטובה ביותר, או במילים אחרות: הוספה של אילו מאכלים לתזונה מגדילה את הסיכויים להרזיה, היא שאלה שמסקרנת אנשים רבים בציבור הרחב שמתמודדים עם עודף משקל (קל או משמעותי) וגם לא מעט חוקרים ברחבי העולם. את המענה לשאלה זו מצאו לאחרונה חוקרים ממרכז סגול להשמנה מטבולית, במכון האנדוקריני במרכז הרפואי תל אביב - איכילוב, במחקר תצפיתי רב מערכתי שהתנהל במשך שמונה שנים על 64 חולים. המחקר פורסם בירחון הרפואי NUTRIENTS בחודש שעבר.

      החוקרים הנחו את משתתפי המחקר לצרוך במשך שנה דיאטת הרזייה מאוזנת, שכללה כ-1.2 גרם חלבון לק"ג מחלבון מן החי (דגים, עופות, גבינות), ירקות, פירות, זרעי חמנייה, ובשלב יותר מתקדם להוסיף מזונות עמילניים. בתום שנה הפחיתו משתתפי המחקר בממוצע 9.4 ק"ג ממשקל גופם, המהווים ירידה של 9.4 אחוזים ממשקלם הממוצע.

      עוד בנושא:
      מחקר: אכילת אורז טובה לדיאטה שלכם
      בדיאטה והמשקל תקוע? הנה כל הסיבות לכך
      5 טיפים של סלבס לירידה במשקל שאשכרה עובדים

      חזה עוף עם רוקט ועגבניות שרי (ShutterStock)
      ככל שצריכת האשלגן היתה גבוהה יותר, הירידה במשקל היתה משמעותית יותר. חזה עוף וסלט (אילוסטרציה: shutterstock)

      הקריטריונים להשתתפות במחקר היו השמנה מטבולית: BMI 30 ומעלה, כאשר החוקרים חיפשו במיוחד משתתפים שאצלם השומן מרוכז בבטן והיקף המותניים שלהם גדול מהיקף הירכיים. שני הקריטריונים הללו הם גם גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם כמו טרום סוכרת, יתר לחץ דם, טריגליצרידים מוגברים ורמות נמוכות של HDL (כולסטרול טוב).

      בבדיקות הדם שנערכו למשתתפים כעבור שנה מתחילת המחקר הפחיתו רוב המשתתפים את גורמי הסיכון לתחלואה הקרדיווסקולרית. פחתו רמות הגלוקוז, רמות השומנים בדם, ורמות לחץ הדם. אחוז השומן בגופם ירד משמעותית. אמנם נרשמה ירידה גם בקצב שריפת האנרגיה של המשתתפים, אך לדברי החוקרים מדובר בירידה לא משמעותית.

      מניתוח השינוי של ההרכב התזונתי הסיקו החוקרים שככל שצריכת האשלגן מהמזון הייתה גבוהה יותר, ירדו המשתתפים יותר במשקל.

      לאחר קבלת התוצאות סברו החוקרים בתחילה כי מקור העלייה בצריכת האשלגן בתזונה שהובילה לשיפור במדדים המטבוליים של המשתתפים נבעה בעיקר מגידול בצריכת הירקות שלהם, נתון שכיח בדיאטות הרזייה. אולם, ניתוח מדוקדק יותר שכלל חישובים סטטיסטיים בשיטת "רגרסיה מרובה בשלבים", שמטרתו לחשוף את סוגי המזונות שתרמו את כמות האשלגן הגבוהה ביותר, בלטה דווקא תרומתם של העוף והדגים, ולא של הירקות והפירות כפי שסברו החוקרים בתחילה.

      דג (ShutterStock)
      החוקרים הופתעו לגלות שתרומתם של העוף והדגים בלטה מעל זו של הירקות והפירות. דג וירקות (אילוסטרציה: shutterstock)

      חוקרים רבים בדקו בעבר הרחוק והקרוב את השפעתן של דיאטות בהרכבים תזונתיים שונים על ירידה במשקל. מחקרי עבר התייחסו להרכב תזונתי של דיאטות עשירות בחלבונים, שומנים או פחמימות. עם זאת, עד היום לא פרסמו חוקרים את הקשר שבין אשלגן להורדת משקל בתהליך ההרזייה.

      "ממצאי המחקר שלנו הראו פעם ראשונה בספרות המדעית ניבוי של הורדת המשקל על פי כמות צריכת אשלגן מהמזון. מסקנות המחקר מצביעות על הרכב תזונתי מנצח להורדת שומן בטני של תזונה עשירה באשלגן", אמרה ד"ר ברוריה טל, דיאטנית קלינית ומובילת המערך התזונתי של המחקר.

      בקרוב יחל באיכילוב מחקר חדש שבודק השפעת הרכב תזונתי זה לעומת קבוצת ביקורת עם הרכב תזונתי שונה.