פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מחקר: אכילת אורז טובה לדיאטה שלכם

      תוספת של שלוש כפות אורז ביום לכל אדם ברחבי העולם - זה מה שלטענת חוקרים מיפן יכול לעצור חלק ממגפת ההשמנה העולמית. אז למה כל הדיאטות המערביות כוללות הפחתה שלו?

      מחקר: אכילת אורז טובה לדיאטה שלכם
      צילום: יוסי ציפקיס בימוי: גיא גורן

      מומחים מצאו כי אנשים שניזונים מתזונה בסגנון אסייתי המבוססת על אורז נמצאים בסיכון נמוך יותר להיות שמנים מאלו החיים במדינות שבהן צריכת האורז נחשבת נמוכה.

      עוד בנושא:
      לא תאמינו מה השיטה הכי בריאה לבשל אורז
      מפתיע: זה הזמן שהאורז שלכם יכול לשבת במקרר

      לדברי החוקרים, דיאטה דלת פחמימות - המגבילה בין היתר את כמות הצריכה של האורז - היא אסטרטגיה נפוצה להפחתת משקל במדינות מערביות, אך השפעת האורז על השמנת יתר לא ברורה. החוקרים בחנו את צריכת האורז ליום לאדם (כולל אורז לבן, אורז חום וקמח אורז) ואת כמות הקלוריות הכללית ב-136 מדינות, תוך שימוש בנתונים ארגון המזון והחקלאות של האו"ם.

      נתונים אלה נותחו יחד עם הערכות של שכיחות ההשמנה, המספר הממוצע של שנים שהושקעו בחינוך, אחוז האוכלוסייה מעל 65, התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) לנפש וההוצאה לבריאות. המדינות סווגו לקבוצות צריכה נמוכות וגבוהות. החוקרים חישבו ומצאו כי אפילו הוספה של 50 גרם אורז ביום לאדם יכולה להוריד באחוז אחד את כמות הסובלים מהשמנת יתר, מה שעל פי הערכות עומד על כ-650 מיליון בני אדם בוגרים ברחבי העולם.

      אורז (ShutterStock)
      ההשפעה שלו המשקל לא לגמרי ברורה. אורז לבן (אילוסטרציה: shutterstock)

      הניתוח שלהם הראה כי הקריטריונים האלה היו נמוכים משמעותיים במדינות בהן אכלו את הרמות הגבוהות ביותר של אורז, לרבות בנגלדש שהייתה במקום הראשון עם 473 גרם ליום של אורז לאדם, במקום השני לאוס (443 גרם) קמבודיה (438 גרם), וייטנאם (398 גרם), ואינדונזיה (361 גרם), בהשוואה למדינות עם צריכת אורז הנמוכה ביותר כולל צרפת (מדורגת 99, 15גרם ליום), בריטניה, ארה"ב (87, 19 גרם ליום), ספרד (81, 22 גרם ליום), קנדה (77, 24 גרם ליום), אוסטרליה (67, 32 גרם ליום).

      החוקרים מסבירים כי אורז נחשב למזון דל שומן, והוסיפו כי ייתכן שהסיבים, החומרים המזינים ותרכובות הצמחים הנמצאים בדגנים מלאים יכולים להגביר את תחושת המלאות ולמנוע אכילת יתר. המחברים סיכמו: "השכיחות של השמנת יתר הייתה נמוכה משמעותית במדינות עם היצע גבוה יותר של אורז גם לאחר שליטה על משתנים כמו סגנון חיים ומצב סוציו אקונומי".

      בכוס אורז מבושל יש 216 קלוריות. הוא מכיל 5 גרם חלבון וכמעט 45 גרם פחמימות. כמו כן יש בו אחוז נאה של מינרלים חשובים לגוף כמו מגנזיום, סידן ואשלגן. חשוב לדעת שהקילוף מוריד מגרגרי האורז חלק ניכר מכמות ויטמיני ה-B, כמחצית מכמות המנגן ועוד יותר מכמות הברזל.

      בתהליך העיבוד מוסרים הסיבים התזונתיים וחומצות השומן החיוניות כדי להאריך את חיי המדף של המזון, כך שנותר באורז בעיקר עמילן. מזונות עמילניים כגון אורז, הם מקור לאנרגיה, מפני שכאשר אנו אוכלים אותם, הגוף שלנו מפרק אותם לסוכרים פשוטים. זו הסיבה לכך שהאינדקס הגליקמי, שהוא מדד שמדרג מזונות עשירים בפחמימות בהתאם למהירות שבה הם מעלים את רמת הסוכר בדם, נחשב לגבוה באורז.