וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

8 השפעות מפתיעות של ירידה במשקל

זה שתראו יותר טוב ותהיו רזים יותר זה מובן מאליו, אבל כשתרדו במשקל עוד הרבה דברים יקרו בתוך הגוף שלכם והמוח שלכם, רובם ממש טובים. הנה 8 דברים שאולי לא ידעתם שקשורים במשקל שלכם

גיף דיאטה משקל. Giphy
כמעט הכל ישתנה לטובה/Giphy

ירידה במשקל היא יותר מתירוץ לקניית בגדים חדשים במידה קטנה יותר. אם תרדו 5-10 ממשקלכם תוכלו ליהנות משיפור במצב הבריאות הכללי שלכם, מירידה בסיכון למחלות כרוניות כמו מחלות לב וסוכרת ועוד.

עם זאת לירידה במשקל יכולות להיות גם השפעות פחות מורגשות ומוכרות, ולא תמיד לטובה. הנה כמה דוגמאות לשינויים בריאותיים, פיזיולוגיים ופסיכולוגיים שנגרמים כתוצאה מירידה במשקל - לטוב ולרע:

עוד בנושא:
יום ללא דיאטה: 6 סיבות להפסיק לספור קלוריות
זה מה שהשמנה עושה לכל חלק בגוף שלכם
האם המשקל הכי בריא הוא בכלל עודף משקל?

1. הזיכרון שלכם ישתפר

אישה מרכיבה פאזל. אילוסטרציה זיכרון. ShutterStock
אישה מרכיבה פאזל. אילוסטרציה זיכרון/ShutterStock

במחקר שנערך בשבדיה בשנת 2013 נמצא שנשים מבוגרות קיבלו ציונים גבוהים יותר במבחני זיכרון לאחר שהושמו על תכנית דיאטה לירידה במשקל במשך חצי שנה. סריקות מוח שנערכו להן הראו בבירור פעילות מוגברת בתהליכי קידוד (התהליך שבו המוח יוצר זכרונות) ופחות מאמץ בזמן תהליכה שליפה - מה שמצביע על כך שהן הצליחו לזכור ולשלוף מידע במהירות ויעילות גבוהה יותר מקודם לכן. במסקנותיהם כתבו החוקרים כי ירידה במשקל גורמת למוח להיות פעיל יותר בזמן אחסון זיכרונות, ולכן הוא גם זקוק לפחות משאבים כשהוא נדרש לשלוף את אותו המידע. גם במחקרים נוספים אחרים נמצא קשר בין השמנה ובין פגיעה בזיכרון.

עוד באותו נושא

7 טריקים לירידה במשקל בלי דיאטה או פעילות גופנית

לכתבה המלאה

2. הסיכון שלכם לחלות בסרטן ירד

אישה עומדת על משקל. ShutterStock
אישה עומדת על משקל/ShutterStock

השמנה מעלה את הדלקתיות בגוף, דבר שבתורו גורם לשינויים בתאי הגוף. ירידה של 5 אחוזים ממשקל הגוף יכולה להפחית משמעותית את רמת הדלקתיות בגוף - כך נמצא במחקר משנת 2012. ואילו במחקר אחר משנת 2014 נמצא כי גברים שסבלו מהשמנת יתר חולנית ועברו ניתוח לקיצור קיבה, הצליחו להפחית את הסיכון שלהם לחלות בסרטן בתוך כמה שנים מהניתוח, ואף להשוות אותו לסיכון של אדם במשקל תקין.

3. מצב הרוח שלכם לא ישתפר בהכרח

גיף עצב. Giphy
גיף עצב/Giphy

האם דיכאון נגרם מהשמנה או שהוא זה שגורם לעלייה במשקל? לא תמיד ניתן לקבוע מה הביצה ומה התרנגולת. ואף על פי שרוב האנשים מדווחים על שיפור בתחושה הכללית ובמצב הרוח לאחר ירידה במשקל, זו לא תרופת פלא. יש אנשים שגם אם ירדו 50 קילוגרמים לא ירגישו טוב יותר לגבי עצמם, וזאת, משום שירידה במשקל לבדה אינה מטפלת בבעיות רגשיות או נפשיות. כך שאם אתם סובלים מדיכאון, יכול להיות שיש קשר בינו ובין המשקל העודף שלכם, אבל לא בטוח בכלל שהרזיה תפתור לכם את זה.

4. חוש הטעם שלכם עשוי להשתנות

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

ירידה משמעותית במשקל בזמן קצר עלולה לשבש את בלוטות הטעם שלכם. מחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת סטנפורד וכלל אנשים שעברו ניתוח לקיצור קיבה שבעקבותיו איבדו הרבה מאוד ממשקלם, מצא ב-87 אחוזים מהם דיווחו על שינוי בחוש הטעם שלהם. כמחצית מהם אמרו שטעם המזון היה עז יותר בעקבות הניתוח והירידה במשקל, ואילו המחצית השנייה דיווחה על השפעה הפוכה - טעם המזון הפך תפל יותר. חברי הקבוצה האחרונה, שחוש הטעם שלה התעמעם, ירדה 20 אחוזים יותר ממשקלם בשלושת החודשים שלאחר הניתוח, מאשר אלה שטעמם התעצם. החוקרים לא ידעו להצביע על הסיבה המדוייקת שיוצרת את הקשר בין הירידה במשקל ובין השינוי בטעם, אך בינתיים פורסמו ממצאי מחקר דומה מלסיטר קולג' הבריטי, כך שככל הנראה לא מדובר במקריות.

5. פעילות גופנית תהיה מהנה יותר

אישה שמנה אחרי אימון כושר. ShutterStock
אישה שמנה אחרי אימון כושר/ShutterStock

אם אתם סוחבים על עצמכם משקל עודף, פעילות גופנית יכולה לגרום לפרקים שלכם לכאוב ולריאות שלכם לשרוף, הרבה יותר מאשר לאדם במשקל תקין. ככל שתרדו במשקל, הפעילות הגופנית תהיה מייסרת פחות ותתחילו ליהנות ממנה יותר. הירידה במשקל גם תשפר את היכולות האתלטיות שלכם ותגלו שאתם נהיים חזקים ומהירים יותר.

6. יש יותר סיכוי שתקבלו העלאה בשכר

שטרות של שקל. ShutterStock
שטרות של שקל/ShutterStock

לא רק רופאים יתייחסו אליכם אחרת לאחר שתרדו במשקל - מחקרים מוכיחים שאנשים שמנים מרוויחים פחות כסף מאנשים במשקל תקין, וזה מובהק יותר אצל נשים מאשר אצל גברים. במחקר שהתפרסם בשנת 2004 נמצא שתלוש השכר של עובד שמן היה נמוך ב-2.5 אחוזים בממוצע מתלוש השכר של עובד רזה. מחקר בריטי משנת 2014 גילה שאנשים רזים מקבלים יותר הצעות עבודה.

7. אתם תשנו יותר טוב

גיף בחורה ישנה. Giphy
גיף בחורה ישנה/Giphy

אנשים שאיבדו לפחות 5 אחוזים ממשקל גופם לאורך תקופה של חצי שנה, זכו לישון 22 דקות יותר בממוצע, מכפי שישנו קודם לירידה במשקל. כך נמצא במחקר של אוניברסיטת פנסילבניה משנת 2014. ומוקדם יותר השנה התפרסם מחקר פיני שמצא שגם ירידה צנועה יותר במשקל הצליחה להפחית משמעותית תסמינים של דום נשימה בשינה. הסיבה היא שירידה במשקל מפחיתה את הסיבות לחסמי נשימה בשינה ופחות רקמות רכות שמכבידות על דרכי הנשימה עליונות. ואל תשכחו, כשאתם ישנים טוב יותר, הגוף שלכם שורף שומנים טוב יותר במהלך היום ויש יותר סיכוי שתשמרו על המשקל.

8. הסיכויים להיכנס להריון ישתפרו

בדיקת הריון. ShutterStock
בדיקת הריון/ShutterStock

אם את מנסה להרות ונקלת בקשיים, ייתכן שירידה של כמה קילוגרמים יכולה לעזור עם זה. מחקר שנערך בשנת 2009 מצא קשר בין השמנת יתר ובין מצבים כמו שחלות פוליציסטיות ובעיות פוריות נוספות. עוד נמצא במחקר, שככל שההשמנה התחילה בגיל צעיר יותר, כך הקושי להרות עשוי להיות חמור יותר. ירידה במשקל לא משפרת רק את הסיכוי להיכנס להריון, אלא גם את הסיכוי להריון תקין ועובר בריא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully