פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      בדיאטה והמשקל תקוע? הנה כל הסיבות לכך

      משקל הוא רק כלי מדידה - לא האמת המוחלטת. ובכל זאת כל מי שנמצא בתהליך של ירידה במשקל נושא אל המכשיר הזה עיניים כלות ונשבר כל פעם שהוא מראה מספר גבוה יותר ממה שהוא דמיין. הנה כל הסיבות להפסיק עם זה

      בדיאטה והמשקל תקוע? הנה כל הסיבות לכך
      צילום: עידו שחם

      בווידיאו: שיטה מוזרה שתבדוק אם אתם סובלים מעודף משקל

      "המשקל תקוע ודווקא שמרתי יפה", "אני בלחץ מהשקילה היום", "אתמול שקלתי x והיום אני שוקל y - מה קורה פה?". כל דיאטנית שמעה את המשפטים האלה, אבל אף אחת מאיתנו לא מופתעת. הסיבה לכך היא העובדה שהמשקל שלנו הוא כלי, אחד מבין רבים, להערכת קצב ירידה במשקל. אז מה קורה שהכלי לא משקף כמו צריך את המצב האמיתי? מה קורה כשקיימים גורמים המפריעים למשקל לרדת ולא משנה כמה נקפיד על הדיאטה?

      עוד בנושא:
      האם אפשר להיות שמן ובכושר? למחקר הזה יש תשובה
      כך תדעו האם יש לכם עודף משקל - בלי להישקל
      מחקר מצא דרך קלה להוריד במשקל - בלי להתאמן או לעשות דיאטה

      חשוב שנבין, הגוף שלנו הוא לא מכשיר עם מעגל חשמלי אחד. בכל רגע נתון, ישנם תהליכים רבים המתרחשים או לא מתרחשים המשפיעים, בין היתר, על משקל הגוף. אם נבין מהם התהליכים האלה, נוכל למזער את תחושת התסכול סביב שקילות שמראות לנו תוצאות שפשוט לא נראו לנו הגיוניות. תחושת תסכול זו עשויה לגרום לנו לוותר, להפסיק, או במקרה הגרוע יותר לרוץ למקרר ולאכול מתוך סערת רגשות.

      אז מה משפיע לנו על המשקל ומה ניתן לעשות?

      עצירות

      מערכת העיכול שלכם לא התרוקנה בימים האחרונים, ומצד שני המשכתם לאכול כרגיל. התוצאה - עליה של 1-2 קילוגרמים במשקל, שירדו ברגע שגופכם יתרוקן שוב.

      מה אפשר לעשות?

      1. להישקל לאחר שהתרוקנתם, המשקל יהיה מדויק ומייצג יותר.
      2. להקפיד על תזונה מלאה בסיבים תזונתיים ונוזלים למניעת עצירות.
      3. במידה שמצב זה נמשך זמן רב (לרוב 5 ימים ויותר) יש לפנות לעזרה רפואית.

      מלח (ShutterStock)
      תתפלאו אבל כמות המלח שאתם אוכלים משפיעה על המשקל. מלחייה (צילום: shutterstock)

      עליה בנפח הנוזלים של הגוף

      שתיתם המון מים לפני השקילה? אכלתם מזונות עשירים בנתרן הגורם להצטברות נוזלים? אתם נוטים לסבול מבצקות בגוף? כל אלה עשויים להוסיף למשקלכם מספר קילוגרמים לא מבוטלים.

      מה אפשר לעשות?
      1. להוריד את כמות הנתרן במזון, לאכול פחות אוכל מעובד, לאכול פחות בחוץ ולהשתמש במלחים דלי נתרן.
      2. להישקל בשעה זהה במהלך היום. אם נשקל פעם בבוקר לפני ששתינו ופעם בערב לאחר ששתינו 1.5-2 ליטר נוזלים, המשקל יהיה שונה. אז כדי לא להיבהל מההבדל הגדול שעלול להיווצר, מומלץ פשוט להקפיד על שקילה בשעה קבועה.
      3. במידה ואתם סובלים ממחלות העשויות לגרום לבצקות, כמו אי ספיקת לב, מחלת כליה כרונית ועוד, יש להתייעץ עם הצוות הרפואי לגבי טיפול והתאמת מינוני טיפול תרופתי בהתאם למצבכם.

      מכשירים שונים, משקלים שונים

      אם אשאל עכשיו כמה אנשים שונים מה השעה? האם לכולם תהיה אותה השעה במדויק? התשובה היא לא, וכך גם במשקלים. תמיד תהיה סטייה בין משקל למשקל, הסטייה יכולה להיות של קילו, אולי יותר ואולי פחות.

      מה עושים?
      נשקלים במכשיר קבוע. אצל הדיאטנית, במרפאה או בבית.

      שינויים הורמונליים

      נטילת גלולות למניעת הריון, מחזור חודשי או ביוץ עשויים להוביל לנפיחויות בדרגות שונות אצל נשים שונות. תופעה זו עשויה בהחלט להוביל לשינוי של עד 2 ק"ג במשקל.

      מה עושים?
      לעקוב ביומן ולקראת קבלת המחזור יש לקחת בחשבון את התוספת האפשרית למשקל, או שאפשר להישקל מספר ימים לאחר סיומו.

      אישה מנסה ללבוש ג'ינס צמוד (ShutterStock)
      דרך מדידה לגיטימית. אישה מנסה להשתחל לג'ינס ישן (צילום: shutterstock)

      עליה במסת שריר

      כמו שקילו נוצות שווה לקילו פלדה, כך גם 1 ק"ג של שומן = 1 ק"ג של שריר. אם התחלתם לשמור על תפריט בריא ומאוזן ובמקביל התחלתם פעילות גופנית, ככל הנראה מסת השריר שלכם תגדל. אומנם תרגישו טוב ומחוטבים יותר, אך הספרות על המכשיר עשויות להשאר ללא שינוי ואפילו לעלות.

      מה עושים?
      משתמשים בבדיקה לגילוי אחוזי שומן, או בכלים להערכת גודל ההיקפים (כמו סרט מדידה למשל). אפשר גם פשוט לנסות להיכנס לג'ינס ישן שפעם לא עלה עליכם.


      שימו לב, אם אתם בסערת רגשות ונלחצים סביב "טקס" השקילה, נותנים לו לנהל לכם את מצב הרוח, את הביטחון העצמי ואת המוטיבציה כנראה ששקילה לא מתאימה לכם. המשקל כאמור הוא רק כלי. וכלים יש הרבה.

      תגדירו יחד עם הדיאטנית כלים נוספים להערכת יעילות התוכנית כמו בדיקת אחוזי שומן, בדיקת היקפים, שימוש בג'ינסים ישנים, או אפילו התחושה וההרגשה האישית שלכם. בסופו של יום היא המדד הטוב ביותר. חשוב לזכור - המשקל הוא חלק מהתהליך, הוא אינו המטרה ואינו התוצאה.


      הכותבת היא דיאטנית קלינית B.Sc בעלת קליניקה לטיפול בסוכרת וליווי לירידה במשקל.