פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      7 "עובדות" בריאותיות שהופרכו בשנים האחרונות

      מה חדש? די הרבה, מסתבר. בשנים האחרונות המדע והרפואה הגיעו למסקנה שכל מיני הנחות בריאותיות שהיו די רווחות בעבר פשוט אינן נכונות. הנה 7 דוגמאות שכדאי לכם להתעדכן בהן

      גיף מד מן עישון סיגריות (Giphy)
      פעם רופאים המליצו על עישון, וזה אפילו לא היה כזה מזמן. בטי דרייפר מעשנת (מתוך הסדרה מד מן)

      למדע יש כבר לא מעט שנים של חקר גוף האדם תחת החגורה שלו, הייתם חושבים שזה מספיק כדי לדעת עליו את הדברים הבסיסיים בוודאות. אלא שזה לא בדיוק ככה, מחקרים חדשים וטכנולוגיות מתקדמות ממשיכים לגלות לנו דברים חדשים על הגוף האנושי והדרכים שבהן הוא פועל ומתפקד, ולעתים הגילויים הללו סותרים והופכים את כל מה שסברנו עד כה.

      מספיק להיזכר בכך שרק לפני כמה עשרות שנים רופאים המליצו למטופליהם לעשן סיגריות, כדי להבין שרפואה ומדע הם עניין דינאמי, והם ממשיכים וככל הנראה גם ימשיכו להשתנות עם הזמן. בתור מעין סיכום ביניים, הנה 7 "עובדות" בריאותיות שהיום אנחנו כבר יודעים שהן לא נכונות והופרכו במהלך השנים האחרונות.

      עוד בנושא:
      7 סימנים שאתם לא כאלה בריאים כפי שאתם חושבים
      השינויים הקטנים שיכולים לשמור על המוח שלכם
      5 השפעות מוזרות של תזונה בריאה שאף אחד לא מדבר עליהן

      חיסונים מסוכנים

      חיסון נגד שפעת (ShutterStock)
      הם מצילים חיים, לא מרעילים. חיסונים (אילוסטרציה: shutterstock)

      יש לקוות שמעולם לא נפלתם בפח של "חיסונים גורמים לאוטיזם", כי המחקר הזה כבר הוכח כמפוברק. אבל ישנן גם טענות נוספות על חומרים רעילים כמו כספית שהופכים את החיסונים למסוכנים. האמת היא שחלק מהחיסונים מכילים חומר משמר בשם תימרוסל (thimerosal) שמכיל כמות מזערית של כספית, וגם היא מסוג שהגוף יודע לפנות בקלות. ולמרות שמומחים קבעו שמדובר בשיעורים מזעריים ובטוחים לחלוטין לשימוש, עדיין יצרנים עשו ועושים מאמצים לייצר חיסונים בטוחים ועמידים גם ללא תימרוסל או עם כמויות פחותות שלו. שורה תחתונה: חיסונים הם בטוחים ומצילי חיים.

      אם לא פיתחתם אלרגיה למזון עד עכשיו, זה גם לא יקרה

      בעשורים האחרונים אלרגיות למזון הפכו נפוצות וחמורות יותר, והמדע לא לגמרי בטוח מה הסיבות לכך. אולם מה שכן ידוע כיום הוא שאנשים יכולים לפתח אלרגיות ורגישויות בכל גיל, ובמיוחד למזון. דרגת האלרגיה יכולה להיות מקלה ועד חמורה, גם כאשר היא מתפתחת בגיל מבוגר ויש לשים לב שתגובה מתונה בחשיפה ראשונה לאלרגן עלולה להתפתח לתגובה חריפה בחשיפות חוזרות.

      תאכלו יותר חלבון, תהיה לכם יותר אנרגיה

      גיף סטייק בשר (Giphy)
      אל תגזימו. בשר (גיף: Giphy)

      חלבון יוצר תחושת שובע ומספק מכסת קלוריות יציבה שנשרפת על ידי הגוף בקצב איטי - לכן תזונאים ממליצים לצרוך יותר ממנו, על חשבון פחמימות ריקות, למי שמעוניינים לרדת במשקל. אלא שצריכה מוגברת של חלבון מן החי עלולה לגרום לעלייה בחומציות ובדלקתיות בגוף - שני גורמים שנקשרו מחקרית למספר רב של מחלות כרוניות.

      מבוגרים לא יכולים לחלות באסתמה

      בדומה לאלרגיות, גם אסתמה יכולה להופיע לראשונה בגיל מבוגר. למעשה, נתוני המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) מראים שבארה"ב ישנם כיום יותר מפי שלושה מבוגרים חולים באסתמה מאשר ילדים (20 מיליון לעומת 6 מיליון).

      קפה מייבש

      קפה קר (ShutterStock)
      יש פה די הרבה נוזלים בסך הכל. קפה קר (אילוסטרציה: shutterstock)

      לקפאין יש השפעה משתנת - כלומר, הוא גורם לכם להפריש יותר שתן - אבל משקאות קפה מכילים גם נוזלים, ואלה בהחלט נספרים בצריכת הנוזלים היומית שלכם. יש אפילו כמה ראיות לכך שקפה יכול להיות מרווה כמעט כמו מים. אז המיתוס הזה של לשתות כוס מים על כל כוס קפה שאתם מכניסים לגוף? לא באמת נכון.

      אכילת ביצים מעלה לכם את הכולסטרול

      עד לפני כמה שנים אנשים התייחסו מאוד ברצינות להקצבה של ביצים שהם צורכים ביום או בשבוע, ובמיוחד נזהרו עם החלמונים. אולם, מחקרים עדכניים מצביעים על כך שמאכלים עתירי כולסטרול לא ישפיעו באופן משמעותי על רמת הכולסטרול שלכם בדם. שלא לדבר על כך שהחלמון מכיל יותר רכיבים תזונתיים מאשר החלבון ולכן עדיף לאכול ביצה שלמה מאשר להסתפק בחביתת חלבונים.

      זה נורמלי לנחור

      בהנחה שאתם לא מצוננים זמנית, לעשות רעשים מתוך שינה זה באופן כללי לא סימן טוב. נחירות במיוחד הן אינדיקציה לאיכות שינה ירודה ולשינה לא עמוקה. לרוב, משמעות הדבר היא שאתם סובלים מחסימה או הפרעה כלשהי לדרכי האוויר שלכם. דום נשימה בשינה למשל, היא תופעה שקשורה ביתר לחץ דם, סוכרת סוג 2 ומחלות כרוניות נוספות.