פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      ספיישל שבועות: כך תבחרו את הגבינה הכי בריאה לעוגה שלכם

      יש מדורי בריאות שיציעו לכם לוותר על עוגות גבינה, אבל לא כאן! אנחנו ממש בעד שתיהנו בשבועות במקסימום עם עוגת הגבינה האהובה עליכם. אבל כן יש לנו כמה עצות שיהפכו אותה לבריאה הרבה יותר

      ספיישל שבועות: כך תבחרו את הגבינה הכי בריאה לעוגה שלכם

      בסרטון: 5 עובדות על גבינה

      חג השבועות ממש מעבר לפינה וכמו בכל שנה גם הפעם כנראה שנחגוג עם לא מעט עוגות גבינה (קלאסיות או טבעוניות). למרבה המזל יש דרך להפוך את הקינוחים שלנו לעשירים יותר מבחינה תזונתית מבלי לפגוע בטעם שלהם, וזאת על ידי בחירה נכונה של הגבינה הלבנה שבה אנחנו משתמשים. אז אם אתם רוצים למקסם את הערכים התזונתיים גם בקינוחים שלכם, הנה המדריך שיעזור לכם להפיק את המקסימום מהגבינה הלבנה שלכם (וגם חוברת מתכונים מיוחדת).

      עוד בנושא:
      בריא או מסרטן: מה אומרים המחקרים העדכניים על חלב?
      תגידו צ'יז: גבינות שמנות הן הרבה יותר בריאות משחשבנו
      מחקר חדש מפריך את הקשר בין גבינות שמנות ומחלות לב

      במקום הראשון - ריקוטה

      בניגוד לקינוחים אחרים, עוגות הגבינה בהחלט יכולות להיות מקור לרכיבים תזונתיים חיוניים עבורנו, בעיקר סידן וחלבון, החשובים לבריאות העצם.

      הגבינה העשירה ביותר בסידן היא ריקוטה. גבינת ריקוטה (5-9 אחוזי שומן) יכולה להכיל עד 620 מ"ג סידן במנה של שלוש כפות (100 גרם), כאשר 1000 מ"ג סידן היא הכמות היומית המומלצת לאדם בוגר. ריקוטה גם עשירה בחלבון מי גבינה איכותי, ולכן היא תמיד בחירה טובה.

      אם המתכון שלכם לא כולל שימוש בגבינת ריקוטה אלא גבינה לבנה "רגילה", עדיין תוכלו לבחור נכון יותר. הגבינות הלבנות של חברות שונות מכילות סידן בכמות הנעה בין 85 מ"ג ל-230 מ"ג סידן ב-100 גרם. לכן כדאי מאוד לקרוא את תווית המזון של מוצרים זהים לכאורה, ולבחור את הגבינה עם כמות הסידן הגבוהה יותר, במקום לשלוף את הגבינה הראשונה שאתם רואים על המדף.

      עוגת גבינה קלאסית של רולדין (נמרוד סונדרס)
      סוף סוף קינוח עם ערך תזונתי. עוגת גבינה קלאסית (צילום: נמרוד סונדרס)

      ההמלצה לבחור גבינה עשירה בסידן רלוונטית גם למי שמתכנן קינוח טבעוני לחג. על מדפי החנויות קיימים מגוון ממרחים טבעוניים המבוססים על סויה למשל, וגם הם מכילים כ-200 מ"ג סידן ב-100 גרם מוצר. אפשרות נוספת היא להכין קינוחים המשלבים שקדים העשירים בסידן, או טחינה שכמות סידן בה יכולה להגיע גם ל-600 מ"ג ל-100 גרם מוצר (וזה כמובן תלוי בחברה בה בחרתם).

      ומה לגבי אחוזי השומן?

      כששומעים את צמד המילים "גבינות רזות" נחשוב באופן דיי אוטומטי על גבינה המכילה שלושה או חמישה אחוזי שומן. עם זאת, חשוב לדעת שגם גבינה המכילה 9 אחוזי שומן עדיין נכללת בקטגוריה הזו. גבינות המכילות 9 אחוזי שומן בדרך כלל יהיו עשירות ביותר בקלוריות, אבל באופן לא דרמטי. גבינות 9 אחוז יכילו בממוצע 30 קלוריות יותר ל-100 גרם מוצר, כך שהן עדיין מתאימות למי שמעניין להפוך את עוגות החג לדלות יותר בקלוריות.

      עוגת גבינה פירורים של חמדה (אפיק גבאי)
      גם גבינה 9% תעשה את העבודה. עוגת גבינה פירורים (צילום: אפיק גבאי)

      לא כל הגבינות המלוחות שוות

      עוגות החג לא דורשות גבינות מלוחות, אבל הפשטידות והמאפים דווקא כן. גבינות מלוחות כמובן יכילו כמות גדולה יותר של מלח לעומת הגבינות הלבנות, ועדיין גם פה יש מנעד גדול שחשוב לשים לב אליו. אם התפריט היומי שלכם עשיר מאוד במלח כדאי להשוות בין כמות הנתרן גם בגבינות המלוחות כדי לא להגזים בצריכת המלח היומית שלכם.

      כמות הנתרן הגבוהה ביותר שיכילו הגבינות המלוחות היא כ-1860 מ"ג ל-100 גרם מוצר, ואילו הכמות הנמוכה ביותר היא כ-560 מ"ג. תמיד מומלץ לבחור כמה שפחות. גם בגבינות המלוחות המעודנות המנעד גדול. גבינה צפתית מעודנת של חברה אחת תכיל 600 מ"ג נתרן, בעוד אותה גבינה בחברה מתחרה תכיל 800 מ"ג. לכן, גם באגף המלוחים, השקיעו חצי דקה בקריאת תווית המזון, ובחרו את המוצר הבריא ביותר.

      קרן אן גיימן היא תזונאית קלינית, מאמנת כושר ומנחת טלוויזיה

      להורדת חוברת המתכונים הבריאים של קרן לשבועות לחצו כאן