וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגידו צ'יז: גבינות שמנות הן הרבה יותר בריאות משחשבנו

30.7.2018 / 0:04

בשנים האחרונות הולכת ומתפוררת התפיסה התזונתית שמכרו לנו על כך שמזון עתיר שומן וכולסטרול מגדיל את הסיכון לבריאותנו. מחקר חדש, מקיף ואמין במיוחד מצטרף למגמה הזאת. מוזמנים לחגוג את החדשות הטובות עם צ'יזבורגר

חמש עובדות על גבינה/מערכת "אסור לפספס"

בווידאו: 5 עובדות על גבינה שכדאי לדעת

לולא היינו חרדים לגזרתנו ולבריאותנו, לא מן הנמנע שהיינו מכסים כל ארוחה שלנו בהר של גבינה כלשהי. כי מן הידועות היא שהכל טעים יותר עם גבינה. אבל זה זמן רב שכולנו מודעים לקונצנזוס בקרב רופאים, תזונאים וחוקרים שגבינה, בוודאי בכמויות גדולות, אינה בריאה לנו.

פרסומים רשמיים, כמו הנחיות התזונה הרשמיות של איגוד הדיאטנים בארה"ב, למשל, מזהירים מפני צריכה גבוהה של שומנים רוויים כמו אלה המצויים בגבינות שמנות (וטעימות) וקבעו כי הם אינם בריאים. תחתן, הומלץ לצרוך מוצרי חלב בעלי אחוזי שומן נמוכים.

אלא שממצאיו של מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה סותרים באופן ישיר את התפיסה הרווחת הזאת ומעניקים תקווה לחובבי הגבינות השמנמנות באשר הם.

עוד בנושא:
מה קורה בגוף כשאנחנו שורפים שומן?
זה המרכיב התזונתי שיקבע אם תשמינו
8 דברים שלא ידעתם על השומן בגוף שלכם

גבינת פרמזן. ShutterStock
אם היינו יכולים היינו מכסים כל ארוחה בהר של גבינה. פרמזן/ShutterStock

המחקר שפורסם בתחילת החודש בכתב העת האמריקאי לתזונה קלינית, לא הצליח למצוא שום קשר בין צריכה שגרתית של גבינות ומוצרי חלב עתירי שומן ובין סיכון מוגבר להתקפי לב, שבץ או תמותה. ושלא תחשבו שמדובר במחקר קטן או זניח, נכללו בו קרוב ל-3,000 מבוגרים מתחת לגיל 65 ללא רקע רפואי של מחלות לב וכלי דם והחוקרים עקבו אחריהם במשך יותר משני עשורים. המשתתפים במחקר עברו בדיקות רפואית כעבור 6, 13 ו-22 שנים מתחילת המחקר.

אוהבים גאודה? לבריאות

החוקרים גילו שחובבי מוצרי החלב שבקבוצת המדגם (שאותם היה קל לזהות הודות לנוכחות של חומצות שומן ספציפיות בדמם) לא היו נתונים בסיכונים בריאותיים גבוהים יותר מאשר עמיתיהם שנמנעו ממוצרי חלב.

"הממצאים שלנו לא רק תומכים אלא מהווים חיזוק משמעותי לגוף המחקר ההולך וגדל שמצביע על כך ששומן שמקורו בחלב אינו מגדיל את הסיכון למחלות לב או לתמותה כללית בקרב מבוגרים - וזאת בניגוד לאמונה הרווחת כיום בקרב רבים", אמרה מרשה אוטו, מי שעמדה בראש המחקר ומרצה בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת טקסס.

אילוסטרציה. ShutterStock, ShutterStock
בתמונה מסתתרים יתרונות בריאותיים שתחליפים דלים לא יוכלו לספק. צ'יזבורגר/ShutterStock, ShutterStock

ואמנם, ממצאי המחקר מצטרפים לכמות הולכת וגדלה של ראיות מדעיות לכך שהקונספט שמכרו לנו החל משנות ה-90 ואילך של דיאטות דלות שומן אינו תורם לבריאותנו ועלול אף להזיק לה. המאכלים המסורתיים ועתירי השומן והכולסטרול שדור הסבים שלנו נהנו מהם מאוד, כמו חמאה, חלמוני ביצה ובשר אדום מכילים גם יתרונות בריאותיים שהתחליפים דלי השומן שלהם לא יכולים לספק לנו. אלה דווקא הדיאטות שמכילות יותר פחמימות שמסוכנות לבריאות, משום שהן גורמות לעלייה ברמות הסוכר והאינסולין שמזיקות לגוף ועלולות להוביל גם למחלות לב וסוכרת.

אחד ממחקרי התזונה המדויקים והאמינים

האופן שבו בוצע המחקר והעובדה שהחוקרים דגמו את דמם של המשתתפים ומדדו את רמת חומצות השומן שמסתובבות בזרם הדם ולא הסתמכו על תשאול המשתתפים אודות תזונתם בלבד, היא נקודה חשובה לזכות אמינות הממצאים שבו. כפי שהסבירה התזונאית מישל אליסון בראיון לאתר מאנצ'יז: "לפעמים קשה לאנשים לזכור במדוייק מה הם אכלו, יש אנשים שגם מתפתים לתת דיווח-חסר אודות התזונה שלהם, כי הם מתביישים או נבוכים לספר לאדם זר מה הם אכלו וכמה. כך שהמדידה התקופתית והחוזרת של הסמנים הביולוגיים של המאכלים הללו בדמם של המשתתפים היא גורם מאוד משמעותי שמוסיף לרמות הדיוק והאמינות שלו", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully