פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      7 תירוצים נפוצים של מעשנים והדרך להפריך אותם

      כמה פעמים שמעתם מחבר מעשן שהוא לא מפסיק כי הסיגריות מרגיעות אותו או כי הוא מפחד להשמין? לרגל חודש המודעות לעישון, אספנו את התירוצים הנפוצים של מעשנים וביקשנו מד"ר יעל בר זאב את התשובות שישכנעו אותם לשחרר

      מפסיקה לעשן (ShutterStock)
      היום זה יום טוב להתחיל. אישה מכבה סיגריה (אילוסטרציה: shutterstock)

      כמעט כל מעשן מודע לנזקים העצומים של עישון ורוצה להפסיק, אבל הפחד מהפרידה מהסיגריות ומתהליך הגמילה, מונע זאת וגורם למעשנים למצוא תירוצים כדי לדחות את הקץ. לקראת חודש המודעות לעישון שחל החודש, אספנו את התירוצים האלה, ואת כל הסיבות שהם לא רלוונטיים.

      עוד בנושא:
      סיגריה אחת ביום בזמן ההריון עלולה לגרום למוות בעריסה
      5 השלכות מבאסות ולא מוכרות של עישון
      כולם משתמשים בסיגריות אלקטרוניות. האם הן באמת בטוחות?

      "כשמפסיקים לעשן עולים במשקל"

      הפסקת עישון לא בהכרח גורמת להשמנה. חלק מאנשים שנגמלים אפילו יורדים במשקל. עם זאת, אכן אחוז מסוים עלול לעלות במשקל מספר קילוגרמים בודדים (בערך 4 ק"ג).

      זה קורה ממספר סיבות: שיפור ניכר בחוש הטעם והריח, צורך בפיצוי במקום הסיגריה בפה, עלייה בתאבון כחלק מתסמונת הגמילה מעישון וגם בשל ירידה קלה בקצב שריפת הקלוריות במנוחה. ככל שנכיר את תהליך הגמילה מעישון, ונתכונן אליו, נוכל לצמצם ו/או למנוע את העלייה במשקל ונצא לדרך חדשה של אורח חיים בריא וגוף בריא.

      בכל פעם שעולה הצורך ל"נשנש" או "לאכול משהו קטן", מומלץ לשתות תחילה כוס מים. כמו כן, מומלץ אף להכין בקופסה קטנה ירקות חתוכים ל"שעת משבר". כדאי להגביר את רמת הפעילות הגופנית הרגילה היומיומית, לדוגמה על ידי עלייה במדרגות במקום במעלית. חשוב לדעת שגם אם עולים במשקל, מבחינה בריאותית התועלת מהגמילה מעישון עולה בהרבה על כל נזק אפשרי מעלייה במשקל (גם אם עולים עד 30 קילוגרם, מה שלא קורה).

      "אני לא בתקופה טובה להפסיק לעשן"

      אין דבר כזה תקופה טובה להפסיק לעשן. הפסקת עישון תמיד "תפריע" במשהו בחיים - לחץ בעבודה, בחיים האישיים, לעולם לא יהיה דבר כזה זמן טוב להפסיק.

      בדלי סיגריות (ShutterStock)
      אף פעם אין זמן "מושלם" לגמילה. סיגריות (צילום: shutterstock)

      גמילה מעישון מורכבת מכמה קשיים, אחד מהם הוא הקושי הפיזי בהתמכרות לניקוטין והשני הוא שינוי הרגלי חיים ומחשבות שהתקבעו לנו. דרך יעילה לפתרון בעיות אלו הוא קביעת תור ייעודי לרופא המשפחה, שיכול לסייע לאדם להתאים עבורו את הדרך הטובה ביותר. חשוב לקבוע את פרק הזמן בו אתם מפסיקים לעשן ולעמוד בו בשיתוף הרופא. הרופא יוכל לספר לכם על מגוון האפשרויות הקיימות בחינם דרך קופות החולים שיכולות לסייע לכם להיגמל, ונותנות מענה הן לקושי הפיזי והן לקושי ההתנהגותי פסיכולוגי.

      "הסיגריה עוזרת לי להירגע"

      אחת הסיבות העיקריות שגורמות למעשנים לחוש שלווה בעת העישון היא ההתמכרות הגופנית לסיגריות ולניקוטין. הניקוטין מגיע למוח תוך 5-10 שניות מרגע השאיפה הראשונה של הסיגריה. קשירת הניקוטין לקולטן במוח גורמת לשחרור חומר הנקרא דופמין במרכז הגמול במוח (דופמין אחראי על תחושת ההנאה והרוגע מהסיגריה). בין סיגריה לסיגריה רמות הדופמין יורדות, דבר הגורם למעשן לסבול תסמיני גמילה שכוללים לחץ, אי שקט, עצבנות, חוסר ריכוז וצורך בסיגריה הבאה. המעשן מרגיש יותר טוב לאחר הסיגריה, מכיוון שהסיגריה מטפלת בתסמיני הגמילה. זאת אומרת, שהסיגריה מרגיעה רק את חוסר השקט שהיא עצמה יוצרת.

      בנוסף, ההרגל שהפך את הסיגריה ל"תרופת ההרגעה", גורם למעשן תחושה שהוא לא יכול בלעדיה ולכן הוא מתקשה למצוא פתרון יעיל אחר. הדרך היחידה להשתחרר ממעגל האשליה היא להפסיק לעשן לתמיד בתהליך מובנה היטב. מחקרים מוכיחים כי דווקא אחרי גמילה מעישון אנשים חווים פחות חרדה ולחץ.

      "אני פשוט אוריד את כמות הסיגריות, זה פחות מזיק"

      אין כמות מסוימת של עישון שתהיה קבילה או בטוחה, כל סיגריה בפני עצמה מסבה לגוף נזק. רבים מהמעשנים היו שמחים להצליח לעשן רק שלוש סיגריות ביום, אך בפועל גם אנשים שכן מצליחים במשימה זו חוזרים לאחר מספר חודשים לכמות גדולה יותר של סיגריות.

      בנוסף, מחקר מקיף שפורסם לאחרונה במגזין היוקרתי BMJ מצא כי גם עישון של סיגריה אחת ביום מעלה את הסיכון למחלות לב ב-50 אחוזים ואת הסיכון לשבץ מוחי ב-30 אחוזים. לפיכך, המטרה האמיתי של המעשן צריכה להיות לא הפחתה - אלא גמילה מלאה מעישון.

      "אם אעבור לסיגריה אלקטרונית זה מספיק"

      סיגריה אלקטרונית היא מוצר עישון שמחליף את שריפת הניקוטין בתהליך אידוי, באמצעות חימום אלקטרוני. מחקרים מראים שמעבר מלא לסיגריה אלקטרונית אכן מפחית את כמות החומרים המזיקים שנחשפים אליהם, אך השורה התחתונה היא שעדיין ממשיכים להיחשף לחומרים מזיקים, כולל חשיפה אפשרית לחומרים מסרטנים. לא ברור מה מידת הנזק מסיגריה אלקטרונית אבל ברור שהוא קיים.

      גבר מעשן סיגריה אלקטרונית (ShutterStock)
      לא ברור מה מידת הנזק, אבל ברור שהוא קיים. גבר מעשן סיגריה אלקטרונית (צילום: shutterstock)

      בנוסף, מי שמשתמש בסיגריה אלקטרונית לא נגמל בפועל מההתמכרות שלו והמוח שלו ממשיך להיות מכור לניקוטין, ולסבול מתסמיני גמילה כל פעם שאין לו גישה לחומר. חשוב לדעת שאם משתמשים בסיגריה אלקטרונית במקביל לעישון סיגריה רגילה (לדוגמה מפחיתים את מספר הסיגריות הרגילות על ידי מעבר באופן חלקי לשימוש בסיגריה אלקטרונית), זה לא מפחית בכלל את כמות החומרים המזיקים שנחשפים אליהם או את הסיכון.

      "עישנתי הרבה שנים, כבר עשיתי לעצמי נזק"

      לא משנה אם עישנתם עשרות שנים, גמילה מעישון תביא לשיפור משמעותי במצב בריאותי כבר תוך שבועות בודדים מהסיגריה האחרונה, ואף תפחית את הסבירות לחלות במחלות לב וכלי דם וסרטן ריאות. ברגע שמפסיקים לעשן, הגוף מתחיל בתהליכי ריפוי. יש דברים המשתפרים ברמה המיידית כגון רמת החמצון בדם (תוך 24 שעות), וחוש הריח והטעם (תוך 2-3 ימים). ויש דברים שדורשים חודשים ושנים עד שהשיפור משמעותי, כמו הסיכון לסרטן ריאה ו/או למחלה לבבית. אבל השיפור מתחיל מהיום הראשון והסיכון הולך ויורד מהיום הראשון לגמילה מעישון. לפיכך, מומלץ לגשת לרופא המשפחה ולבדוק על האופציה הנכונה להפסקת עישון.

      ד"ר יעל בר זאב היא יו"ר החברה הישראלית למניעה ולגמילה מעישון