וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנו מכריזים בזאת: כך תגדלו ילדים עצמאיים

ווביט וורקו מנגיסטו, מאמר אורח

9.5.2019 / 8:29

כולנו רוצים לגדל ילדים עצמאיים - גם במובן הפשוט של המילה (שיצחצחו כבר שיניים לבד), וגם במובן העמוק יותר (שלא ילכו אחרי העדר), אבל איך עושים את זה? ד"ר ווביט וורקו מנגיסטו מציגה שלושה עקרונות חשובים שכל הורה חייב ליישם

ילד עם גלימת סופרמן. ShutterStock
צריך ליפול כדי ללמוד לקום. ילד עם גלימת סופרמן/ShutterStock

עצמאות זו מילה גדולה, ובהקשר של חינוך ילדים יש לה כמה משמעויות. בפרשנותה המשפחתית והיומיומית עצמאות היא היכולת של פעוטות להסתדר לבד ולמלא משימות כמו להתלבש, להתקלח או לצחצח שיניים. בהמשך, אנו מעודדים אותם לצעוד לבית הספר לבד, להכין שיעורי בית וכדומה. במובן העמוק יותר, מדובר על חשיבה עצמאית, הן כנגד לחץ חברתי והן ככלי לגיבוש עמדה ערכית כלפי סוגיות שונות שעל סדר היום.

עוד בנושא:
כל הסיבות שאתם חייבים לתת לילדים שלכם להתלכלך
האם באמת יש צורך בקורסי הכנה לכיתה א'?
7 משפטים שכדאי להגיד לילדים כדי שהם יגדלו להיות מבוגרים מאושרים

כדי לעודד עצמאות, משני הסוגים, ריכזנו שלושה עקרונות חשובים, שכל הורה חייב לזכור. יישום נכון של הטיפים הבאים בשנים הראשונות של ילדכם יקל גם על האתגרים שבתהליך ההתבגרות.

1. תנו להם לעשות טעויות

"אני מתקשה ללמד אותו לרכוב על האופניים" אמרה לי טל, אמא של שקד בן ה-6. "לא מסוגלת לתת לו ליפול גם על הדשא הרך, למרות שאני מבינה שזה שלב הכרחי בדרך לרכיבה עצמאית"

ניסוי וטעייה הכרחיים בפיתוח עצמאות. נטייתנו הטבעית כהורים היא להגן על ילדינו מפני אכזבה או כאב על ידי מניעה של מצבי תסכול. הורים רבים מספרים כי הם מונעים במכוון מצבים בהם ילדם או ילדתם הפעוטים הולכים להיכשל, וכי הם יעדיפו לבצע משימות שונות עבורם רק כדי לא לחוות אכזבה. זו טעות.

ניסוי וטעייה מאפשרים להתפתח באמצעות ניסוי פתרונות שונים לבעיה עד למציאת הפתרון הנכון. השיטה משמשת בני אדם (ובעלי חיים) לצורך בחירת התגובה המתאימה בסביבה מרובת גירויים. ילדים שמורגלים להתנסות ולהיכשל הם ילדים שלא יפחדו לקחת על עצמם אתגרים ולהתמיד במאמץ להתגבר עליהם. לכן - הפגינו איפוק. רוצים ילדים עצמאיים? הניחו להם לנסות ולטעות, להיכשל וללמוד. צריך ליפול כדי ללמוד לקום.

2. כבדו את התהליך ולא רק את התוצאה

"היא מנסה כל הזמן לקשור את השרוכים לבד ולבסוף מסיימת עם שרוכים פרומים. שנינו מאוכזבים מאוד ומרגישים שנכשלנו", אמר לי נתי, אבא של נגה בת ה-5

בעבודה, בחדר הכושר ואפילו בתחביבים - כולנו נבחנים על התוצאות שלנו, ופחות על התהליך שקדם להשגתן. בחינוך, ובעיקר בחינוך לעצמאות, התהליך חשוב יותר מהתוצאה. לכן, שבחו את הילדים והילדות שלכם על עצם הניסוי. תגמלו את הילדים על התמדה ועל השאיפה להשיג יעד כלשהו. ילדים שיבינו שעצם ההתנסות חשובה, ימשיכו להתאמן ולנסות, וחשוב מכך לא יחששו להציב לעצמם יעדים שאפתניים.

עוד באותו נושא

האם לילד שלכם יש את מה שצריך כדי להיות מנהיג?

לכתבה המלאה

3. תנו לילדיכם מרחב בחירה גדול

"למדתי כבר שיטות איך להעביר אחר צהריים שקט עם הילדים. לכן, לא דחוף לי לאפשר להם לבחור צעצועים או פעילויות. תמיד כשהם בוחרים, זה נגמר ברעש ובבלגן", כך אמר אורי, אבא של בן ואוהד בני ה-7

בבסיס העצמאות עומדת בחירה אישית. ההימנעות ממתן בחירה לילדים מונעת מהם להתאמן בעצמאות. נסו להגדיר מרחבי בחירה במהלך היומיום - זה יכול להיות משחק חופשי בחצר או עיסוק ביצירה עם חומרים מלכלכים. הציעו לילדים מגוון רחב של פעילויות לבחירה ותנו להם להתנסות ללא הכוונה. לילדים יש מעט מאוד מרחב בחירה, בגן, בבית הספר ובחוגים בוחרים כל העת עבורם. חשוב שבבית זה יהיה אחרת.

ילד משחק במכוניות צעצוע. ShutterStock
תנו לילד לבחור, כמה שיותר. ילד משחק בצעצועים/ShutterStock

גם בהצבת הגבולות, חשוב לצד ההגבלה להותיר לילדים ולנערים יותר מאופציה אחת, שירגישו שהם אדונים לגורלם ובעלי יכולת להשפיע ולהכריע, ולצד ההגבלה יש אפשרות לבחירה וגדילה. יש חשיבות רבה לדיאלוג עם הילד, כאשר העצמאות מתפתחת עם ההבנה שגם בהגבלות ובסנקציות הננקטות נגד הילדים יש תרומה לצמיחה, אחריות ובגרות.

עצמאות היא ערך מרכזי בחייו של אדם, וכמו דברים אחרים היא מתפתחת בהדרגה ובסבלנות, עקב בצד אגודל. יש להדגיש כי העצמאות חשובה במימוש עצמי של ילדים ומבוגרים, והוכח כי אנשים עצמאיים מיטיבים להביא את עצמם ואת אופיים הייחודי לידי ביטוי ולעיתים רבות חווים חיים משמעותיים יותר.

ד"ר ווביט וורקו מנגיסטו, בעלת דוקטורט מבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית, מרצה במכללה ‏האקדמית לחינוך ע"ש ילין ובעברית, משמשת כמפקחת ארצית מטעם משרד החינוך על קידום נוער בסיכון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully