וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל הסיבות שאתם חייבים לתת לילדים שלכם להתלכלך

יש לא מעט הורים שנחרדים כאשר הילד שלהם משחק בבוץ או אפילו סתם רוצה לשחק בארגז החול. אם גם אתם כאלה, כדאי שתקראו את זה. מרפאות בעיסוק מ'הלל יפה' מסבירות איך לשחק עם הילד כדי שהוא לא יפחד להתלכלך ולא ירתע ממרקמים

ילדים עושים טביעות ידיים בצבעי גואש. ShutterStock
אלה הדברים שיגרמו לו יום אחד לנסות מאכלים חדשים. ילדים משחקים בגואש/ShutterStock

כולנו רוצים לגדל ילדים שבטוחים בעצמם ולא חוששים לנסות דברים חדשים. אבל לפעמים דווקא ההתנהגות שלנו, ההורים, גורמת לילדים להימנע מהתנסויות חדשות. יש לא מעט הורים שנחרדים כאשר הילדים שלהם משחק בבוץ בחצר, מורח את הידיים שלו בצבע, קופץ בשלוליות או אפילו סתם רוצה לשחק בארגז החול - אבל אלו בדיוק הדברים שחשובים להתפתחות שלהם ולוויסות חושי תקין.

מיטל סביליה, מרפאה בעיסוק במרכז להתפתחות הילד במרכז הרפואי הלל יפה, מסבירה כי חשוב מאוד לאפשר לילדים להתנסות במרקמים שונים כחלק מהתפתחות תקינה. "בשעת משחק עם ילדים חשוב לזמן להם גירויים שונים, לתת להם להרגיש ולחוות מרקמים אחרים. עם זאת, יש לשחרר ולתת לילדים להוביל ולבחור את קצב ההתקדמות המתאימה להם ואת מידת החשיפה הנכונה עבורם כלפי הגירוי".

עוד בנושא:
יש ילדים שמאוד סובלים בפורים. כך תעזרו להם
בגלל הטאבלט: הילדים של היום לא מצליחים להחזיק עיפרון
גני המשחקים שיגרמו לילדים הדיגיטליים שלנו לחזור לטבע

"חשיפה למגע בחומרים ובמרקמים שונים מסייעת לילדים בהתפתחות ובוויסות החושי שלהם, ברצון ובמוטיבציה לגשת ולהתנסות בחומרים שונים בפינות יצירה בגן (גואש, דבק), במשחק בארגז החול, ובנכונות לטעום מאכל חדש ולא מוכר", מוסיפה רונית גילת, מרפאה בעיסוק במרכז להתפתחות הילד במרכז הרפואי הלל יפה.

המשחקים שיפתחו את הוויסות החושי של ילדכם

כשאתם מחפשים פעילות מעניינת ויעילה לשעות אחר הצהריים, מצאו מקום מתאים לפעילות מלכלכת, בו תוכלו לשחרר ולהיות פתוחים להתנסות החופשית של הילד ולבחירותיו, ולא תהיו לחוצים מהלכלוך שיגרם. הפשיטו את הילד או לחילופין הלבישו אותו בבגדים שיכול ללכלך. בחרו שולחן נוח לפעילות, כזה שאפשר לרחוץ או עטפו את השולחן בניילון. שימו במרכז השולחן שלולית קטנה של צבע ידיים והמתינו לתגובת הילד.

ילד מצייר. ShutterStock
תנו לו להתלכלך. ילד משחק בגואש/ShutterStock

"ייתכן וייקח זמן מה עד שהילד יגיב בצורה כלשהי - תנו לו את הזמן הדרוש להתבונן בצבע ולחשוב מה היה רוצה שיקרה עכשיו. תנו לו לבחור אם להשתמש באצבע, שתי אצבעות, כף יד אחת או בשתי ידיים. אתם יכולים להצטרף לילד בהתאם ליכולות ולהעדפות התחושתיות שלכם", אומרת סיביליה. "שימו לב לא להשפיע על בחירותיו, לדוגמה, אם אתם נרתעים מהלכלוך או ממגע הצבע אל תשקפו את זה באופן מוחצן ליד הילד (איכס, אמאל'ה וכדומה), אחרת הוא עשוי לנהוג כמוכם ולא בהכרח לפי ההעדפות התחושתיות שלו", היא מדגישה.

סיביליה מוסיפה כי "אם לאחר זמן ממושך נראה כי הילד אינו מוכן לצייר, טבלו אצבע אחת שלכם וציירו נקודות על המשטח. אופציה נוספת היא להציע לו מכחול, מקל או כל דבר אחר באמצעותו יוכל לטבול ולצייר. המשיכו כך עם צבעים נוספים והוסיפו חומרים שונים לפי יוזמת הילד, כמו נצנצים, חול, קלקר ועוד".

ילד קופץ בתוך שלולית בוץ. ShutterStock
ככה, אבל עם מעיל. ילד קופץ בשלולית/ShutterStock
"מעבר להנאה הגדולה מהפעילות המשותפת, לקפיצה בשלולית יש השפעה חיובית על ההתפתחות"

פעילות נוספת היא לצאת החוצה ולחפש שלוליות. אנו נמצאים בעונת החורף ומרבית ההורים מחפשים דווקא פעילויות המתאימות לבית או מעדיפים ללכת למקום סגור וחם, אבל לעתים כדאי לצאת החוצה, להתלבש טוב, לנעול מגפי גומי ולבלות עם הילדים בשלוליות. "מעבר להנאה הגדולה מהפעילות המשותפת, לקפיצה בשלולית יש השפעה חיובית על ההתפתחות. כך לדוגמה, ילדים מעל גיל 3 שלא קופצים וחוששים להתנתק מהקרקע, יכולים למצוא בקפיצה בתוך שלולית מקור למוטיבציה לקפיצה. הקפיצה בשלולית יכולה לעודד אותם לתרגל את הקפיצות בדרך חווייתית. בנוסף, מבחינה תחושתית, הקפיצה בשלוליות חושפת למגע במים ובבוץ בדרך מהנה ואטרקטיבית", אומרת סביליה. יש ילדים שיעדיפו לעמוד ולהסתכל מהצד, לטבול את קצות המגפיים בשלולית ואולי אחר כך רגל ועוד רגל ולעומתם, ישנם ילדים שיכנסו ויקפצו בהתלהבות רבה כבר מההתחלה.

"חשוב מאוד שתתבוננו בילד שלכם ותכבדו את הקצב והרצון האישי שלו להתנסות" מסכמות סביליה וגילת. ילדים שחוששים מהירטבות ממים, יכולים באופן הדרגתי להגיע ולעמוד עם המגפיים בתוך המים ולגלות שהם לא נרטבים כלל, דבר שיכול להפחית מעט את החשש והחרדה מהמים. אותם ילדים יכולים גם לגעת במים או "לערבב" את השלולית באמצעות ענף או מקל שימצאו בסביבה. "תנו לגיטימציה גם לילד שנהנה מההירטבות במים ומהלכלוך בבוץ. שחררו מראש את הצורך לשמור על הניקיון וסכמו עם הילדים שאחרי הפעילות בשלוליות, נכנסים ישר למקלחת חמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully