וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם לילד שלכם יש את מה שצריך כדי להיות מנהיג?

ד"ר ווביט וורקו מנגיסטו, מאמר אורח

9.4.2019 / 7:40

בניגוד למה שמנהיגים מסוימים חושבים, מנהיגות היא לא תכונה מולדת, אלא נרכשת. אילו תכונות יש במנהיגי העתיד שלנו, ומה אנחנו יכולים לעשות כדי לעודד את הילדים שלנו להיות מנהיגים?

עמותת עולים ביחד

בסרטון: כך הילדים שלנו תופסים מנהיגות

הבחירות שנערכות היום (שלישי) העלו פעם אחר פעם את נושא המנהיגות לסדר היום. מי המנהיג האולטימטיבי? האם אנחנו רוצים מנהיג טוב ורך לבב, או קילר אכזרי וקשוח? אילו תכונות נדרשות מאדם כדי שיהיה מנהיג טוב?

עוד בנושא:
האם יש הבדל בין מוח של ימניים לשמאליים?
חופש בחירה? מה באמת גורם לכם להצביע למועמד מסויים
ההרגל היומי שמעלה את הביטחון העצמי של הילדים שלכם

נעשה סדר ונתחיל בהגדרה כללית: מנהיג הוא אדם שיש ביכולתו להשפיע על חברי קבוצה. מקור מנהיגותו אינו בסמכותו ואף לא נובע ממשאביו, אלא ביכולת שלו להשפיע על המונהגים ולהניע אותם לקראת מילוי משימות להשגת מטרות ויעדים לאורך זמן. התכונות הנדרשות ממנהיג אמיתי הן יכולת לתת דין וחשבון על מעשים, הן לאלה לכפופים לו והן לאלה שמעליו; היכולת להתאים את עצמו למציאות משתנה; ההבנה שכל אדם ראוי לכבוד; סבלנות אין קץ והיכולת להעמיד אתגרים לאלה שתחת אחריותו ולדרוש מהם, וגם מעצמו.

המנהיג האמיתי של הילד שלכם הוא לא ראש הממשלה

המנהיג האולטימטיבי הוא לאו דווקא נפוליאון או צ'רצ'יל, אלא אנשים שאנחנו נתקלים בהם ביומיום, האנשים שמשפיעים עלינו מילדות ונותנים לנו דוגמה אישית, למשל, המחנכת בבית הספר, אח גדול, הורים.

אתם יכולים לעשות תרגיל מחשבתי קליל עם הילדים שלכם ולשאול אותם לגבי הדוגמאות שלעיל: כיצד המורה שלהם משמשת דמות לחיקוי? מה הוא עושה כדי לשמש דוגמה אישית? איזה צעדים או מהלכים שלהם מניעים אותך לפעולה? האם הנעה לפעולה יעילה יותר כשהיא באה ממקום תקיף וסמכותי או ממקום נעים וחברותי?

עוד באותו נושא

ביבי או טיבי: האם חילוקי דעות פוליטיים הורסים את הזוגיות?

לכתבה המלאה
ללכת שבי אחריו משוייך. yes
מורה יכול לשנות את החיים של הילדים שלכם באמת. רובין ווילאימס מתוך "ללכת שבי אחריו"/yes

הורים ואנשי חינוך מתחבטים גם בשאלה האם מנהיגות היא תכונה מולדת או נרכשת. לדעתי יש השפעה רבה לסביבה הקרובה של הילד ולכלים החומריים והרגשיים שהוא מקבל. מאידך גם סביבה דלה יכולה לדרבן ילדים לקום ולנקוט מעשה, הרבה תלוי בפרשנות הילדים לגירויים ולאירועים סביבו.
אני מאמינה שבעבודה קשה, השקעה והתמדה, של הילד ואיתו, אפשר להביא לתוצאות והישגים, גם בתחום המנהיגות.

איך מגדלים מנהיג?

עידוד מנהיגות מחייב התנתקות מסוימת מהמסכים והטכנולוגיה לטובת קשר בין אישי. מומלצת מאוד פעילות של חינוך בלתי פורמלי בתנועות הנוער השונות

כאשת חינוך ההמלצה שלי היא לעודד את הילדים לקחת חלק בפעילויות רבות ומגוונות, להתנסות. בשונה מתכונות אחרות שאנחנו מעודדים אצל ילדים, שרובן אינדיבידואליות, הילד המנהיג יתבלט בכך שהוא פועל למען כלל הילדים ויצליח להביא להישג קולקטיבי למען כל החבורה ולא למען עצמו בלבד.

העולם של היום (וכנראה גם של המחר) מעודד אינדיבידואליזם. כל אחד בנישה שלו ובעולם שלו, מאחורי מסך עם התכנים המעניינים אותו. עידוד מנהיגות מחייב התנתקות מסוימת מהמסכים והטכנולוגיה לטובת קשר בין אישי. מומלצת מאוד פעילות של חינוך בלתי פורמלי בתנועות הנוער השונות, מגיל צעיר ככל האפשר, וכן משחק חברתי בקבוצות או באחד על אחד.

ניתן לעשות פעולות מגוונות נוספות כדי לעודד את המנהיג הקטן שבתוך ילדינו. למשל ללמד את הילד לקחת אחריות, למלא משימות לפי יעדים שהוגדרו מראש ולהציע רעיונות ופתרונות לבעיות ודילמות.

ד"ר ווביט וורקו מנגיסטו. ליאור נצר, באדיבות המצולמים
תנו להם להתנסות. ד"ר ווביט וורקו מנגיסטו/באדיבות המצולמים, ליאור נצר

יש ללמד את הילדים כיצד לשתף פעולה, לחלוק ולהקשיב לאחרים. כמו כן חשוב מאוד לאפשר לילדים להגות בעצמם פתרונות למצבי קונפליקט שונים באמצעות משחקים וכך לנסות לגרום להם להיכנס לנעלי השני ולחשוב איך היו נוהגים במצבם. על מנהיגי העתיד לקחת אותנו קדימה. לצורך כך הם זקוקים סביבה עוטפת ולדחיפה תומכת.

ד"ר ווביט וורקו מנגיסטו היא מרצה באוניברסיטה העברית ובמכללה ‏האקדמית לחינוך ע"ש ילין ומפקחת בקידום נוער במשרד החינוך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully