פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מה הדבר הכי מאיים בחדר הכושר ואיך מתגברים עליו?

      במחקר אמריקני שבחן את הפחד של אנשים ממכוני כושר, כמעט חמישים אחוזים מהנשאלים דיווחו שהם חווים אותו ברמה כזאת או אחרת. אז מה הדבר הכי מאיים במכוני הכושר ואיך אפשר להתגבר על הפחד הנפוץ הזה?

      מרים משקולות (ShutterStock)
      אל תדאגו, לא כולם נראים ככה בחדר כושר. איש שרירי מרים משקולות (צילום: shutterstock)

      שמירה על כושר היא אחד הדברים הטובים ביותר שאפשר לעשות לגוף שלנו, אבל למה זה תמיד חייב להיות כל כך קשה? בואו ניקח לדוגמה את מכון הכושר, אולי המסגרת הפופולרית ביותר לשמירה על שגרה בריאה. עם כל הרצון הטוב של מי שהגה את הרעיון הזה, מכון הכושר הוא לא בדיוק הדוגמה למקום שכיף לבלות בו - הוא יקר, מנוכר ובין הקירות שלו יש כמויות בלתי נתפסות של אהבה עצמית וגם, כפי שעולה ממחקר חדש - פחד וחרדה.

      עוד בנושא:
      בחנו את עצמכם: הפחדים הכי הזויים
      איך מתמודדים עם חרדה חברתית?
      6 סימנים שאתם מרמים את עצמכם במכון הכושר

      חברת המחקר OnePoll החליטה לבחון לעומק עד כמה אנשים בארצות הברית סובלים ממה שנקרא באנגלית Gymtimidation, כלומר פחד ממכוני כושר. במחקר, שכלל 2,000 נשאלים, כ-48 אחוזים הודו שהם מרגישים מאוימים מביקור בחדר הכושר. כ-31 אחוזים מהאנשים אף הודו שהם מרגישים חרדה של ממש כשהם חושבים להירשם למכון או לבקר בו לראשונה.

      ואם חשבתם שהפחד הזה נשאר רק בגבולות חדר הכושר, כדאי שתדעו שזה ממש המצב. 32 אחוזים מהנשאלים דיווחו כי ריצה בחוץ מפחידה אותם יותר מאימון במכון.

      אז מה כל כך מפחיד באימון במכון הכושר?
      מי שלא חווה על בשרו את הפחד הזה, כנראה לעולם לא יבין אותו, בעוד שמי שמתמודד איתו יוכל לקרוא את השורות האלו ולהבין, אולי בפעם הראשונה, שהוא ממש לא לבד. בניגוד לפחדים אחרים, פחד מאימוני כושר הוא דבר שלא מרבים לדבר עליו - אולי בגלל הבושה או העובדה שלא מדובר בסכנה שמובנת מיד - כמו פחד גבהים או חרדת טיסות.

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      מובכים להתאמן ליד בן המין השני. שני אנשים רצים על הליכון (צילום: shutterstock)

      במחקר ניסו לבחון מה כל כך מאיים באימונים בחדר הכושר. הממצאים מראים כי 32 אחוזים מהאנשים מרגישים מאוימים כשהם מתעמלים ליד אנשים אחרים שנחשבים בעיניהם "חטובים יותר מהם". 17 אחוזים אומרים שהם חוששים להתעמל מול בני או בנות המין השני ו-15 אחוזים מדווחים כי אופן האימון שלהם מביך אותם וגורם להם לחשוש מתגובות הסביבה. 14 אחוזים מפחדים בכלל להיכנס לחדר הכושר.

      מתברר שלא רק האימון עצמו מפחיד את המתעמלים, אלא גם שינויים בשגרה המוכרת והיציבה. 38 מהם הודו שמעולם לא החליפו את תוכנית האימונים שלהם ושניים מכל חמישה נשאלים הודו שהם מרגישים שהם "דורכים במקום" ולא רואים התקדמות בתוצאות.

      זו ההזדמנות להדגיש כי על אף החשש משינויים, ריענון של תוכנית האימון נחשב חיוני ביותר להתקדמות. השרירים, כמו כל דבר אחר בגוף, מתרגלים לגירוי שבתרגילים הקבועים ולכן כשלא מוכנים "לפתוח את הראש" ולשנות את התוכנית - גם התוצאות לא יגיעו כל כך מהר.

      האם אפשר להתגבר על הפחד ממכון הכושר?
      כמו בטיפול בכל פחד, גם כאן, הדרך הטובה ביותר לטפל בפחד הזה היא קודם כל להבין שהוא קיים ולהיות מוכנים להעמיק בו ולנתח אותו. עדיף לעשות זאת בטיפול פסיכולוגי מקצועי וכן לאמץ כלים פרקטיים שיעזרו להוריד את מפלס החרדה כמו תרגול נשימות או ניהול יומן שבו תכתבו על הפחדים שלכם, על הטריגרים שמוציאים אותם החוצה ועל האופן שבו אתם מתמודדים איתם.

      גבר שוחה בבריכה (יח"צ , יחצ)
      תחליף מעולה לחדר הכושר. גבר שוחה בבריכה (צילום: shutterstock)

      חשוב להבין שאם אתם לא רוצים להיכנס לחדר הכושר, הוא ממש לא האפשרות היחידה שלכם. במקום אימון משקולות מונוטוני ומשעמם, תוכלו להצטרף לקבוצת ריצה, שגם משמשת כפלטפורמה נהדרת להיכרות עם חברים חדשים ולהפחתת לחץ, להשתתף במשחקים ספורטיביים כמו כדורגל או כדורסל, לשחות, להצטרף לקבוצת קרוספיט או פשוט לבצע תרגילי כושר בבית.

      נסו להיראות במיטבכם

      אם אתם כבר הולכים למכון הכושר, מחקר מעניין שפורסם בכתב העת The Journal of Applied Sports Psychology מציע שפשוט תנסו להיראות במיטבכם כדי להפחית את החרדה. זה אולי נראה שטחי, אך האופן שבו אתם תופסים את עצמכם אכן עשוי לעזור לכם גם להרגיש בטוחים יותר בעצמכם. זה שאתם מזיעים באימון, לא אומר שאתם לא יכולים להתלבש בבגדים נוחים שגם נראים טוב, לסדר את השיער ולוודא שאתם מריחים נהדר.

      מחקר נוסף שנערך באוניברסיטת לונדון מצא כי אנשים ששומעים מוסיקה שהם אוהבים במהלך האימון גם נהנים מרמות גבוהות יותר של ביטחון עצמי. כדי להוריד את המתח אפשר גם לתרגל בבית מול המראה את התרגילים שמביכים אתכם, לפני שאתם מבצעים אותם במכון, לגרור חבר טוב לאימון או פשוט להזכיר לעצמכם שאחרי כמה שבועות - הפחד פשוט ילך ויפחת בעצמו - אפילו בלי שתרגישו בכך. כל מה שאתם צריכים זה לגייס את האומץ בהתחלה ולהאמין שהמצב ילך וישתפר. או כמו שאומרים באנגלית - Fake it 'till you make it.