וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא תאמינו לכמה דברים הרכיב המזיק הזה יכול להתחפש

רוני זינגר ונועה אברהם

20.3.2019 / 7:05

הוא יכול להתחבא ברשימות הרכיבים כמלטודקסטרין, דקסטרוזה, פורקטוז, מולאסה, סירופ אורז, או לא מעט שמות אחרים, והוא יכול להופיע גם במוצרים שאתם תופסים כבריאים ונטולי הפתעות. מורידים מהסוכר את כל המסיכות

סוכר. ShutterStock
אלוף התחפושות. סוכר/ShutterStock

מסתתרים מאחורי המסכה ומקווים שלא יגלו אתכם? אתם לא היחידים שעושים את זה. לא תאמינו, אבל גם לסוכר יש הרבה מאוד תחפושות, ואפשר למצוא אותו מככב במוצרי מזון רבים, בכל פעם בשם אחר. לסוכר יש בערך 50 שמות שונים שאומרים אותו הדבר. כן, 50 גוונים של סוכר שמסתתרים לעתים גם במוצרי מזון שלא הייתם מעלים על דעתכם שהם מכילים סוכר.

כך למשל, ברסק עגבניות תוכלו למצוא ברשימת הרכיבים את המילה פרוקטוז שהיא במילים אחרות - סוכר. ובלחם מהסוג שאוהב לקרוא לעצמו בריא (חיטה מלאה/פשתן ושאר רכיבים מפתים) מצאנו ברשימת הרכיבים גם דקסטרוזה וגם מולאסה, שתי מילים שהן לא אחר מאשר - סוכר.

עוד בנושא:
זה מה שיקרה לגוף שלכם כשתפסיקו לאכול סוכר
6 נשנושים שאנשים שחותכים מסוכר יכולים לאכול
איך נגמלים מסוכר? דיאטנית לוקחת אתכם יד ביד למטרה הנכספת

אבל מתחת לתחפושת, סוכר הוא סוכר הוא סוכר. גם אם זה סוכר לבן וגם אם זהו סוכר ענבים אורגני, בסוף הגוף מטפל בו כמעט באותה צורה. נכון שישנו הבדל בין דבש ואגבה לבין סוכר לבן או סוכר ענבים מבחינת אחוזי ההרכב של גלוקוז לעומת פרוקטוז, אך בשורה התחתונה צריכה עודפת של שניהם גורמת לנזק. צריכה עודפת של גלוקוז עשויה להביא להתפתחות סוכרת וצריכה עודפת של פרוקטוז עשויה להביא להתפתחות כבד שומני, שומנים בדם ובעקיפין גם לסוכרת. צריכה עודפת של סוכר באשר הוא עשויה להביא להשמנה.

כריך הודו. ShutterStock
בדקתם אם יש סילאן בלחם שלכם? כריך הודו/ShutterStock

הדרך הנכונה לאימוץ תזונה בריאה היא קודם כל הבנה וידע. אם אכלתם לחם בריאות "ללא סוכר" אבל עם הרבה מאוד סילאן, אפילו אורגני, זהו סוכר מוסף שאין בו שום צורך. זוהי מנת פרוקטוז מיותרת שאכלתם. יצרני מזון רבים מנצלים את חוסר הידע וההבנה ומנצלים את המושגים השגויים שניטעו בשנים האחרונות בדעת הציבור, ומתייחסים אך ורק לסוכר לבן. אבל מוצר שמכיל מלטודקסטרין גם הוא מכיל למעשה סוכר, ומוזלי שמגיע מצופה באגבה הוא מוזלי שמצופה בסוכר.

סוכרוז, דקסטרוז, סוכר קנים, סוכר חום, גלוקוז, פרוקטוז, לקטוז, סוכר פירות, סירופ תירס, סירופ אורז, סוכר תמרים, רכז פירות, דקסטרין ועוד שמות רבים - הם כולם תחפושות של סוכר שיצרני המזון מכניסים למוצרים ואולי מקווים שאם לא תדעו מה משמעם. פשוט לא תבינו שיש בפנים המון סוכר.

עוד באותו נושא

הפסקתי לאכול סוכר למשך 30 ימים. וזה מה שקרה

לכתבה המלאה

רוצים לדעת איפה הוא מסתתר?

סוכר מסתתר בהרבה מאוד מקומות שכלל לא הייתם מנחשים למצוא אותו בהם. מצאנו אותו בשום כתוש קפוא, ברסק עגבניות, במיונז, חרדל, לחם, בקרקרים, בטחינה מוכנה וכמובן במרבית הרטבים התעשייתיים. ברוב המוצרים האלה תמצאו ברשימת הרכיבים את הפרוקטוז, הגלוקוז, או את הדקסטרוזה והמלטודקסטרין, ולא את השם הברור לכל - סוכר.

צ'יפס בלגי עם מיונז. ShutterStock
ידעתם שבמיונז יש סוכר? צ'יפס עם מיונז/ShutterStock

באופן אוטומטי אנשים שרוצים לדעת מה מסתתר במזון שלהם מחפשים תשובות בטבלת הערכים התזונתיים. אלא שהתשובה לא נמצאת שם, ואם תמצאו את המילים "מתוכם סוכרים" זה ממש לא אומר שבמוצר יש סוכר מוסף. את התשובה לסוכר המוסף נקבל רק ב"רשימת הרכיבים". קוראים אותה ומחפשים את אחד משמות הסוכר שבתחפושת.

כך למשל מצאנו אגבה ברשימת הרכיבים של מוצרים המתגאים שהם "ללא סוכר". כשפנינו ליצרן לקבל הסבר נאמר לנו שהכוונה היא "ללא סוכר לבן". אבל אם אתם מבקשים לסגל תזונה בריאה, עליכם לדעת שאגבה גם הוא סוג של סוכר ואף עתיר פרוקטוז, ושהוא לא יעשה לכם שום דבר "בריאותי" או טוב. זיכרו שמודעות למה שאתם מכניסים לפה היא המפתח לכל שינוי אמיתי, קראו רשימת רכיבים ובחרו מתוך ידע והבנה את מה שייכנס אליכם לצלחת.

הכותבות הן רוני זינגר ונועה אברהם Bsc, יזמיות אתגר ללא סוכר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully