וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אנחנו מרגישים חולים יותר בלילה? רופא עונה

11.1.2023 / 13:26

לא משנה איזה וירוס הפיל אתכם, בטח שמתם לב שבשעות הלילה אתם מרגישים הרבה יותר גרוע. הגוף חלש יותר, השרירים כואבים, הנזלת מציפה והשיעול לא נותן מנוח. אז למה הגוף בוגד בנו דווקא כשאנחנו חייבים לנוח?

כל מה שצריך לדעת על מחלות חורף/מערכת וואלה! NEWS

עונת מחלות החורף בעיצומה, ורבים מאיתנו חולים בבית עם צינון, כאבי גרון, שיעולים וחום גבוה ומבלים את רוב היום במיטה. אבל שאלה אחת מטרידה רבים - למה אנחנו מרגישים הרבה יותר רע דווקא בשעות הלילה, והאם זה באמת קורה לכולם?

זה לא משנה אם מדובר בהצטננות או בדלקת במעיים, בשפעת או בזיהום בשתן - נראה שהלילה הוא הזמן הגרוע ביותר להיות בו חולים. אז האם מדובר סתם בתחושה שנובעת מהעייפות הכללית שלנו או שהלילה הוא באמת הזמן שבו כל המחלות מצליחות לגרום לנו הרבה יותר סבל? הנה התשובות, וגם כמה דרכים להצליח לישון בזמן מחלה.

האם אנחנו באמת חולים יותר בלילה או שזה רק בראש שלנו?

עד כמה שזה עשוי להישמע מפתיע, אתם לא מדמיינים את זה. בשעות הלילה אתם באמת יותר חולים. כפי שהגוף עובר שינויים בין יום ללילה, כפי שחום הגוף משתנה וקצב הפעילות המטבולית מאט, כך גם תסמינים של מחלה חריפה יכולים לעבור שינויים מסוימים ולהיות מושפעים מאותו "שעון ביולוגי" בין שעות היום לשעות הלילה.

איור של אישה חולה ומדוכאת. ShutterStock
למה תמיד בלילה? איור של אישה חולה במיטה/ShutterStock

כיצד משפיע השעון הביולוגי על המערכת החיסונית?

הפעילות של המערכת החיסונית קריטית כל הזמן, אבל כמובן חשובה במיוחד בזמנים של זיהום פעיל בגוף. עם זאת, חלק גדול מתסמיני המחלה, כמו חום או כאבי שרירים, הם למעשה תוצאה של הפעילות של מערכת החיסון כנגד המחוללים, ולאו דווקא בשל האפקט הישיר של גורמי המחלה עצמם. מנגד עוצמת הפעילות של מערכת החיסונית אינה קבועה והיא מושפעת בין היתר מהשעון הביולוגי.

4 רכיבים טבעיים שיכולים לחזק את המערכת החיסונית שלכם
5 הרגלי תזונה נפוצים שיכולים להחליש את מערכת החיסון

אז מה קורה בשעות הלילה?

בשעות הלילה אנשים נוטים לחוות תסמינים קשים יותר מאחר והמערכת החיסונית שלהם נכנסת להילוך הגבוה ביותר. זאת אחת הסיבות לכך שתסמיני המחלה חמורים יותר בלילה. לעומת זאת, בשעות אחר הצהריים ובשעות הערב המוקדמות, פעילות המערכת החיסונית פחותה ולכן התסמינים עשויים להיות קלים יותר בשעות אלה.

אישה צעירה לא מצליחה לישון בגלל לחץ. Rido, ShutterStock
המערכת החיסונית נכנסת להילוך הגבוה ביותר. אישה לא נרדמת/ShutterStock, Rido

האם יש סיבות נוספות להרגשה הרעה בלילה?

בהחלט. השעות הארוכות והשקטות של הלילה עלולות להוות גורם נוסף להחמרת התסמינים. העובדה שבעת הלילה מלוא תשומת הלב מופנית לכאבים ולאי הנוחות ויש פחות הסחות דעת מבשעות היום, עלולה גם היא להשפיע לרעה. בנוסף, תסמינים רבים שקשורים למחלות חורף כמו שיעול, גודש באף ובגרון נוטים להחמיר במצב של שכיבה לעומת מצב עמידה. הריריות נוטות להיות יותר גדושות בשכיבה, הנשימה פחות אפקטיבית וניקוי ההפרשות פחות יעיל. בנוסף נזלת יכולה להחליק יותר לכיוון החלק האחורי של הגרון במקום החוצה ממנו כאשר אנחנו שוכבים.

עוד בוואלה!

איך מפסיקים את השיעול המעצבן שלא נותן לישון בלילה?

לכתבה המלאה

סיבה נוספת להרגשה הרעה היא ששעות הלילה הן מצב יחסי של התייבשות לעומת שעות היום, מצב שהופך את ההפרשות - כמו נזלת - ליותר צמיגיות.

אז מה עושים?

שתייה מרובה לפני הליכה לישון, נטילת תרופות נגד כאבים לקראת השינה, תרסיסים להפחתת הגודש ושינה על כרית מוגבהת - כל אלה יכולים לסייע לעבור את הלילה בשלום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully