וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מפסיקים את השיעול המעצבן שלא נותן לישון בלילה?

אם עברתם לילה לבן בגלל הסיבות הלא נכונות, כדאי שתקראו את זה. שיעול טורדני שמקשה על שינה רציפה בלילה הוא עסק לא נעים אבל אפשר לטפל בו. למה התנוחה בה אתם ישנים עלולה לגרום לשיעול ואיך דבש ועגבניות קשורים לזה?

אישה משתעלת. ShutterStock
אפשר ואפילו רצוי לטפל בבעיה המעיקה באמת של החורף. שיעול לילה/ShutterStock

בואו נדבר על הרעה החולה האמיתית של החורף הזה. נזלת או התעטשות הם עסק מבאס, אבל שיעול בלתי פוסק, כזה שגורם לכם להשתנק בלי שליטה, הוא מכה של ממש. התמודדות עם השיעול במהלך היום מזמנת קשיים רבים, אבל כל מי שהיה מקורר יודע שהשעות הכי קשות של השיעול הן דווקא בלילה - הם מגיעים בשרשרת מעייפת, כל תזוזה קטנה גורמת לכחכוח בגרון והפרטנר שלכם מבקש שתפסיקו לנבוח.

שיעול הוא למעשה תגובה של הגוף לגירוי בגרון או בדרכי הנשימה, בין אם בגלל אלרגן כמו אבק או בגלל ליחה. שיעול תוקף רבים בלילות ואפשר למנוע אותו כדי להשיג שנת לילה רציפה ורגועה יותר. איך? לפני שנגלה כדאי להצביע על הסיבות שגורמות לו.

עוד בנושא:
מה עושים עם שיעול שלא מפסיק כבר חודשים?
אישה השתעלה כל כך חזק שנשברו לה הצלעות
איך מבדילים בין סתם שיעול טורדני למחלת ריאות?

גבר ישן. ShutterStock
כוח הכבידה אשם בהכל, גם בלילה הלבן שתעברו בגלל תנוחה לא נכונה. גבר ישן/ShutterStock

הוא עלול להחמיר למשל בגלל התנוחה בה אתם ישנים. "בשכיבה אנחנו מאבדים את ההשפעה החיובית של כוח הכבידה," מסבירה ד"ר קתלין דאס, מומחית לטיפול באלרגיה ואסטמה ממישגן, "המצב הזה מקשה על הגוף שלנו לפנות את דרכי הנשימה. אם אתם מנוזלים בגלל צינון או שפעת, התנוחה הזו תגרום לריר להחליק לתוך הגרון והוא יפעיל את רפלקס השיעול. אובדן כוח הכבידה גם אומר שחומצות קיבה יכולות לחזור אל הוושט, כמו במצב של ריפלוקס קיבתי ושטי (GERD) שיגרום לשיעול או אסטמה".

גם תנאי האקלים יכולים להביא לשיעול. אוויר יבש, כמו בחורף, יכול לגרות את האף, את הגרון ואת דרכי הנשימה, מה שהופך אותו לגרד שגורם לך לרצות להשתעל. גם תגובה אלרגית לקרדית האבק שמתחבאת במזרנים או בכריות תשאיר אתכם ערים עד השעות הקטנות של הלילה בעקבות רצף השתנקויות.

"לא משנה כמה השיעול מטריד בלילה, הוא לא בהכרח דבר רע", טוענת המומחית. "הוא בעצם עוזר לנו לנקות את הגרון ואת דרכי הנשימה ולהיפטר מכל מה שחוסם אותם".

עוד באותו נושא

למה אנחנו משתעלים גם הרבה אחרי שהווירוס עובר?

לכתבה המלאה
אישה משתמשת במשאף ונטולין. ShutterStock
חשוב להשלים את הטיפול התרופתי שנתן לכם הרופא, זה ישתלם לכם בלילה. שימוש במשאף אסטמה/ShutterStock

הכל טוב ויפה, אבל אתם כנראה לא תתנגדו לישון טוב הלילה כדי שתוכלו לתפקד מחר בעבודה. אז מה בכל זאת ניתן לעשות כדי להפסיק להשתעל? קודם כל, צריך לאתר את הגורם העיקרי לתופעה המטרידה. "אם השיעול נגרם בגלל אלרגיות, סינוסים חסומים או צינון, חשוב שתטפלו בהן בכל התרופות והאמצעים שהרופא המליץ לכם עליהם", אומרת ד"ר דאס. השלמת הטיפול התרופתי תקטין את קצב הפרשת הליחה בלילות ותרגיע את רפלקס השיעול.

אסטמה למשל יכולה להחמיר במהלך הלילה ולהעיר אתכם בגלל הצורך להשתעל. שימוש קבוע במשאף לפי המלצת הרופא תבטיח שהלילה שלכם יהיה שקט יותר.

אם השיעול שלכם אינו יבש, אלא כולל צרבת, טעם חמוץ ורע בפה, או אפילו קושי בבליעה, יכול להיות שמדובר בריפלוקס שאפשר למנוע. "הימנעו ממזונות חומציים שיכולים לעורר אותו כמו שוקולד, פירות הדר, אלכוהול או עגבניות", מציעה ד"ר דאס. "הרופא יכול גם לרשום לכם מעכבי חומצה כמו אומפרזול או פמוטידין".

דבש. ShutterStock
נשק יום הדין. דבש/ShutterStock

ואם כל זה לא עוזר והשיעול עדיין לא מרפה, אפשר ואפילו רצוי להיעזר במכשיר אדים שיגדיל את כמות הלחות באוויר או בסירופ נגד שיעול שנמכרים ללא מרשם שאפילו יסייעו לכם להירדם בזכות החומרים המרדימים שבהם. אם אין לכם כוח להיגרר לבית המרקחת אולי תתנחמו בנשק יום הדין של סבתות-רבתות: צריכת דבש לפני השינה עשויה להיות יעילה מאוד ולהקל על המיחושים בגרון. גם שינה בתנוחה מוגבהת מעט (באמצעות מספר כריות שיתמכו בגבכם) יכולה למנוע מהליחה הטורדנית להצטבר בגרון.

החדשות הטובות הן שאחרי כמה ימים קשים, השיעול עובר. "אם השיעול הלילי נמשך יותר מכמה שבועות או שהוא הולך ומחמיר, כדאי לפנות לרופא לקבלת עזרה ושלילת מצב בו השיעול הוא סימפטום של מצב בריאותי חמור יותר", מסכמת המומחית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully