פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      5 סימנים שחסר לכם אבץ

      הוא לא המינרל עם יחסי הציבור הכי טובים, אבל אבץ אחראי על כמה מתפקודי הגוף החשובים שלנו, ומחסור בו עלול להתפספס מתחת לרדאר שלכם זמן רב, עד שתתחילו להרגיש בשינויים האלה בגוף שלכם

      קרקרים עם גרעיני דלעת וזרעי צ'יה ופשתן (ShutterStock)
      זרעים, ובמיוחד זרעי דלעת, עשירים במיוחד באבץ. קרקרים עם זרעי דלעת (אילוסטרציה: shutterstock)

      הוא אולי לא זוכה ליחסי ציבור כמו ברזל או סידן, אבל אבץ הוא מינרל חיוני ביותר לגופנו ואחראי על מספר תפקודים חשובים, החל מחיזוק המערכת החיסונית ועד לסיוע בהתחלקות התאים. המחסור באבץ אינו מאפיין נפוץ בקרב האוכלוסייה בעולם המערבי, אך למרות זאת ישנן קבוצות מסויימות שמצויות בסיכון מוגבר לסבול מכך, כמו למשל חולים במחלות כרוניות, אלכוהוליסטים ואנשים שסובלים מהפרעות אכילה.

      בהתחשב בעובדה שהתסמינים למחסור באבץ הם גנריים למדי, מחסור במינרל הזה יכול בקלות לעבור מתחת לרדאר שלכם במשך זמן לא מבוטל, ואז כבר יהיו לזה השלכות פיזיות. אם חוויתם חלק או את כל הסעיפים ברשימה שלפניכם, כדאי ליצור קשר עם רופא המשפחה ולבדוק את האפשרות שחסר לכם אבץ.

      אבץ נמצא במזונות כמו זרעים (במיוחד גרעיני דלעת) אגוזים ושקדים, קטניות, טופו, דגנים מלאים, אספרגוס, פטריות וטחינה. ובמידת הצורך ניתן גם לקחת אותו כתוסף תזונה.

      עוד בנושא:
      10 חסרים תזונתיים שיכולים להשפיע על מצב הרוח שלכם
      5 מינרלים שאתם חייבים בתזונה שלכם
      עייפות ונשירת שיער: סימנים שחסר לכם ברזל

      1. עור

      אישה מגרדת את היד (ShutterStock)
      יש לכם פצעים שלוקח להם יותר מדי זמן להחלים? אישה מגרדת את הזרוע (אילוסטרציה: shutterstock)

      אם יש לכם פצעים או פריחה בעור שלוקח להם יותר זמן מהרגיל כדי להחלים ולהגליד, ייתכן שמדובר בסימן ראשון למחסור באבץ. מחקרים הראו שלאבץ תפקיד חשוב בתמיכה בתפקודי העור השונים, ביניהם תיקון רקמה פגועה. מחקרים אחרים בדקו האם ניתן להעזר באבץ לטיפול באקנה, אם כי רופאי עור חלוקים ביניהם לגבי יעילותו של טיפול כזה. לאבץ יש סגולות אנטי-בקטריאליות ואנטי-דלקתיות, שיש הסבורים שיכולים להפחית התפרצויות של אקנה בעור.

      2. תאבון

      רמות נמוכות של אבץ עלולות לגרום לבחילות ואפילו להשפיע במידה מסויימת על חוש הטעם והריח, ולכן אובדן תאבון הוא אחד מהסימנים למחסור באבץ.

      3. ראייה

      עיניים כחולות (ShutterStock)
      בתוך העין אמורים להיות ריכוזים גבוהים של אבץ. צילום תקריב של עין (אילוסטרציה: shutterstock)

      הגוף שלכם זקוק לאבץ על מנת לשנע ויטמין A מהכבד אל הרשתית, שם הוא מסייע בייצור המלנין, הפיגמנט המגן על העיניים. בתוך העין יש ריכוזים גבוהים של אבץ - במיוחד ברשתית ובשכבת כלי הדם שתחתיה. בעיות כמו קשיי ראייה בחושך וקטרקט נקשרו בעבר במחסור במינרל.

      4. גדילה

      לאבץ תפקיד חשוב בהתפתחות התאים, ולכן מחסור במינרל הזה עלול לגרום לעיכוב בגדילה או בצמיחה. זה קריטי במיוחד באוכלוסיות צעירות של ילדים ונוער, שבהן מחסור באבץ עלול לגרום לבעיות בהפקת הורמונים והתבגרות מינית מאוחרת. בין הגילאים 9-13 מומלץ לילדים וילדות לצרוך 8 מיליגרם של אבץ ביום. לאחר גיל 14 עולה הקצובה היומית של המינרל ל-11 מיליגרם לבנים, ו-9 מיליגרם לבנות.

      5. מצב רוח

      חסך מתון או חמור באבץ נקשר במחקרי עבר לבעיות במצב הרוח. אם אדם קרוב אליכם מפגין עצבנות ותשישות ללא סיבה ניכרת לעין, ייתכן שיש מקום לבדוק את רמות האבץ בדמו. באחד המחקרים אף נמצא שבקרב ילדים שסובלים מ-ADHD מחסור באבץ הינו שכיח יותר ביחס לשכיחותו בכלל האוכלוסייה. עם זאת, הקשר בין שני הדברים הללו עדיין לא ברור.