פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      לחוקר שהוכיח שמספיק להתאמן דקה ביום, יש חלופה חדשה - וקצרה יותר

      למה אתם לא מתעמלים? אם אתם כמו רוב האנשים, כנראה שפשוט "אין לכם זמן". אבל אם תוכלו לקחת הפסקה של פחות מדקה מהלו"ז הצפוף שלכם, התירוץ הזה, כך עולה ממחקר חדש, כבר לא יהיה לגיטימי

      אישה מרימה משקולות (ShutterStock)
      לפי המחקר הזה, אתם לא חייבים להתיידד עם המשקולות. אישה מרימה קטלבל (צילום: shutterstock)

      יותר ויותר אנשים בישראל וגם בעולם סובלים מהשמנה, שהוגדרה על ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO) כאחת המגפות המסוכנות ביותר בעידן המודרני. ככה זה כשאוכל לא בריא זמין הרבה יותר מחלופות מזינות יותר וכאשר החיים של רבים מאיתנו הופכים אינטנסיביים כל כך, עד שלא נשאר הרבה זמן לפעילות גופנית.

      התעמלות, כך מוכיחים מדענים שוב ושוב, היא באמת התרופה הטובה ביותר למחלות שהכי מאיימות עלינו בעשורים האחרונים. היא מסייעת להפחית את הסיכון להתקפי לב, מונעת מחלות ומאריכה חיים, אבל מה עושים כשאין לכם מתי להכניס את הפעילות הגופנית לשגרת היום העמוסה שלכם?

      מדענים רבים ניסו לענות על השאלה הזאת ואכן כמה מחקרים מהשנים האחרונות גילו שלא צריך להשקיע יותר מדי זמן כדי לשמור על רמת כושר מינימלית הדרושה כדי לשמור על הבריאות. ב-2017, פרסם החוקר הקנדי מרטין גיבלה ספר שנקרא "The One-Minute Workout". הספר זכה, ובצדק, לבאז בינלאומי הודות לבשורה המפתיעה שבו.

      עוד בנושא:
      פעילות גופנית גורמת לגוף להיות צעיר ב-30 שנה
      5 טעויות באימונים גופניים שגורמות לכם להיראות מבוגרים יותר
      כמה צריך להתאמן כדי לשפר את מצב הרוח? כנראה פחות משחשבתם

      גיבלה, מומחה לקינסולוגיה וחוקר באוניברסיטת מקמסטר שבקנדה, סיפק בספרו הוכחות מדעיות לכך שאימון אינטנסיבי של דקה בלבד שכולל ריצת ספרינט, קפיצה על חבל או טיפוס במדרגות, מספיק כדי לשמור על רמה סבירה של כושר שמסייעת להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם. כעת הוא מדהים את הקהילה הבינלאומית עם בשורה נוספת, מדהימה ותמוהה אפילו יותר, וטוען כי אפשר להסתפק גם באימונים של פחות מדקה כדי לשפר את הבריאות.

      פחות מהזמן שלוקח לכם להכין קפה

      מחקר שפרסם גיבלה בכתב העת המדעי Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, מציע שאימונים מהירים של 20 שניות בלבד, שמבוצעים שלוש פעמים לאורך היום, יכולים לשפר את הכושר הגופני ומדדים כמו לחץ דם ודופק הלב במנוחה. עם זאת, גיבלה הדגיש שכאן בדיוק עובר הגבול וציין כי "אני לא מאמין שבעתיד נוכל להוכיח שאפשר לעשות את זה בפחות זמן".

      לטובת המחקר, גייס גבלה 24 אנשים שלא מתעמלים בשגרה. מחציתם התבקשו להקדיש 20 שניות במשך שלוש פעמים ביום לטיפוס וירידה במדרגות. הקבוצה השנייה נדרשה לא לעשות דבר במהלך התקופה הזאת. הניסוי נמשך שישה שבועות, כאשר בתחילתו, במהלכו ובסופו בחנו החוקרים את רמת הכושר והמדדים הגופניים של הנבדקים.

      אימון מדרגות (ShutterStock)
      וזה אפילו יעיר אתכם. אימון מדרגות (צילום: shutterstock)

      בתום הניסוי נרשמה עלייה ברמת הכושר של הנבדקים, אם כי מתונה יותר מאשר בניסויים קודמים של גיבלה. זה אומר שעדיין משלמים מחיר מסוים על משך האימון הקצר - אך אין ספק שזה עדיף על לא להתעמל בכלל.

      "אני חושב שהמחסום הכי גדול שמונע מרוב האנשים להתעמל הוא הזמן, אבל למעשה הם מעדיפים להשקיע את הזמן שלהם בדברים אחרים", ציין גבלה במאמר שכתב. "הפעילות שלי נועדה להזכיר לאנשים שאימון גופני לא חייב לערב שינויים קיצוניים בשגרת היום. המשתתפים בניסוי לא השתמשו בציוד מיוחד או אפילו נזקקו למקלחת אחר כך. זה היה פשוט רגע קצר בשגרת היום שלהם שהוקדש לשיפור הבריאות".

      אז למרות שאימונים של 20 שניות לא יעזרו לשרוף את כל השומנים העודפים בגופכם או לפתח את השרירים, גיבלה, כמו גם חוקרים אחרים, מאמין שהם יסייעו לשמור על רמה בסיסית של כושר שנדרשת לשמירה על הבריאות ואולי אף ישמשו כקרש קפיצה לביצוע אימונים מורכבים ויעילים יותר. וזה לא הכול, מחקר אחר מצא כי טיפוס במדרגות אף יעזור להגביר את הערנות ביעילות שדומה לזו של כוס קפה. עדיף על ללגום עוד קפאין וסוכר, לא?