וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים גילו כלי דם חדש לגמרי שהתחבא בתוך העצמות שלנו

רשת ענפה של אלפי כלי דם זעירים עוברת דרך שכבת העצם, שעד כה סברו שהיא קשיחה לחלוטין ומובילה תאי דם וחיסון במהירות ממח העצם אל זרם הדם הכללי. החוקרים: "זה מטורף שעדיין יש דברים חדשים לגלות על האנטומיה האנושית"

גיף כלי דם חדשים שהתגלו בתוך העצמות. Nature Netabolism, אתר רשמי
הדמיה של כלי הדם הטרנס-קורטיקליים שהתגלו במחקר/אתר רשמי, Nature Netabolism

אנחנו רגילים לחשוב על עצמות כעל חומר קשיח, אבל גילויים חדשים בנוגע למעברים סודיים שמתפתלים בתוך חלקי הגוף הנוקשים הללו עשויים להוביל לבחינה מחודשת של המבנה והתפקוד הבסיסי של אנטומיית השלד, בבעלי חיים ובבני אדם כאחד.

במחקר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת Nature Metabolism, טוענים חוקרים מגרמניה שגילו רשת של כלי דם עדינים שלא היתה ידועה למדע עד כה, ופועלת כמעין צנרת סודית בתוך העצמות שמאפשרת לדם ולתאי חיסון להתפזר במהירות וביעילות ברחבי הגוף. "זה מאוד לא צפוי לגלות מבנה אנטומי חדש ומרכזי שלא תואר באף אחד מהספרים עד למאה ה-21", אמר מתיאס גונזר, אימונולוג מולקולרי מאוניברסיטת דסבורג-אסן בגרמניה.

עוד בנושא:
חוקרים גילו שלרחם יש תפקיד מפתיע חוץ מרבייה
חוקרים גילו אנטיביוטיקה חדשה ולא תאמינו איפה
9 מזונות שטובים לחיזוק העצמות שלכם

עצמות אדם שהתגלו בקבר אמנאמאט, ליד לוקסור, מצרים, 9 בספטמבר 2017. רויטרס
אנחנו רגילים לחשוב על עצמות כעל חומר קשיח לחלוטין. עצמות אדם/רויטרס

התעלות הקטנות הללו, שנקראות 'כלי דם טרנס-קורטיקליים', הן תגלית מדעית חדשה והן מספקות גם הסבר לאופן שבו עירויי חירום של תרופות הצליחו לסייע לאושש פצועים בשדה הקרב, בתקופה שבה החלו להשתמש בהליך חלוצי זה. במקרי חירום מסוג כזה לחובשים לא תמיד יש זמן או אפשרות סבירה למצוא וריד, ולכן הם מזריקים תרופות ישירות לתוך מח העצם.

"למרות שלאורך השנים הצטברו ראיות שהצביעו על קיומה של מערכת מסועפת לאספקת דם בתוך העצם, המנגנונים האנטומיים והמולקולריים שעומדים מאחורי השינוע המהיר של תאים ונוזלים ממח העצם אל תוך זרם הדם נותרו עלומים", הסביר חוקר במאמר שליווה את פרסום המחקר.

כעת, נחשף המבנה של המנגנון הזה, לאחר שהתגלה בטעות לפני מספר שנים. החוקר גונזר עסק בחקר של תאי דם בעכברים, כלי הדם נצבעו בצבע פלואורסנטי וכשצפה בהם תחת מיקרוסקופ הוא הבחין שהם עברו ישירות דרך מה שאמור היה להיות רקמת עצם מוצקה. לאחר שלא מצא הסברים רלוונטיים למה שראה בספרות הרפואית, הוא תכנן מחקר חדש בניסיון להבין מה בדיוק הוא ראה.

עוד באותו נושא

תתחדשו: איבר נוסף התגלה בגוף האדם

לכתבה המלאה
עובד תעשייה מביט במיקרוסקופ. ShutterStock
לולא ההתקדמות הטכנולוגית בתחום הדימות, לא ניתן היה לעלות על התגלית. חוקר מביט במיקרוסקופ/ShutterStock

במחקר החדש גונזר וצוותו השתמשו בכימיקל בשם אתיל צינאמט על עצמות השוק של עכברים, הכימיקל גרם לעצמות העכברים להפוך לשקופות. לאחר מכן, הם השתמשו בשילוב של מיקרוסקופ אור פלואורסנטי ומיקרוסקופ רנטגן וראו לראשונה מאות כלי דם טרנס-קורטיקליים זעירים שעוברים ישירות דרך השכבה הקורטיקלית (השכבה המוצקה החיצונית) של עצמות השוק של עכברי הניסוי.

לדברי החוקרים, בעצם שוק אחת של עכבר עשויים להימצא כאלף כלי דם כאלה ולמעלה מ-80 אחוזים מהדם העורקי ו-59 אחוזים מהדם הוורידי עוברים דרכם. מדובר באספקת דם מאוד משמעותית שעוברת דרך כלי דם שעד לפני רגע לא ידעו על קיומם בכלל.

החוקרים לא הסתפקו בעכברים ומצאו גם בן אנוש שנידב את רגלו לצורך המחקר (גונזר בעצמו). כשבחנו את מבנה עצם השוק שלו תחת מיקרוסקופים מיוחדים, זיהו גם בה מבנים טרנס-קורטיקליים דומים לאלה שנראו אצל העכברים, אך עבים יותר. החוקרים מודים שנדרש מחקר נוסף כדי לאשר את ייעודם ותפקודם המדוייק של כלי דם אלה.

בזכות ההתקדמות הטכנולוגית

באשר לשאלה כיצד קרה שאיש לא הבחין בקיומם של כלי הדם הללו עד כה, מסבירים החוקרים שבסופו של דבר מדובר בתגלית שלא ניתן היה לעלות עליה לולא ההתקדמות הטכנולוגית שהתרחשה בשנים האחרונות בתחום הדימות, אך הם מודים שגם הם הופתעו מהתגלית. "זה מטורף לחלוטין שעדיין יש דברים חדשים לגלות על האנטומיה האנושית", אמר גונזר בראיון לאתר New Scientist.

לתגלית החדשה עשויים להיות שימושים רפואיים מגוונים, החל מכיווני מחקר חדשים אודות מחלות דלקתיות, פגיעות ברקמות, נדידת תאים או פשוט לשם הבנה טובה יותר של תהליכי זרימת הדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully