וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד סיבה לקנות אונליין: הנייר של הקבלות מסרטן

חוקרים מזהירים כי הנייר התרמי שמשמש להדפסת קבלות ברחבי העולם מכיל BPA - כימיקל שחשיפה אליו מגדילה את הסיכון לסוגי סרטן שונים. החוקרים קוראים לציבור לסרב לקחת קבלות עד שיינקטו צעדים לצמצום השימוש בחומר המסוכן

קבלה. ShutterStock
פשוט תסרבו לקחת אותן. קבלות/ShutterStock

כמעט כל הקבלות שאתם מקבלים בסיום רכישות מכילות כימיקלים מסרטנים, כך מזהירים חוקרים. קבלות שמודפסות בדיו שדוהה עם הזמן עשויות מ'נייר תרמי', שמכיל ביספינול A (הידוע גם כ-BPA). אם השם הזה מצלצל לכם מוכר, זה בוודאי משום שהוא בדיוק הכימיקל שהוצא מבקבוקי הפלסטיק ובקבוקי התינוקות לפני מספר שנים מאותן סיבות מסרטנות בדיוק.

מחקרים שנערכו לאורך העשורים האחרונים הראו שחשיפה לכימיקל הזה מגדילה את הסיכון לחלות בסרטנים הורמונליים, ובנוסף הוא נקשר גם בסיכון מוגבר לבעיות פורות, אוטיזם, ADHD, השמנה, סוכרת סוג 2, לידות טרם המועד והתחלה מוקדמת של התבגרות מינית. BPA מוסף לנייר שעליו מדפיסים קבלות משום שהוא מסייע להכהות את הכתב מבלי להשתמש בדיו.

עוד בנושא:
12 מאכלים מסרטנים שכולנו מתפתים לאכול
הטעות הנפוצה שאנשים עושים כשהם מחממים אוכל במיקרוגל
האם CT באמת גורם לסרטן? למחקר הזה יש תשובה

בקבוקים של תינוקות בקערה. ShutterStock
מהבקבוקים כבר הוציאו את ה-BPA. בקבוקי תינוקות/ShutterStock

כעת, מזהיר החוקר ניקולס אולאה מאוניברסיטת גרנדה בספרד את הציבור להימנע מהחזקת קבלות בארנקים, תיקי יד או הרכב הפרטי. צוות חוקרים בינלאומי שהוא עמד בראשו ניתח 112 קבלות וכרטיסים שהודפסו על נייר תרמי והגיעו מברזיל, ספרד וצרפת. "קל לזהות את סוג הנייר הזה משום שהוא משחיר מיד כשמקרבים אותו למקור חום, כמו גפרור למשל", הסביר פרופ' אולאה.

על פי הממצאים, שפורסמו בכתב העת Environmental Research, יותר מתשעים אחוזים מהקבלות שמקורן מברזיל או ספרד הכילו BPA. לעומת זאת, החוקרים מצאו את הכימיקל המזיק רק במחצית מהקבלות שהגיעו מצרפת. הסיבה לכך היא שממשלת צרפת פועלת מזה כמה שנים, החל מ-2014, להפחתה של השימוש ב-BPA בייצור נייר תרמי.

עוד באותו נושא

נמנעים מביספינול A? תכירו את התאום המרושע שלו

לכתבה המלאה

"למנוע מגע בין הנייר למזון"

לדברי החוקרים, על הציבור להיות זהיר בטיפול בקבלות הללו: "יש למנוע מגע בין קבלות או כרטיסים ובין מוצרי מזון - כמו בשר או דגים למשל - בעת פריקת הקניות במטבח. יתרה מכך, אין לקמט את הנייר לפני השלכתו לאשפה, לכתוב עליו תזכורות, לשחק איתו בידיים או לאחסן אותו במכונית, בארנק או בתיק האישי", אמר פרופ' אולאה.

"בקיצור, כדאי להפחית את ההתעסקות בניירות הללו למינימום האפשרי. קל יהיה לקהל הרחב לזהות את הקבלות הבעייתיות משום שהן בדיוק אותן קבלות שדוהות עם הזמן וכאשר אתם מגישים אותם לקופאי בבואכם להחליף או להחזיר את זוג המכנסיים שרכשתם לפני זמן מה הוא אומר לכם ש'אין לו מה לעשות עם זה, כי אי אפשר לראות פה כלום'", הוסיף החוקר.

קבלה. ShutterStock
קל לזהות את הקבלות הבעייתיות - הן אלה שדוהות עם הזמן/ShutterStock

והנה עוד סימן מדאיג שאולאה מזהיר שכדאי לשים לב אליו: "פעמים רבות, לאחר שתשלפו את הקבלה הישנה מהארנק או מהתיק תבחינו במעין אבקה לבנה שיורדת ממנה. האבקה הזאת היא ה-BPA שיורד מן הנייר ועובר לאצבעות שלכם".

מאז שהחלו להצטבר החששות לגבי ההשפעות המזיקות של BPA שוקדים מדענים ברחבי העולם על פיתוחם של תחליפים לכימיקל הזה. אחד מהם הוא BPS , זה גם הכימיקל שבו ממשלת צרפת עברה להשתמש בייצור הניירות התרמיים לאחר 2014. אולם בקרב מדענים שוררת אי הסכמה לגבי הכימיקל הזה ויש לא מעט שסבורים שגם הוא משפיע על ההורמונים בגוף.

"למרבה הצער, גם BPS הוא משבש אנדוקריני, כך שהוא לא מספק חלופה מספיק טובה", אמר פרופ' אולאה. החוקרים המליצו לציבור הקונים ברחבי העולם פשוט לסרב לקחת קבלות מעתה ועד שהממשלות בארצם ינקטו צעדים לשמירה על בריאות הציבור מפני האיום הזה. ממשלת ספרד למשל, התחייבה להפסיק את השימוש ב-BPA בקבלות במדינה עד לשנת 2020.

קופאית בסופר. ShutterStock
מלצריות וקופאיות נחשפות לרמות גבוהות של הכימיקלים הבעייתיים במהלך עבודתן. קופאית בסופר/ShutterStock

בינואר בשנה שעברה התפרסם מחקר עם ממצאים דומים, שנערך על ידי ארגון ללא מטרות רווח במישיגן, ארה"ב, בשם המרכז האקולוגי. צוות החוקרים של המרכז ניתח 207 קבלות שנאספו בין החודשים ינואר-אפריל 2017 מרשתות מסופרים, חנויות כלי בית, תחנות דלק, בתי קולנוע, ספריות ומגוון עסקים קטנים.

מחקרי עבר אחרים בדקו קופאים ומלצרים, שעשויים לגעת בכ-30 קבלות בשעה במהלך עבודתם, ומצאו שבסוף משמרת הדם והשתן שלהם הכילו רמות גבוהות משמעותית מהממוצע של הכימיקלים BPA ו-BPS. "לא ננקטים מספיק צעדים כדי להבטיח את שלומם ובריאותם של מאות אלפי קופאים בסופרמרקטים ובחנויות אחרות ברחבי העולם", אמר פרופ' אולאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully