וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם CT באמת גורם לסרטן? למחקר הזה יש תשובה

24.7.2018 / 11:01

חוקרים מהולנד בדקו נתונים של עשרות אלפי ילדים שעברו מספר סריקות CT. הממצאים הראו כי קיים קשר בין הבדיקה הנפוצה ובין סרטן המוח אצל ילדים, אבל עוד מחקרים צריכים להיעשות בנושא

אילוסטרציה. ShutterStock
מסוכן או לא? בדיקת MRI/ShutterStock

בדיקות הדמיה רפואית, כגון סריקות CT מספקות תמונה יותר ברורה למה שקורה בתוך הגוף שלנו. הטכנולוגיה יכולה לסייע בזיהוי ובקרה של מצבים רפואיים רבים והיא פחות יקרה ופחות פולשנית בהשוואה לניתוח למשל. יחד עם זאת, רבים מודאגים לגבי האפשרות של תופעות לוואי, ובעיקר העלאת הסיכון לסרטן.

במחקר חדש, חוקרים מהולנד העריכו את הסיכונים ללוקמיה וגידולים במוח בעקבות חשיפת ילדים לקרינה מסריקות CT.
המאמר שפורסם בכתב העת של המכון הלאומי לסרטן סקר מידע של 168,394 ילדים הולנדים שעברו בדיקת CT אחת לפחות או שתיים בין השנים 1972 ל-2012. הממצאים אומנם לא הראו קשר בין סרטן לוקמיה ובין הסריקות, אבל דווקא כן מצאו קשר לסרטן המוח בילדים. הסיכון לגידול במוח היה קשור למינון כמות הקרינה למוח.

עוד בנושא:
רשימות מהבידוד: ארבעה ימים בחדר הרדיואקטיבי של איכילוב
מזעזע: גבר הודי מת לאחר שנשאב לתוך מכונת MRI
לפני שרצים לרופא: 5 בדיקות למחלות שתוכלו לבצע בעצמכם

רופאה בוחנת סריקות מוח. ShutterStock
קרינה הקשורה ל-CT מגבירה את הסיכון לסרטן במוח/ShutterStock

על אף הממצאים, חשוב לזכור כי סריקות CT עוזרות בזיהוי מצבים שקשורים לגילוי גידולים אצל המטופלים כך שקשה לדעת האם באמת מדובר על סיבה ותוצאה או שלמטופלים שעוברים סריקה יש פשוט יותר סיכוי למציאת גידולים סרטניים מלשאר האוכלוסייה. ולמרות זאת החוקרים מבהירים כי המחקר שלהם נערך בקפידה ובצירוף ממצאי מחקרים אחרים הוא מראה כי קרינה הקשורה ל-CT מגבירה את הסיכון לסרטן במוח. "יש צורך בשקלול כל הנתונים לפני שעורכים סקירות כאלה לילדים, זאת על מנת להקטין את הסיכון", אמרו.

על פי מנהל המזון והתרופות, ילדים חשופים יותר לקרינה מאשר מבוגרים וכתוצאה מכך מומלץ לאנשי מקצוע להשתמש בטכניקות הדמיה רפואיות המותאמות לטיפול במינון הקרינה הנמוך ביותר האפשרי. ולמרות התוצאות של המחקר, מספר המקרים בהם ילדים סבלו מסרטן המוח בעקבות קרינה של מכשיר CT הוא נמוך. חוקרים שערכו מחקרים דומים הבהירו כי היתרונות של המכשיר עולים על חסרונותיו, כל עוד משתמשים בו רק במקרים בהם אין ברירה אחרת.

"אנשי רפואה לא תמיד מתמקדים במיומנויות קליניות כמו לבחון את ההיסטוריה של המטופל או לערוך לו בדיקה גופנית", הסביר ד"ר תומאס פראניקוף, מנתח ילדים מבית החולים לילדים ברנר בצפון קרוליינה. "במקרים רבים הורים יכולים לדחוף לסריקת CT מיותרת כדי לקבל אבחון מהיר יותר. הם רוצים תשובה מידית וזה מעמיד הרבה לחץ על הרופאים המטפלים בהם", הוא אומר. "אם סריקת CT מוצעת לילד מטופל, מומלץ להורים לדבר עם הרופא ולהבין את הסיבה לכך. אם יש צורך, הם יכולים לשאול על גישות חלופיות".
.

  • עוד באותו נושא:
  • ct
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully