וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני שרצים לרופא: 5 בדיקות למחלות שתוכלו לבצע בעצמכם

27.9.2017 / 7:16

רצים לד"ר גוגל על כל כאב ראש מוזר? לפחות תעשו את זה כמו שצריך. 5 הבדיקות הפשוטות האלו אמנם לא מהוות תחליף לחוות דעת רפואית, אך יתנו לכם מושג כללי על המצב שלכם לפני שתשמעו מה לרופא יש להגיד

מבחן ישיבה-עמידה/צילום: ערוץ היוטיוב WeBeFit, עריכה: יאיר דניאל

גם אתם מנסים לאבחן כל תחושה מוזרה בגוף באמצעות חיפוש באינטרנט ומגיעים למסקנה המתבקשת היחידה – שאתם עומדים למות? אז קודם כל עדיף תמיד להימנע מלהגיע למסקנות בכוחות עצמכם ולהיעזר בדעה של גורם מוסמך. עם זאת, יש גם כמה בדיקות שאתם יכולים לעשות בבית לפני שאתם מבקרים אצל הרופא ולקבל תמונה ברורה יותר של המצב שלכם.

כמובן שבכל מקרה, אחרי הבדיקה עדיף להיוועץ עם רופא, ולא להתייחס אליה כאמת ניצחת, אך 5 הבחינות האלה יספקו לכם הערכה של המצב שלכם שתעזור להפיג מעט את עננת חוסר הוודאות.

מבחן הסקוואט להערכת הסיכוי לאריכות ימים

אישה עושה סקוואט. ShutterStock
האם התרגיל הזה יכול לחזות את הסיכוי להאריך ימים?/ShutterStock

זה אולי עשוי להיראות תמוה לחלק מכם, אך מחקר מקיף שפורסם בכתב העת European Journal of Preventive Cardiology קבע שתרגיל הסקוואט יכול לחזות האם תמותו בשש השנים הקרובות, לא פחות. לדברי החוקרים, התרגיל הזה בוחן ביעילות את כוח השרירים ואת האיזון, שיכולים להעיד על מגוון בעיות בריאותיות.

אז כדי לבחון את הנושא הרגיש, כל שאתם צריכים לעשות הוא פשוט לעמוד עם רגליים מוצלבות (כמו בסרטון), ולנסות לרדת למצב של ישיבה עם רגליים מוצלבות (ישיבה מזרחית). את התרגיל אתם מתחילים עם עשר נקודות. אם במהלכו נעזרתם בידיים, במרפק או בכל איבר אחר – הפחיתו נקודה אחת. אם נעזרתם ביותר מאיבר אחד – הפחיתו את כמות הנקודות הנדרשת. גם אם רעדתם במהלך הניסוי עליכם להפחית נקודה.

על פי החוקרים, נבדקים שהשיגו 3 נקודות ומטה בניסוי המעניין הזה, היו בסבירות גבוהה פי 6.5 לאבד את חייהם במהלך השנים הבאות בשל בעיות בריאותיות הקשורות לשרירים. למרות שמדובר בסטטיסטיקה ולא בחיזוי ודאי, כישלון במבחן הזה בהחלט יכול לדרבן אתכם לנקוט פעולות אקטיביות לשיפור הבריאות, אשר יאפשרו לכם להאריך ימים.

מבחן השעון לאיתור דמנציה

רבים מפחדים מדמנציה, שהוגדרה כאחד האיומים המשמעותיים ביותר על בריאות הציבור. על אף שהיא נראית תמיד כבעיה רחוקה, המאובחנת רק אצל אנשים מבוגרים, רק באחרונה דווח על אישה בבריטניה שאובחנה עם המחלה הקשה בגיל 32.

דמנציה נחשבת כיום מחלה חשוכת מרפא, אך אבחון וטיפול מוקדם יכולים בהחלט למתן את התסמינים שלה. כדי לעשות זאת, פשוט ציירו שעון על דף נייר, כתבו את הספרות וציירו מחוגים שמצביעים על השעה 3:40.

אם ציירתם עיגול סגור ומלא, הוסיפו לעצמכם נקודה אחת. אם מיקמתם את הספרות במקומות הנכונים – זו עוד נקודה. אם לא שכחתם אף ספרה – הוסיפו עוד נקודה, כמו גם אם מיקמתם את המחוגים במקומות הנכונים. אם השגתם שלוש נקודות או פחות, ייתכן שיש סיבה לדאגה. כמובן שאסור להניח שום דבר על דעת עצמכם, וחשוב להתייעץ עם רופא המשפחה כדי לקבוע בדיקות נוספות.

תמרון פאלנס לאיתור תסמונת התעלה הקרפלית

ההערכה היא שאחד מכל עשרים בני אדם סובלים מהתסמונת הזאת, שבה יש לחץ שמופעל על העצב המדיאני בשורש כף היד. הלחץ הזה עלול בתורו לגרום לכאבים ביד, לחולשה מתמשכת ולקושי ממשי בתפקוד היומיומי.

יד רדומה. ShutterStock
1 מכל 20 בני אדם סובלים מתסמונת התעלה הקרפלית/ShutterStock

אבחון התסמונת הזאת הוא פשוט יחסית וכל אחד מאיתנו יכול לעשות זאת בעצמו. כדי לבחון את מצב כף היד שלכם הצמידו את הגב של שתי כפות הידיים שלכם אחד לשני, כאשר האצבעות פונות מטה (כמו בסרטון שמופיע בהמשך), כך שהמרפקים יצרו זווית של 90 מעלות.

הישארו בתנוחה הזאת למשך שישים שניות. אם אתם מרגישים עקצוץ, דקירה או צריבה בכל אחת מהאצבעות, ייתכן כי אתם סובלים מהתסמונת וחשוב קודם כל לתת ליד קצת מנוחה, עד שתיוועצו עם גורם מוסמך.

מבחן הכרית לאיתור בעיות בזרימת הדם

מחלת כלי דם פריפריים היא מצב שבו לא מגיע מספיק דם לרגליים כתוצאה מחסימה או מהצרה של כלי הדם המובילים אליהם. כ-20 אחוזים מהאנשים מעל גיל 70 סובלים מהתופעה וניתן להעריך בקלות אם אתם סובלים ממנה באמצעות "מבחן הכרית":

שכבו על הגב והניחו כרית מתחת לרגליים, כך שהרגליים יהיו בזווית של 45 מעלות משאר הגוף. הישארו בתנוחה הזאת למשך דקה ונסו להבין אם הרגליים שלכם מחווירות, או שומרות על הצבע שלהן. לאחר דקה, הורידו את הרגליים כמה שיותר מהר, כך שכף הרגל תהיה על הרצפה, והשוק והירך ייצרו זווית של 90 מעלות.

אם הבחנתם שהצבע של הרגל חיוור במיוחד כשהיא למעלה ולאחר מכן נדרשות כמה דקות כדי שתחזור לצבעה המקורי, ייתכן שאתם אכן סובלים מבעיות בכלי הדם, ומומלץ להיוועץ ברופא לביצוע בדיקות נוספות.

מבחן כף היד לאבחון אנמיה

אנמיה היא מצב של מחסור בתאים אדומים או בהמוגלובין בדם, מה שגורם לאספקה נמוכה של חמצן לרקמות השונות בגוף. התופעה שכיחה ביותר ומופיעה בשיעור מוגבר בקרב תינוקות וילדים, קשישים, חולים במחלות כרוניות, נשים בהיריון, צמחונים וטבעונים.

ציפורניים. ShutterStock
גם הציפורניים יכולות ללמד על מחסור בברזל/ShutterStock

כדי לבחון אם אתם סובלים מאנמיה ניתן פשוט למתוח את היד לפנים, כשכף היד פונה למעלה, ולפרוס את האצבעות לצדדים. אם הקפלים בכף היד נראים חיוורים בהרבה מגוון העור בכף היד, זה עלול להיות סימן לבעיות במחזור הדם הנגרמות בשל מחסור בברזל. אתם יכולים גם לבחון את הציפורניים ואת העפעף התחתון ולבדוק האם הגוון שלהם בהיר בהרבה מהרגיל. בכל מקרה, סימנים אלו מספקים הערכה כללית בלבד, ורק רופא יכול לקבוע בוודאות אם אתם אכן סובלים מאנמיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully