וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרכיב התזונתי הזה מציל חיים, אבל 90% מאיתנו לא אוכלים מספיק ממנו

מחקר חדש מצביע על כך שמיליוני אנשים מצויים בסיכון למוות מוקדם משום שהם לא אוכלים מספיק סיבים תזונתיים. ארגון הבריאות העולמי ממליץ לציבור להקפיד לצרוך מהם כ-30 גרם מדי יום כדי להקטין את הסיכוי לחלות בשבץ, סוכרת והתקפי לב

מזון עשיר בסיבים תזונתיים. ShutterStock
30 גרם סיבים תזונתיים ביום, לכל הפחות. מזון עשיר בסיבים תזונתיים/ShutterStock

בדיקה שנערכה עבור ארגון הבריאות העולמי ופורסמה בשבוע שעבר בכתב העת הרפואי LANCET העלתה שאנשים שצורכים כמות גדולה של סיבים תזונתיים מדי יום מקטינים כמעט בשליש את הסיכון שלהם ללקות בהתקף לב, שבץ, סוכרת מסוג 2 או סרטן המעי, ולמוות מוקדם.

זו לא הפעם הראשונה שבה סיבים מקבלים שבחים במחקרי בריאות, ובכל זאת הרבה מאוד אנשים בוחרים בדיאטות דלת פחמימות - שהפכו לשכיחות מאוד בשנים האחרונות - ועשויות להקטין את כמות הסיבים בתפריט. הסקירה העלתה שהרוב המכריע של המבוגרים בבריטניה ובארה"ב, כ-91 אחוזים מהאוכלוסייה, אוכלים פחות מהכמות היומית המומלצת של סיבים תזונתיים.

עוד בנושא:
פחמימות הן כבר לא השטן: דיאטה דלה בפחמימות מורידה את תוחלת החיים
למה כולם מפסיקים עם פחמימות ומה הדרך הנכונה לעשות את זה
החדשות הטובות של השנה: אפשר לחזור לאכול לחם

סיבים, שמצויים בכמויות גבוהות של פירות, ירקות ודגנים, בלחם ופסטה מקמח מלא, חיוניים לעיכול ומסייעים לתחושת שובע לאורך זמן רב יותר. שינויים במזון מעובד ומתועש גורמים לעיתים קרובות להפחתה בכמות הסיבים שבחומרי גלם, ולכן רבים מקבלים מעט מדי מחומרים אלה.

סטייק. ShutterStock
דיאטת פליאו הביאה לכך שפחות אנשים מקפידים על צריכת סיבים תזונתיים. סטייק בקר/ShutterStock

"זה רגע מכריע בכל מה שקשור לסיבים", אמר אחד החוקרים בצוות, פרופ' ג'ון קאמינגס על הסקירה החדשה, "העבודה שעשינו מוכיחה שיש לנו מספיק ראיות ממחקרים שנבחנו על אוכלוסייה, ניסויים על בני אדם וביוכימיה של סיבים כדי שנהיה בטוחים לגבי היתרונות הברורים שלהם לבריאות. סיבים הם מרכיב מזין, ייחודי וחשוב".

צוותו של פרופ' קאמינגס בחנו את התוצאות של יותר מ-230 מחקרים קודמים, בהם השתתפו 215 אלף בני אדם. הם גילו שאנשים שאכלו יותר מ-30 גרם ביום של סיבים היו בסיכון נמוך ב-24 אחוזים למוות מוקדם לעומת אנשים שאכלו שמונה גרם ביום. מי שאכל יותר מ-35 גרם הביא לכך שהסיכון ירד ביותר משליש.

כדי להגיע לכמות של 30 גרם של סיבים צריך לאכול חמש מנות של פירות וירקות מדי יום ולהרבות בצריכת דגנים מלאים כמו שתי פרוסות לחם מלא או תפוח אדמה גדול בקליפתו. "מזונות עשירים בסיבים דורשים לעיסה ארוכה לטובת פירוק במעיים. הם מסייעים לשמירה על המשקל ויכולים להשפיע לטובה על רמות שומנים בדם ורמות כולסטרול", הסביר פרופ' ג'ים מאן מאוניברסיטת אוטגו בניו זילנד, שהשתתף גם הוא במחקר החדש.

פרופ' מאן וצוותו מצאו שכל עליה בשמונה גרם בצריכה היומית, מורידה את הסיכוי למוות מוקדם בין חמישה ל-27 אחוזים. הם ממליצים על צריכה יומית של 25-29 גרמים מהם. יותר מ-30 גרם יעניקו הגנה גדולה יותר מפני שבץ וסרטן השד.

עוד באותו נושא

למה סיבים תזונתיים כל כך בריאים לנו?

לכתבה המלאה
גיף צ'יפס. Giphy
לצערנו, זה עדיין לא אומר שאתם יכולים לרדת על צ'יפס/Giphy

מומחים כבר הספיקו לברך על התוצאות וקראו לציבור להגדיל את צריכת הסיבים באמצעות שינוי שיטות הכנת מזון כמו למשל צריכת תפוחי אדמה ללא קילוף, מעבר לדגנים מלאים והחלפת חטיפים מתוקים בפירות, ירקות, אגוזים וקטניות.

"המחקר מספק בסיס מוצק לכך שכשמדובר בפחמימות, האיכות חשובה מאוד, מעבר לדיון על הכמות", טענה פרופ' ניטה פורוהי מהיחידה לחקר האפידמיולוגיה באוניברסיטת קיימברידג', "למרות שמשטרי תזונה דלי פחמימות הופכים לפופולריים, חשוב להבין את המחיר של הקטנת כמות צריכת הסיבים מדגנים מלאים שהכרחיים לטובת שמירה על הבריאות לטווח ארוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully