פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      למה כולם מפסיקים עם פחמימות ומה הדרך הנכונה לעשות את זה

      בשנים האחרונות יש הרבה מאוד דיאטות שמבוססות על הפחתת כמות הפחמימות (מדיאטת אטקינס, דרך פליאו ועד הקטגונית), אבל האם הן יעילות? הנה מה שצריך לדעת עליהן, ועל הרכיב שאתם באמת צריכים להעלים מהצלחת

      בורקס פנסו בשוק לוינסקי (ראובן קסטרו)
      אף אחד כבר לא חושב שזה בסדר. בורקס (צילום: ראובן קסטרו)

      גם אתם שמעתם על הדיאטה הקטוגנית החדשה של קים קרדשיאן? שמעתם על סלבס אחרים שדווקא מעדיפים פלאו? אטקינס? יש הרבה שמות לטרנדים שבאים והולכים אבל מה שמשותף לכל סוגי התזונה האלה היא העובדה שכולם דלי-פחמימות ומאפשרים אכילה של יותר שומן. האם הן באמת עובדות?

      עוד בנושא:
      האם דיאטה נטולת גלוטן באמת מרזה?
      מאכלים שמנים משמינים? מחקרים חדשים ומשמחים הבדיקה המהירה שתגלה עד כמה פחמימות באמת גורמות לכם להשמין

      מאיפה הגיע טרנד האנטי-פחמימות?

      טרנדים ודיאטות הולכים יד ביד, אבל במקרה הזה הם מבוססים על המציאות. גם הנתונים האחרונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הצביעו על כך שכל ישראלי שני סובל מהשמנת יתר, וחצי מאלה נמצאים בתהליך כלשהו של דיאטה. אבל אין ספק שהדיאטות ששלטו בתחום התזונה בעבר לא ממש עבדו.

      במשך שנים לימדו אותנו שאם נוציא את השומן מהתפריט ונאכל מעדנים דלי שומן, ארטיקים דלי שומן וחטיפי בריאות ללא שומן הקילוגרמים ינשרו. אלא שההיפך קרה - בכל מקום שבו הוציאו את השומן החוצה הכניסו למוצרי המזון שלנו סוכר. כתוצאה מזה, כולנו אוכלים יותר מדי סוכר, כלומר פחמימות, מבוקר עד ערב, גם כשנדמה לנו שאנחנו אוכלים אוכל בריאות וגם אם הוא אורגני.

      בשנים האחרונות הולכת ומתבססת ההבנה שעודף הסוכר המוסף שנכנס למוצרי המזון ושהוא הרכיב המרכזי שרובנו אוכלים יותר מדי, גם אחראי מרכזי להשמנה ולמחלות כסוכרת. גוף האדם מעולם לא תוכנת לצרוך כאלה כמויות של פרוקטוז ולאכול כל כך הרבה פחמימות בכל ארוחה.

      איזו דיאטת דלת פחמימה עדיפה?

      דיאטות אטקינס וסאות'-ביץ' שהגיעו מארצות הברית בשנות ה-90 וה-2000 היו הדיאטות נטולות הפחמימות הראשונות שאומצו בחום גם כאן בישראל. אחריהן הגיעו הפלאו והקטוגנית.

      קים קרדשיאן בשמלת סטרפלס צמודה מעור (GettyImages)
      שגרירת הדיאטה הקטוגנית. קים קרדשיאן (צילום: GettyImages)

      כל הדיאטות האלה מדברות בסופו של דבר על הערך הרב שיש בחיים נטולי או מופחתי סוכר. בכל הדיאטות האלה לא תמצאו תפוחי אדמה וגם לא מיץ פירות, לא תמצאו סוכר ובאופן גורף לא תמצאו ברובם פחמימות כמו דגנים, לחם ופסטות, אלא בעיקר את הפחמימות שבירקות. מנגד, כמעט בכל הדיאטות האלה, למעט בסאות'-ביץ', ניתן להגדיל דרמטית את צריכת החלבונים והשומנים.

      הדיאטות האלה עובדות יפה, אבל לעיתים הן גוררות מסיבות זלילה מטורפות של בשר מכל הסוגים, חביתות מהמון ביצים נוטפות חמאה וגבינות שמנות. מרבית המשתתפים בדיאטות האלה ירדו במשקל ובחלק מהמקרים בהחלט רואים יתרונות בריאותיים (כך למשל, לחולי סוכרת מסוימים דיאטה קטוגנית בליווי אנשי מקצוע עשויה להועיל מאוד) אבל מהר מאוד החלה להצטבר עליהן ביקורת מצד רופאים ואנשי מקצוע וגם מצד המשתתפים.

      לא, אתם לא חייבים להימנע מפחמימות לחלוטין

      הגזמה, לכל צד שהוא, לא תהיה בריאה לנו אף פעם. חגיגות שומן "ללא הגבלה" לא יעשו טוב לאיש ולכן הסוד הוא באיזון. מהו איזון? להוציא את הסוכר המוסף לגמרי מהתפריט פשוט משום שהוא לא צריך להיות למשל ברסק עגבניות או בשום כתוש, אבל כן לאכול פחמימות, אם כי בהגבלה. כן לאכול גבינות שמנות שמסייעות לתחושת שובע לאורך זמן אבל לא לטרוף אותן "חופשי".

      טופו (ShutterStock)
      הגדילו את מנת החלבון על חשבון הפחמימה. טופו (צילום: shutterstock)

      האיזון הזה יכול להיות מושג גם בזכות ההבנה איפה הסוכר מסתתר והידע לבחור אחרת. להגביל את הפסטה אבל להגדיל את מנת הדג, הטופו או הבשר, לדוגמה, לאכול יותר ירקות (שהם פחמימות עשירות בסיבים, אם לא ידעתם), מעט יותר גבינות וביצה או שתיים ביום - לא יותר. הסוד הוא להכיר, לדעת, לבחור וגם לא להפריז.

      נועה אברהם, דיאטנית קלינית, ורוני זינגר הן יוזמות "אתגר ללא סוכר". סבב חדש של האתגר ייפתח ביום חמישי ה-01 בנובמבר