פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      הטוב, הרע והמסוכן בדיאטה שלך

      דיאטות חדשות צצו כמו פטריות אחרי הגשם, ולכל אחד נדמה שאצלו נמצא פתרון הקסם להסרת שומנים. אבל מה עובד באמת ומה סתם טרנד חולף? כל התשובות, על כל סוגי הדיאטות

      גבר מתבונן בראש חסה (ShutterStock)
      בואי נתיידד, בסדר? (אילוסטרציה: Shutterstoclk

      אם בכל מקום שבו יש שני יהודים יש לפחות שלוש דעות, נדמה שבכל מקום שבו יש שלושה אנשים שרוצים להרזות יש לפחות 17 שיטות הרזיה. זה אומר להפסיק לאכול פחמימות, זאת אומרת לאכול רק לחם, וההוא אומר שמרק כרוב הוא התשובה.

      אבל מה עובד באמת ומה סתם טרנד חולף?

      דיאטת אטקינס

      מה אוכלים? הרבה שומן וחלבון, מעט פחמימות. נמנעים מסוכרים פשוטים כמו שתייה ממותקת או ממתקים ומפחמימות מורכבות הדלות בסיבים כמו לחם לבן. אפשר לאכול מעט פחמימות מורכבות: חיטה מלאה, ירקות ופירות, ואין הגבלה על כמות החלבונים והשומנים: בשר, דגים, גבינות שמנות.

      הרציונל: רמה נמוכה של פחמימות מביאה לניצול מוגבר של שומן, בגלל מחסור באנרגיה זמינה. צריכה נמוכה של פחמימות מובילה לירידה ברמת האינסולין בדם. נוכחות אינטנסיבית של שומן וירידת האינסולין מפחיתות את תחושת הרעב.

      יעילות: בטווח הקצר הדיאטה יעילה, אבל הקפדה על דיאטת אטקינס לאורך זמן בעייתית כי לגוף יש מחסור מתמיד באנרגיה זמינה, והמתמידים בדיאטה עלולים לחוות חולשה, עצבנות עייפות וכאבי ראש. כמות החלבון העצומה עלולה לפגוע בכליות ולכן יש להקפיד על שתייה מרובה.

      זהירות! באופן כללי לגברים קל יותר להתמיד בדיאטה. הדיאטה לא מומלצת לנשים הרות ומניקות, לחולי לב, לחולי סוכרת, לילדים, למתבגרים, ולחולים במחלות מטבוליות גנטיות.

      שורה תחתונה: הדיאטה לא מומלצת.

      דיאטת סאות' ביץ (South Beach)

      מה אוכלים? כמות הפחמימות מוגבלת (אף שמתירנית יותר מבדיאטת אטקינס). הרבה חלבונים ושומנים (בעיקר שומן בלתי רווי).

      הרציונל: שמירה על צריכת מזונות בעלי מדד גליקמי נמוך, שאינם מגבירים את כמות הגלוקוז בדם ובשל כך לא מעלים את כמות האינסולין בדם. גם כאן מיעוט הפחמימות מצליח להשרות תחושת שובע בזכות ירידה בריכוז האינסולין בדם.

      יעילות: הדיאטה יעילה בטווח הקצר ואין עדויות ליעילות בטווח הארוך.

      זהירות! בשלב הראשון יורדים במשקל בקצב מהיר מדי. הדיאטה לא מתאימה לכלל האוכלוסייה. יש להתייעץ עם דיאטנית או תזונאית לפני שמתחילים (נדרשות בדיקות דם והתאמה אישית של התפריט). הדיאטה לא מומלצת לנשים הרות ומניקות, לחולי לב, לחולי סוכרת, לילדים, למתבגרים, ולחולים במחלות מטבוליות גנטיות.

      שורה תחתונה: הדיאטה אפשרית (לא לכולם) בתוספת פחמימות לתפריט, ובפיקוח צמוד של דיאטנית.

      כרוב ניצנים (ShutterStock)
      ניצנים של הרזיה (אילוסטרציה: Shutterstock)

      דיאטת הכרוב

      מה אוכלים? המרכיב הקבוע בדיאטה הוא מרק כרוב המורכב מבצל, פלפלים, עגבניות, גזר, סלרי, כרוב ועוף. בכל שלב מצטרפים אל התפריט מרכיבים נוספים או מוסרים ממנו.

      הרציונל: הדיאטה דלה מאוד בקלוריות וגורמת להרזיה מהירה.

      זהירות! הדיאטה לא "תפורה" אישית לכל מטופל, אלא אוניברסלית. החסרונות רבים: הירידה המהירה במשקל תביא לעלייה מהירה במשקל, ובעיקר ברקמת השומן ולא בשריר.

      שורה תחתונה: הדיאטה לא מומלצת לאיש.

      דיאטת דרך המלך

      מה אוכלים? הפחמימות מוגבלות לארוחה אחת ביום (צהריים או ערב), שהיא ממושכת ועתירת קלוריות. בשאר הארוחות אין פחמימות והארוחות מורכבות מחלבונים ומשומן רווי.

      הרציונל: התמקדות בריכוז האינסולין בדם ובהשפעתו על רעב ושובע.

      יעילות: ההגבלה בכמות הפחמימות מביאה לפירוק הגליקוגן הספוח למים ולכן תתכן ירידה במשקל גם בשל ירידה בנוזלים. הירידה בכמות פחמימות מצמצמת את תחושת הרעב ואת הצורך במתוקים. מבחינה פסיכולוגית יש יתרון עצום לכך שבצהריים או בערב מחכה ארוחת ה"עושר". בסופו של דבר הדיאטה דלה בקלוריות.

      זהירות! הדיאטה אינה מומלצת לחולי סוכרת, לנשים הרות ומניקות ולעוסקים בספורט, בשל היעדר תחושת שובע בארוחות שאינן ארוחת העושר. תחושה זו עלולה להביא להפסקת תהליך הירידה במשקל.

      שורה תחתונה: הדיאטה בהחלט מומלצת, אך לא לכולם. מומלץ להיעזר בדיאטנית או תזונאית מוסמכת בליווי התהליך.

      דיאטת סוג הדם

      מה אוכלים? כל אחד לפי סוג הדם שלו.

      הרציונל: מחבר השיטה, הנטורופת ד"ר ד'אדאמו, טוען כי אכילת מזונות שאינם מתאימים לסוג הדם עלולה להביא לעלייה במשקל, לצבירת נוזלים, לשבוש וויסות האינסולין, לשיבוש פעילות בלוטת התריס וכיוצא באלו. הכוונה מאחורי הדיאטה היא שיפור באיכות החיים ולאו דווקא ירידה במשקל. אין המלצה לצריכה קלורית כזו או אחרת.

      יעילות: הירידה במשקל היא תוצר לוואי של אלימנציה של מזונות רבים, אבל לא תמיד יורדים במשקל.

      זהירות! במחקר עדיין לא נמצא כל קשר בין סוג הדם לתזונה מומלצת.

      שורה תחתונה: לאור היעדר ממצאים מדעיים, הדיאטה לא מומלצת.

      דיאטה הלחם של אולגה רז

      מה אוכלים? הרבה פחמימות לאורך כל היממה, מעט חלבון ושומן, ירקות בכל צורה שהיא, עשבי תיבול, שום ובצל.

      הרציונל: צריכה מוגברת של פחמימות מגבירה את ייצור הנוירוטרנסמיטור סרטונין, אשר מייצר תחושת שובע, רוגע, ושיפור במצב הרוח.

      יעילות: הדיאטה מגוונת ומאוזנת, קלה מאוד לביצוע ולפיכך טובה מאוד לטווח הארוך. אין אוכלוסיות שהדיאטה אסורה עליהן.

      שורה תחתונה: הדיאטה מומלצת.

      דיאטת הנקודות של "שומרי משקל"

      מה אוכלים? מה שנכנס במספר הנקודות היומי, המחושב לפי מין, גובה ומשקל. לכל מזון או משקה יש ערך בנקודות, הנובע מהערך הקלורי שלו, כמות השומן הרווי וגודל המנה. פעילות גופנית מזכה בנקודות בונוס.

      הרציונל: שיטת הנקודות מאפשרת חישוב פשוט, לעומת החישוב הקלורי. חופש הבחירה גדול כי אין מזונות אסורים.

      יעילות: הדיאטה מאוזנת ונכונה, ונתמכת על ידי קבוצות הרזיה של נשים וגברים בכל הארץ.

      זהירות! הדיאטה לא אסורה על איש, ועם זאת נדרשת הכוונה לשימוש בתפריטים של "שומרי משקל". בקבוצות של חולי סוכרת, חולי לב, וילדים יש צורך בליווי צמוד של דיאטנית.

      שורה תחתונה: הדיאטה מומלצת.

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      כמה נקודות יש בשוקולד? (אילוסטרציה:Shutterstock)

      סופרים קלוריות

      מה אוכלים? פחמימות, חלבונים ושומנים בלתי רוויים, בהתאם למכסת קלוריות יומית.

      הרציונל: להגיע למאזן אנרגטי שלילי, שבו צורכים פחות קלוריות ממה ששורפים על ידי בחירת המזונות הנכונים, ובכמויות הנכונות, פעילות גופנית (אירובית בעיקר), והתייחסות להתנהגות ולרגשות המתעוררים במהלך הדיאטה.

      יעילות: הדיאטה מאוזנת בריאה ונכונה.

      זהירות! על חולי סוכרת, חולי לב, ילדים ונשים הרות ומניקות להתייעץ עם דיאטנית קלינית כדי לבנות תפריט מדויק.

      שורה תחתונה: הדיאטה מומלצת.

      דיאטת האדם הקדמון (פליאו)

      מה אוכלים? מה שאכל האדם הקדמון. 55% מהקלוריות בתפריט הן חלבון מן החי - בשר, ביצים, וגבינות שמנות – והיתר הם ירקות (ולא ירקות שורש), מעט אגוזים ושקדים, מעט פירות. אין בתפריט דגנים, קטניות וסוכר.

      הרציונל: ממציא השיטה, לורן קורדין, טוען כי תזונת הפליאו מומלצת נוכח ריבוי המזונות המתועשים שאנו צורכים, ורק דיאטה כזו תוכל למנוע את מחלות עולם השפע: השמנה, סוכרת, ומחלות לב וכלי דם.

      יעילות: הדיאטה בעייתית עקב ריבוי חלבון מן החי, הגורר איתו שומן ובעיקר שומן רווי, שהם גורם סיכון להשמנה ולמחלות לב וכלי דם.

      זהירות! חולי סוכרת עלולים לסבול ממחלות כליה כסיבוך של הסוכרת. עודף החלבון אינו מומלץ גם לאדם הבריא בשל העומס על הכליות. היעדר הפחמימות עלול להביא למחסור באנרגיה זמינה ולהתבטא בעצבנות ובחולשה. בדיאטה חסרים גם ויטמין C, בטא קרוטן וחומצה פולית בשל מעט ירקות, פירות, דגנים מלאים וקטניות.

      שורה תחתונה: הדיאטה לא מומלצת.

      דיאטת HCG

      מה אוכלים? תפריט יומי של 500 קלוריות בלבד ותוסף של הורמון HCG.

      הרציונל: בשנות ה?50 פירסם ד"ר סימונס את התיאוריה שלפיה ביכולתו של ההורמון HCG, המופרש אצל נשים הרות בשליש הראשון להריון, לזרז פירוק של מאגרי שומן ולתרום לירידה במשקל ולקידום תהליך ההרזיה. לפי סימונס ההורמון משנע את השומן ממאגריו (הירכיים, הישבן והבטן) ומעביר אותו לעובר במקרים שבהם האם לא מספקת את כל רכיבי המזון הדרושים לעובר.

      יעילות: מטבע הדברים, עם ההורמון ובלעדיו, צריכה יומית של 500 קלוריות תוביל לירידה במשקל.

      זהירות! אין כל הוכחה לתיאוריה של סימונס. צריכה קלורית נמוכה כל כך מלווה לעתים קרובות בעייפות, בעצבנות, בסחרחורות ובכאבי ראש. תופעות לוואי אפשריות מסוכנות יותר הן פגיעה בשריר הלב, הפרעות בקצב הלב ועוד. גם קצב פירוק השריר מתגבר עקב מצוקת אנרגיה זמינה, ובסיומה של הדיאטה, עם העלייה במשקל, תתרחש עלייה באחוז השומן וירידה באחוז השריר. בשנת 2011 אסר מנהל המזון והתרופות על השימוש בתכשירי HCG, וב?2012 אסר משרד הבריאות הישראלי על השימוש בהורמון.

      שורה תחתונה: הדיאטה לא מומלצת.

      דיאטת דוקאן

      מה אוכלים? בעיקר חלבונים וירקות (בדיאטה כמה שלבים ובכל שלב מוסיפים ומורידים רכיבים).

      זהירות! ישנם שלבים בדיאטה המאוזנים יותר ביחס לאחרים, אבל באופן כללי הדיאטה לא מאוזנת. מרבית השלבים אינם כוללים פחמימות, שומנים, פירות, קטניות ועוד. זו סכנה של ממש אצל חולי סוכרת וסכנה לעומס על הכליות אצל אנשים בריאים. היעדר הפחמימות עלול להוביל לעצבנות ולעייפות. בגלל כמות החלבון העצומה חובה לשתות המון.

      שורה תחתונה: הדיאטה איננה מומלצת.

      עמית גנור היא דיאטנית קלינית ומנכל"ית עמותת "עתיד" – עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל