וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החדשות הטובות של השנה: אפשר לחזור לאכול לחם

22.11.2018 / 6:50

יש לנו בשורה משמחת: אפשר לאכול הרבה יותר פחמימות לטובת הבריאות שלכם. מחקר חדש מגלה שהן עשויות לשפר את תפקוד המוח שלכם ולמנוע מכם לחלות בדמנציה. האם סוף סוף נוכל לאכול פיצה בלי ייסורי מצפון?

חלה במילוי פטריות ושקדים. אפיק גבאי,
במקום חלבון, תאכלו פחמימות. חלת פטריות ושקדים/אפיק גבאי

כל ארוחת צהריים במשרד מתחילה בדיוק אותו הדבר. הבוסית מספרת על דיאטת פליאו עשירה בחלבון שהיא התחילה להקפיד עליה, השותף שלך לחדר דבק בדיאטה קטגונית בה הוא מרבה באכילת ירקות ומצמצם מאוד את כמות הפחמימות בתפריט. ואתה, אתה מחביא את קערת הפסטה שהבאת לעצמך כי פחמימות הפכו למוקצה ומי שמחבב אותן צריך לרדת למחתרת.

עוד בנושא:
למה כולם מפסיקים עם פחמימות ומה הדרך הנכונה לעשות את זה
פחמימות הן כבר לא השטן: דיאטה דלה בפחמימות מורידה את תוחלת החיים
אילו פחמימות הכי טובות לשיניים שלכם?

מחקר אוסטרלי חדש נותן תקווה למי שחולם כל בוקר על אורז או טוסט מלחם פריך רחמנא ליצלן. המדענים מאוניברסיטת סידני גילו שדיאטה דלה בחלבון ועשירה בפחמימות עשויה להיות המפתח להימנע מדמנציה ומחלות שפוגעות בתפקוד הקוגניטיבי. הם מצאו שעכברים שמוזנים בדיאטה כזו הראו שיפור בבריאותם הכללית, במצב בריאות המוח ויכולת הזיכרון. עכשיו, הם סבורים שגם בני אדם ייהנו מהיתרונות הכיפיים של תזונה זו.

גיף בשר סטייק. גיף, מערכת וואלה! NEWS
האם כדאי להפחית את צריכת החלבון למינימום כדי להאריך ימים? סטייק/מערכת וואלה! NEWS, גיף

המחקר החלוצי מציף מסקנות הפוכות מאלה שמחקרים אחרים בתחום הוכיחו עד כה. לטענת הצוות האוסטרלי, לדיאטה מוגבלת בחלבון, עתירה בפחמימות אך מוגבלת בקלוריות, יש יתרונות רבים כמו הגנה על בריאות המוח ותרומה חיובית לתוחלת החיים.

"אין כיום טיפולים תרופתיים יעילים לדמנציה, אנחנו יכולים להאט את קצב ההתפתחות של המחלות האלה, אבל אנחנו לא יכולים לעצור אותן. לכן זה מרגש שאנחנו מתחילים לזהות דיאטות שיכולות להשפיע על תפקוד המוח", אומר הדוקטורנט דווין ואהל, שהוביל את צוות המחקר. "במהלך 100 השנים האחרונות בוצע מחקר איכותי אודות היתרונות של הגבלת קלוריות כתזונה הטובה ביותר לשיפור בריאות המוח ועיכוב התפרצות מחלות נוירולוגיות במכרסמים".

עוד באותו נושא

מבחן הקרקר: הבדיקה המהירה שתגלה עד כמה פחמימות באמת גורמות לכם להשמין

לכתבה המלאה
צילום מוח. ShutterStock
דיאטה מוגבלת בקלוריות ועתירה בפחמימות מורכבות עשויה להאט את קצב התקדמות הדמנציה. צילום מוח/ShutterStock

במהלך המחקר האכילו החוקרים את העכברים בפחמימות מורכבות ורק 9 אחוזי חלבון קזאין שנמצא בגבינה ובחלב. כדי להעריך את ההשפעה של הדיאטה על המוח, החוקרים התמקדו בהיפוקמפוס, האזור שאחראי על למידה וזיכרון. זאת משום שההיפוקמפוס הוא בדרך כלל החלק הראשון במוח שמידרדר בעקבות מחלות כמו אלצהיימר.

יכולות הלמידה והזיכרון נבדקו באמצעות סדרה של מבחנים והחוקרים הבחינו בשיפור מתון בעכברים זכרים ונקבות ובגילאים צעירים ומבוגרים כאחד. "הדיאטה העתירה בפחמימות ודלת החלבון שיפרה את תפקוד ההיפוקמפוס של העכברים", סיכמו החוקרים.

בטטות צלויות. ShutterStock
זה הזמן לשלוף בגאווה את ארוחת הצהריים הפחמימתית שלכם בלי חשש. בטטות צלויות/ShutterStock

בשנים האחרונות הפחמימות ירדו מגדולתן ורבים עברו לתזונה עתירה בחלבון ושומן בלתי רווי, דיאטות עתירות בפחמימות הן לא אופנה חדשה. תרבויות רבות, כמו למשל בני האי אוקינאווה ביפן דוגלים בה. הדיאטה המסורתית של אוקינאווה כוללת 9 אחוזים חלבון ממקורות כמו דגים רזים, סויה ומעט מאוד בשר ואחד המקורות העיקריים שלהם לפחמימות היא בטטה.

למרות ההתלהבות הגדולה מההשפעה החיובית על מכרסמים, החוקר האוסטרלי מסייג ומתריע שהדרך ליישומה על בני אדם מורכבת יותר. "רוב האנשים מתקשים להגביל קלוריות, במיוחד בחברות המערביות שבהן המזון זמין וחופשי. הצלחנו להביא לשינוי גנים בחלק של המוח האחראי על הזיכרון, כי הקפדנו מאוד על הגבלת קלוריות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully