פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      5 צעדים שישפרו את היכולות שלכם באימונים וימנעו פציעות

      התרגלנו לחשוב שמה שחשוב בספורט זו התוצאה, אבל אם תעבירו את הפוקוס לדרך - תוכלו להגדיל מאוד את טווחי התנועה שלכם גם באימונים וגם בחיי היום יום ולהפחית את הסיכון לפציעות

      קראטה קיד 1984 (imdb)
      סמל ללמידה איטית ומעמיקה. דמותו של מיסטר מיאגי מהסרט "קראטה קיד" (צילום: imdb)

      אחד הסרטים האהובים עלי בילדותי היה "קראטה קיד", ובמיוחד אהבתי את הקטע שבו הילד צובע את הגדר ומנקה את רצפת העץ, "Wax on. Wax off", לא מבין מה מר מיאגי רוצה ממנו ואף חושד שהוא מנצל אותו לעבודות חצר. מר מיאגי מראה לו בסופו של דבר איך התנועות הללו לימדו אותו אומנות לחימה עד שכמובן הוא מנצח בתחרות.

      מר מיאגי מסמל בעיני את התרבות המזרחית הדוגלת בלמידה איטית ומעמיקה שמובילה לתוצאות מוסריות ורצויות, כשהדרך היא החשובה. הסרט מבקר את התרבות המהירה והראוותנית של המערב, שרוצה הכל מהר וחזק ובסוף גם מפסידה מזה.

      עוד בנושא:
      5 מיתוסים על התעמלות שמעכבים את ההתקדמות שלכם
      תרפו: איך משחררים שריר תפוס?
      יוגה: 5 תרגילים שאפשר לעשות לבד בבית

      אישה מרימה משקולות (ShutterStock)
      אנחנו מתחילים להתאמן כי אנחנו רוצים להתחזק, אבל לפעמים קורה בדיוק ההיפך. אישה מרימה משקולות (אילוסטרציה: ShutterStock)

      אנשים רבים עדיין נוטים לבחור את הספורט שלהם לפי מה שנדמה להם שהכי יחזק אותם ויכניס אותם לכושר, אך למעשה אנו רואים שפעמים רבות אימוני ספורט לאו דווקא תורמים להתחזקות הגוף אלא להיפך, לעיתים קרובות מדי הם תורמים להיחלשות ולפציעות ואז כמובן מפסיקים להתאמן או מדלגים מפציעה לפציעה.

      למה זה קורה?

      למדנו מילדות שמה שחשוב בספורט זו התוצאה. כמה קילומטר אנחנו רצים, כמה בריכות עשינו, מה התוצאות שלנו לעומת חברים שלנו, אילו תנוחות מורכבות הצלחנו לעשות ולכמה ברכות שמש הגענו. הרצון בתוצאה מוביל למאמץ יתר, הכופה על הגוף עומס שהוא לא בשל אליו ולכן גם הגוף יתמרד בשלב מסוים.

      נתון נוסף שגורם לפציעות זה אימון לא מגוון מספיק (ריצה 4 פעמים בשבוע, חדר כושר או אופניים כאימון יחידי), כאשר אחד האלמנטים החשובים ביותר בפעילות גופנית הוא התמודדות של הגוף עם מגוון תנועות, כיוונים, עוצמות וכו'. החיים המודרניים מלאים בישיבה מרובה, מתח, מחסור בתנועה יום יומית חופשית וגורמים לגוף המודרני ללכת ולהתכווץ, להפוך נוקשה וחסר חיות ולהתרחק מהיכולות הטבעיות שלו. הכוונה ליכולות פשוטות כמו כפיפה, הקשתה, פיתול של עמוד השדרה, תנועות מוצלבות, שיווי משקל, קפיצה, גלגול ועוד. הגוף המכווץ חייב כמובן לנוע ולכן האדם מסגל לעצמו הרגלי תנועה לא נכונים, ובכך אימון לא מגוון יכול יותר להזיק מאשר להועיל.

      אז מה עושים כדי לשפר את היכולות ולמנוע פציעות?

      1. לאט זה הכי מהר שיש - תהליך הדרגתי שנבנה צעד אחר צעד יעזור להימנע מפציעות ושחיקות ויחזק אותנו מבפנים החוצה.

      2.הקשבה, מודעות, התאמה אישית - פיתוח אינטליגנציה תנועתית יכול לייעל את יכולת הגוף באימון המותאם לקצב הנכון לגוף.

      3.הכרות עם האזורים בגופנו הזקוקים לשחרור - הגוף שלנו חווה נוקשות וכיווץ יתר שאנו חיים איתם לאורך שנים. לא מספיק רק להתחיל להתאמן, יש לשים דגש על שחרור מפרקים, טווחי תנועה ללא כאב וגמישות שרירים, כדי שהתנועה תהיה חופשית ו"קפיצית".

      עמידת ראש יוגה (ShutterStock)
      יוגה מלמדת איך תנועה ללא מאמץ דווקא משפרת את היכולות. אישה עומדת על הראש (אילוסטרציה: ShutterStock)

      4. בוחרים את האימון שאנחנו "צריכים" ולא את האימון ש"קל לנו" - גוונו את האימון מדי פעם, שנו את הדרך שבה אתם מתאמנים. נסו להניע את הגוף לכיוונים חדשים בכל פעם שאתם מתאמנים.

      5. שלבו יוגה כחלק מהאימונים - תרגול יוגה ישפר מודעות תנועתית ויציבתית וכמובן ירגיע ויאזן. התרגול מחבר אותנו לגוף ועוזר לנו להקשיב לצרכיו, מלמד אותנו איך לשנות הרגלי תנועה ויציבה, שהיישום שלהם גם באימונים אחרים מייעל מאוד את התנועה ומשפר את איכות חיינו. יוגה מלמדת איך תנועה ללא מאמץ דווקא משפרת את היכולות, היא מוציאה את הגוף מקבעונות רבי שנים, היא מחזקת את השרירים בחוכמה, מייצבת אותנו מבפנים, משפרת שיווי משקל, גמישות ומשחררת עומס מפרקי.

      תמי ליאור אהרוני היא ספורטתרפיסטית ומורה ליוגה בקמפוס ברושים לרפואה משלימה אינטגרטיבית