וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מטפלים בכאב הלא מדובר שתוקף נשים בהריון?

ד"ר גיל פומפ

1.1.2019 / 7:22

השחקנית יובל שרף כתבה בשבוע שעבר בגילוי לב על הכאבים הקשים מהם היא סובלת בהריונה השני בשל סימפיזיוליזיס. ביקשנו מד"ר גיל פומפ להסביר לנו מה זה בדיוק, והאם אפשר לטפל בזה?

View this post on Instagram

השבוע גיליתי תופעה חדשה, עוד מתנה מתוקה כזו שההריון נותן לברות המזל שבינינו - סימפיזיוליזיס. לקח לי בערך שלושה ימים לכתוב את זה ולהגות את זה ללא טעות. זה בעצם אומר שהאגן שלנו מכין את עצמו טוב מידי. הוא מתרחב יתר על המידה (כמה כיף) והורמוני ההריון מדללים את הסחוס בין העצמות.בגדול, בכל שינוי תנוחה קטן את זוכה להרגיש את עצמות האגן פוגשות אחת בשניה. זה לא נעים בדיוק כמו שזה נשמע. ההריון השני שלי (בניגוד לקודמו שהיה חוויה רוחנית מתחילתו ועד סופו) מאתגר אותי. הוא מפגיש אותי עם מקומות אפלים שלא ידעתי שקיימים בי בכלל. מה זה אומר להיות אישה, להיות כלי לחיים חדשים- למשפחה שלנו . כמה אנחנו נותנות ומקריבות מעצמנו למען ההמשכיות.. הגוף המשתנה, הנשמה ,העצבים הרופפים ובמקרה שלי גם את הקריירה באיזשהו אופן. מצאתי שההריון מגדיר אותי בעל כורחי, את קיומי בעולם.הוא מי שאני. ומה שאני. כרגע. אני יודעת שזה לא "פוליטיקלי קורקט". אבל זה לא קל לי. ובעיקר לא קל להודות- שקשה ואף עצוב לפעמים בתהליך היצירה האלוהי הזה, התהליך הגדול של חיי . איזו מן אישה אני? איזו מן אמא אהיה לילד הזה? למה איכפת לי מעצמי ולא ממנו? למה? ככה! כי אנחנו לא פחות חשובות. כמו כולנו גדלתי על ההנחה ש"אמא שמחה, ילד שמח" אז אני מנסה בכל יום למצוא קצת שמחה. וזה לא תמיד קל. תודה לאל שיש לי שני גברים הורסים בבית שלמרות הכל מצליחים בכל זאת לשמח אותי. תודה על זה ותודה על בריאות, ושבת שלום. צילום @guyk_yarivf

A post shared by yuval Scharf (@yuvalscharf46) on

הריונות נושאים איתם לא מעט קשיים וכאבים, ואחד הקשים שבהן הוא סימפיזיוליזיס. על הכאב הזה כתבה בשבוע שעבר השחקנית יובל שרף בגילוי לב, ופתחה לדיון נושא שמעסיק נשים הרות רבות. סימפיזיוליזיס מיילדותי הוא מצב כרוני של תזוזה במפרק המפשעה (הסימפיזיס פוביס) במהלך ההריון ובמשכב הלידה. התזוזה הזו גורמת לכאבים או לחצים באגן ובבטן התחתונה (כולל הקרנה לרגליים) והיא עלולה לגרום לקושי ניכר בתפקוד. במקרים מסוימים מגבלת התנועה היא כה משמעותית, עד שיש צורך בשימוש בהליכון או בכסא גלגלים על מנת להתנייד.

עוד על הריון בוואלה! בריאות:
או, בוי: למה נולדים לנו יותר בנים מבנות?
גברים שרוצים ילדים צריכים להפסיק לעשן גראס חצי שנה מראש
ויטמין C עשוי לצמצם את הנזק שעישון בהריון גורם לעובר

האבחון בסימפיזיוליזיס נעשה על ידי רופא נשים שבוחן את הרגישות באזור על ידי לחיצה ישירה על המפרק המפשעתי. ניתן להיעזר גם בהדמיה על ידי אולטרסאונד ואף MRI. כמובן שלפני האבחון חייבים לשלול מצבים אחרים העשויים לגרום לכאב באותם אזורים, כגון דלקת בשתן ופעילות רחמית (צירים, לדוגמה).

אישה בהריון. ShutterStock
כאשר מפרק המפשעה זז מהמקום. אישה בהריון/ShutterStock

כאמור, המצב הלא פשוט הזה עלול להגיע מכאב מציק בלבד להגבלות קשות בתנועה. כיום אין בספרות הרפואית שיטת דירוג מקובלת של חומרת המצב. הניסיון הקליני הביא אותי לחלוקה של 4 רמות חומרה על פי המגבלה התפקודית:

דרגה I - כאבים על פני המפרק. ללא מגבלה תפקודית.

דרגה II - כאבים עזים המגבילים פעילויות כמו עליית מדרגות. מצריך שימוש בעזרים (קיבוע אגן) ו/או במשככי כאבים.

דרגה III - מגבלה תפקודית משמעותית במטלות יומיומיות. מגבלת ניידות. שימוש בהליכון.

דרגה IV - היעדר תפקוד. ללא יכולת להתנייד עצמאית. שימוש בכיסא גלגלים.

עוד באותו נושא

10 דברים שלא ידעת שקורים לגוף שלך בזמן הריון

לכתבה המלאה

איך מטפלים בסימפיזיוליזיס?

הטיפול בסימפיזיוליזיס הוא בעיקר על ידי משככי כאבים כגון אקמול/אופטלגין ושימוש בתרופות נוגדות דלקת מקבוצת NSAIDS (מוגבל עד שבוע 30). שיטות נוספות להקלה על הכאבים כוללות קיבוע של המפרק על ידי קשירה הדוקה של האגן, פיזיותרפיה, הידרותרפיה, וכן הימנעות מפעולות הגורמות לתנועה אנכית של המפרק (כגון עליית מדרגות). יש מקום גם לרפואה משלימה בהתמודדות עם הכאב.

בעבר נעשה ניסיון לטפל במרכיב הדלקתי של המצב על ידי הזרקת סטרואידים ישירות למפרק, אך כיום גישה זו לא נפוצה, ושמורה למקרים קיצוניים בלבד במסגרת מרפאות כאב בבתי החולים. במצבים שבהם יש פריקה והתרחבות של המפרק של מעל 4 ס"מ, שוקלים תיקון ניתוחי אורתופדי לקיבוע המפרק.

הפתרון שהתגלה לגמרי במקרה ויכול לשנות הכל

קיימת גם דרך נוספת לטפל בסימפיזיוליזיס, חדשה יותר. בדרך מקרה גיליתי לפני מספר שנים, בהיותי מנהל מחלקת יולדות בבית חולים לניאדו, כי שימוש בחומר הרדמה מקומי תת עורי בשיפולי הבטן, חסם את הולכת הכאב מהמפרק ה"חולה" ואפשר לנשים שהיו מרותקות לכיסא גלגלים לעמוד על רגליהן ולהתנייד כמעט רגיל, למשך מספר שעות.

אישה בהריון. ShutterStock
"הטיפול אפשר לנשים שהיו מרותקות לכיסא גלגלים לעמוד על רגליהן". אישה הרה/ShutterStock

לאחרונה, בחסות מרפאת הכאב של בית חולים הדסה (בראשות ד"ר אליעד דוידסון) וכן בסיועו של פרופ' אוריאל אלחלל ממחלקת הריון בסיכון, ניתן הטיפול לאישה בהריון הסובלת מסימפיזיוליזיס קשה שגרם לה להיות מרותקת לכיסא גלגלים. במהלך אותו היום המטופלת התהלכה על רגליה. מאז ניתן הטיפול למטופלות נוספות במסגרת מכבי, עם תוצאות מפתיעות.

החומרים שמשמשים לטיפול הזה מוכרים זה שנים רבות כבטוחים בהריון, ונמצאים בשימוש שוטף במרפאות הכאב. עיקר החידוש הוא שניתן לתת את הטיפול באופן יומי במרפאה ללא צורך בהדמיה או בביצוע פעולה פולשנית כגון אפידורל.

הטיפול החדשני הזה כבר הוגש לרישום כפטנט, כאשר החזון הוא שבעתיד הלא רחוק נשים עם סימפיזיוליזיס קשה יוכלו לקבל את הטיפול בביתן.

ד"ר גיל פומפ הוא גניקולוג ומומחה בהריון בסיכון גבוה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully