וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שואלים הרבה "מה" במהלך שיחה? כדאי שתקראו את זה

רותי שרון, מאמר אורח

28.11.2018 / 14:15

לא - זה לא עניין רק של זקנים, ולא - זו ממש לא בושה. מסבר שהרבה מאוד אנשים סובלים מירידה בשמיעה שפוגעת מאוד באיכות חייהם, אבל רק מעטים מטפלים בזה. למה זה קורה?

אוזניים. ShutterStock
הגיל שבו השמיעה שלנו מתחילה להיפגע הולך ויורד. אוזניים של אישה/ShutterStock

האם במהלך שיחה אתם שואלים "מה?" מספר פעמים? האם גם השכנים שומעים את הטלוויזיה שלכם? אתם חושבים שהדור של היום לא מדבר ברור? אתם נמנעים מלצפות בערוץ מסוים כי מגישת החדשות "בולעת" מילים? אם השבתם בחיוב - אתם כנראה סובלים מליקוי שמיעה, ואתם ממש לא לבד.

בואו נתחיל בשבירת מיתוס. לקות שמיעה אינה נחלת האוכלוסייה המבוגרת בלבד. נתונים מראים כי בשנים האחרונות הולך ויורד הגיל שבו השמיעה שלנו מתחילה להיפגע. זה קורה לא כתוצאה מזקנה מוקדמת, אלא כתוצאה ישירה של עולם רועש יותר וריבוי ליקויים הקשורים ברעש. מחקרים מראים כי ככל שסביבת המחייה שלנו הופכת לרועשת יותר - בכבישים, באירועים חברתיים, בעבודה, בצבא ואפילו בבית, כך אנחנו עלולים לחוות ירידה באיכות השמיעה, וזו עלולה להשפיע על איכות החיים שלנו, וגם על הבריאות.

עוד בנושא:
אמא, שומעת? כך תדעו אם להורים שלכם יש בעיית שמיעה
הטו אוזן: כך תזהו ליקוי שמיעה אצל ילדכם
תפסיקו לצעוק: איך נכון לדבר עם לקויי שמיעה?

אחת הבעיות המרכזיות בקרב לקויי שמיעה היא כי במרבית המקרים הירידה בשמיעה מתחילה באופן הדרגתי, עובדה שעלולה לעכב את זיהוי הבעיה ולגרום לאבחון וטיפול מאוחר, ובמיוחד בגילאים בהם אנו לא מצפים לירידה בשמיעה. למעשה, על פי מחקרים רבים, רק כ-20 אחוזים מהסובלים מליקויי שמיעה משתמשים במכשירי שמיעה והיתר פשוט "לא שומעים" מספיק טוב, בין אם במודע ובין אם לאו. יתרה מכך, מחקרים מצאו כי מרגע שהאדם מבין שהוא חווה ירידה בשמיעה ועד תחילת השימוש במכשירי שמיעה ואביזרי עזר חולפות כשבע שנים, במהלכן אותו אדם מוותר מיוזמתו על איכות השמיעה.

מכשיר שמיעה. ShutterStock
עוברות 7 שנים בממוצע עד שאדם מסכים להשתמש במכשיר שמיעה. אישה עם מכשיר שמיעה/ShutterStock

וזה חמור מאוד, כיוון ששיקום שמיעתי חיוני לבריאותו הפיזית והנפשית של האדם. ליקוי שמיעה שאינו מטופל עלול להוביל להגברת דיכאון, רגשות חרדה ובידוד מבני משפחה וחברים. למעשה, כבר הוכח מחקרית כי אדם הסובל מליקוי שמיעה נוטה לסבול עד פי ארבעה מהפרעות כמו דכאון ובידוד, לעומת אדם ששמיעתו תקינה.

אך הסכנות אינן מסתכמות בזה. בכנס "שיקום שמיעה בקרב מבוגרים" שנערך החודש בתל אביב, ביוזמת חברת סונובה ובהשתתפות חוקרים בינלאומיים, עלה כי ללקות השמיעה לא משוקמת עלולה להיות השפעה גם על המצב הקוגניטיבי, ולא רק הרגשי. עדויות מראות כי ליקוי שמיעה יכול להרע את מצבם של מי שסובלים ממחלות דמנטיות למיניהן, להשפיע לרעה על הזיכרון, הערנות, והיכולת הכללית להתמודד עם היומיום, וזאת מעבר להשפעות המגבילות הברורות של ליקוי השמיעה.

עוד באותו נושא

הצמח הפופולרי הזה עלול לגרום לאובדן שמיעה

לכתבה המלאה

זה יכול לקרות גם בגילאי 40-50

המחקרים המצביעים על הקשר בין ליקוי בשמיעה לבין בידוד חברתי ודיכאון אינם חדשים, אולם אם בעבר המחקרים נעשו על אנשים מבוגרים או על מגזרים סוציו אקונומיים מסוימים, הרי שמחקר חדש שהתפרסם בכתב העת JAMA Otolaryngology-Head & Neck Surgery באוקטובר 2018 מצביע על הקשר הזה גם בקרב מבוגרים צעירים יותר. המחקר הראה שבקרב בעלי שמיעה טובה, שיעור הסובלים מדיכאון היה רק חמישה אחוזים ואילו בקרב אנשים עם ליקוי שמיעה, שיעור הסובלים מדיכאון עלה ל-11 אחוזים.

האבסורד במצב זה הוא שלמרות שהפגיעה בשמיעה מורידה באופן וודאי את איכות החיים, ולמרות שקיימים היום פתרונות שיקומיים רבים וטובים, רק כ-15 אחוזים מכלל המבוגרים הצעירים עם ליקוי השמיעה בעולם פונים לשיקום שמיעתי, בין אם בשל סטיגמות או חוסר מודעות.

על כן ההמלצה הינה חד-משמעית: לא לחכות לשיקום עד ש"אי אפשר יהיה להסתדר אחרת", אלא להקדים תרופה למכה. החוקרים המליצו על סקר שמיעה בקרב בני 50 ומעלה על מנת לאתר בזמן ליקויי שמיעה הדורשים שיקום. אם אתם חושדים בירידה בשמיעה, פנו לרופא שלכם ובקשו הפנייה לבדיקה.

רותי שרון היא קלינאית תקשורת ראשית בחברת סונובה ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully