וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תפסיקו לצעוק: איך נכון לדבר עם לקויי שמיעה?

ד"ר רונית פרינר וד"ר רחל פרנקל, מאמר אורח

6.3.2018 / 10:22

היום מציינים ברחבי ארץ את יום השמיעה, וזה בדיוק הזמן ללמוד כמה כלים פשוטים שיעזרו לכם לנהל שיחה קולחת ומכבדת עם אנשים שסובלים מבעיות שמיעה ברמות שונות

צילום: אילוסטרציה, עריכה: יוסי אלטר

בסרטון: מאות אלפי חירשים לא זוכים למתורגמן בטיפול הרפואי

תקשורת כוללת לפחות שני אנשים: הדובר והמאזין. אבל מה קורה בתהליך התקשורת כאשר המאזין הוא לקוי שמיעה? בישראל חיים כ-680 אלף לקויי שמיעה בדרגות שונות. אתם וודאי מכירים אנשים כאלה: בני משפחה, חברים, או עמיתים לעבודה, וסביר שייצא לכם להיתקל באנשים עם לקות בשמיעה סתם ברחוב, או כנותני שירות במקומות ציבוריים.

אוכלוסיית לקויי השמיעה אינה עשויה מקשה אחת, ישנן דרגות לקות שונות ואין דומה קושי בתקשורת של בעל לקות קלה לזה של בעל לקות עמוקה. בעלי הלקות הקלה והבינונית יתקשרו בעיקר דרך חוש השמיעה. בדרגות חמורות יותר יתוסף לתקשורת גם חוש הראיה - קריאת תנועות השפתיים. כשחוש השמיעה פגוע עד כדי כך שאינו יכול לשמש לתקשורת, משתמשים בחוש הראיה בלבד- קריאת שפתיים ושפת סימנים.

עוד בנושא:
למה האוזניים שלכם מצפצפות ומתי זה אמור להדאיג?
איך זה מרגיש לקבל את השמיעה בחזרה?
ילד עבר השתלת אוזניים מהצלעות שלו

מכשיר שמיעה. ShutterStock
דרגות לקות שמיעה שונות. אישה עם מכשיר שמיעה/ShutterStock

לרגל יום השמיעה, אספנו כמה כלים יכולים לשמש אתכם בתקשורת עם ליקוי שמיעה, ללא קשר לדרגת הלקות:

1. תשומת לב. קבל את תשומת הלב של המאזין לפני שתתחיל לדבר כדי שיתמקד בך. נסה לומר את שמו של האדם, או לגעת בזרוע שלו.

2. קשר עין. וודא שאתה עומד פנים מול פנים עם המאזין. שמירה על קשר עין תעזור לו להתמקד במה שאתה אומר. קריאת שפתיים והבעות פנים ממלאות תפקיד גדול בתקשורת.

3. דבר באופן טבעי וברור. אל תצעק, צעקות עלולות לעוות את צלילי הדיבור, דבר במהירות רגילה וללא הגזמה בתנועות הפה. מומלץ לעצור מידי פעם כדי לוודא שהוא הבין מה שאמרת עד כה.

שני גברים משוחחים. ShutterStock
שימרו על קשר עין. שני חברים משוחחים/ShutterStock

4. הימנע מפעילות בפה תוך כדי דיבור. אם אתה אוכל, לועס או מעשן תוך כדי דיבור, הדיבור שלך יהיה קשה יותר להבנה (גם זקן ושפם מקשים).

5. נסח מחדש ביטויים לא מובנים. השתמש במילים שונות כדי להקל על הבנת המסר שלך. שאל שאלות מובילות וודא במהלך השיחה שהמסר שלך עבר.

6. הימנע מרעש רקע מופרז. רעש רקע יכול להקשות על הבנת הדיבור. כדאי לכבות את הטלוויזיה או הרדיו ולהתרחק מאזורים רועשים. אם אתם בסביבה חברתית, נסו למצוא מקום שקט לשבת. בתקשורת רבת משתתפים יש לדבר "אחד אחד" לפי תור ולא כולם יחד.

מסטיק. ShutterStock
אם אתם לועסים מסטיק - הדיבור שלכם יהיה קשה להבנה. אישה לועסת מסטיק/ShutterStock
"גם אם המאזין שלך מתקשר באמצעות מתורגמן לשפת סימנים, הקפיד לשמור על כיוון עיניך ולדבר ישירות אליו"

7. תאורה. חשוב שתהיה תאורה טובה שלא מסנוורת את המאזין.

8. התבוננות בשפת הגוף של המאזין. אם שפת הגוף מראה סימנים של בלבול או של חוסר הבנה, אפשר לשאול בעדינות אם הבין.

9. דבר אל האדם: גם אם המאזין שלך מתקשר באמצעות מתורגמן לשפת סימנים, הקפיד לשמור על כיוון עיניך ולדבר ישירות אל המאזין שלך ולא אל המתורגמן. זה אולי נראה מוזר בהתחלה, אבל המתורגמן הוא כלי כדי לעזור למאזין לתקשר.

10. סבלנות. תקשורת עם אדם לקוי שמיעה היא מאמץ משותף ודורשת שיתוף פעולה משני הצדדים.

הנקודה החשובה ביותר היא ליצור קשר עם לקוי השמיעה, כדי שהוא יאמר לנו אילו דברים יכולים לעזור לו בתקשורת, ולמה הוא זקוק, מבין כל האפשרויות, כדי לתקשר בצורה המיטבית. כך ניתן לו את מירב הסיכויים להשתלב בחברה במידה מקסימלית ולשפר את איכות חייו.

הכותבות הן קלינאיות תקשורת ומרצות בחוג להפרעות בתקשורת במכללה האקדמית הדסה י-ם. לרגל יום השמיעה הארצי, יקיים החוג להפרעות תקשורת במכללה בדיקות סינוני שמיעה לקהל הרחב ביום חמישי, ה-8.3

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully