וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה תינוקות צוחקים כמו שימפנזים?

27.11.2018 / 8:21

כמו שהם לומדים בהדרגה ללכת, תינוקות לומדים במהלך שנתם הראשונה גם איך לצחוק. מחקר חדש מסביר מדוע צחוקם של פעוטות נשמע קצת אחרת מהדרך שבה אתם משועשעים ודומה למעשה דווקא לצחוקם של יונקים כמו שימפנזים

אבא ותינוק צוחקים. ShutterStock
שמת לב שהוא נשמע אחרת ממך כשהוא צוחק? אבא ותינוק משועשעים/ShutterStock

יש ציוני דרך שאף פעם לא תשכחו: הלילה הראשון עם התינוקת שלכם בבית, הפעם הראשונה שבה הזאטוט תפס את ידכם והרגע שבו שמעתם את הצחוק שלהם. מעט מאוד אירועים יכולים להשתוות לגילוי המרגש הזה. בוודאי שמתם לב שצחוק של תינוקות נשמע מעט אחרת מצחוקם של מבוגרים. מחקר חדש מסביר שהסיבה להבדל טמון באופן הפקת הצליל שהם משמיעים בזמן שהם צוחקים. החוקרות סבורות שתינוקות נושפים ושואפים אוויר באופן דומה להפליא לצחוקם של קופים ולכן צחוקם כמעט זהה.

פרופ' דיסה סאוטר, פסיכולוגית מאוניברסיטת אמסטרדם בהולנד ועמיתות מחקר מאוניברסיטת ליידן ומיוניברסיטי קולג' בלונדון בחנו קטעי צחוק שנדגמו מ-44 תינוקות וילדים בגילאי 3 עד 18 חודשים. החוקרות התבססו על קטעי וידאו בהם תועדו התינוקות כשהם היו מעורבים באינטראקציות משעשעות. כמאה סטודנטים לפסיכולוגיה ניתחו את הסרטונים והעריכו את האופן שבו הצחוק הופק בכל קליפ.

עוד בנושא:
למה אנחנו כל כך רגישים לדגדוגים? זו התשובה המדעית
העולם מצחיק, אז צוחקים: המדע מאחורי הצחוק
למה הילד שלי צוחק כשילד אחר מקבל מכה?

קופים. ShutterStock
דומים לנו הרבה יותר ממה שחשבנו. קופי שימפנזה/ShutterStock

חברי הצוות גילו שהתינוקות הצעירים יותר צחקו תוך כדי שאיפה ובנשיפה, כמו יצורים פרימטים לא אנושיים - כלומר שימפנזים או בבונים. לעומת זאת, צחוקם של תינוקות בוגרים יותר הופק כמעט רק בנשיפה, כמו הדרך שבה מבוגרים צוחקים.

"צחוקם של תינוקות ושימפנזים שונה מאוד מצחוקם של מבוגרים, תוצאות המחקר מראות עד כמה מדובר בתהליך הדרגתי ולא פתאומי", אומרת פרופ' סאוטר, שמציינת שהמעבר להפקת צחוק בדרך אחרת, אינו קשור לאבני דרך התפתחותיות מסוימות. היא גם מסבירה שהסיבה שבגללה בני אדם משנים בהדרגה את צחוקם ומפיקים צליל רק בנשיפה אינה ברורה דיה. הסבר אפשרי לתופעה היא השליטה הווקאלית שמפתחים בני האדם כשהם לומדים לדבר.

עוד באותו נושא

שתיית קפה בהריון (גם בכמות המומלצת) עלולה להשפיע על גודל התינוק

לכתבה המלאה
אמא ותינוק צוחקים. ShutterStock
צליל השאיפה והנשימה אחראים לצווחות החמודות שהם משמיעים. אמא ותינוק משועשעים/ShutterStock

החוקרת ההולנדית וצוותה הודיעו שימשיכו למחקר נוסף שיבחן האם קיים קשר בין כמות הצחוק לסיבות שבגללן מבוגרים או פעוטות צוחקים. תינוקות וילדים צעירים, כמו יונקים לא אנושיים, צוחקים בגלל משחק פיזי כמו למשל דגדוג. בעוד שמבוגרים יכולים לצחוק בגלל סיבות פיזיות אבל גם בגלל אינטראקציות חברתיות שמשעשעות אותם.

"אנחנו מעוניינים לראות אם הממצאים שלנו יחולו גם על קולות אחרים ולא רק על צחוק", סיכמה פרופ' סאוטר. לטענתם מחקר המשך יכול להציע תובנות על הפקת צלילים אחרים שמשמיעים למשל ילדים עם עיכוב התפתחותי. "אם אנחנו יודעים איך נשמעים בדרך כלל תינוקות שהתפתחותם הוגדרה כתקינה, יהיה מעניין ללמוד האם קיימים סימנים מילוליים מוקדמים שמשמיעים תינוקות שסובלים מבעיות התפתחות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully