וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שתיית קפה בהריון (גם בכמות המומלצת) עלולה להשפיע על גודל התינוק

26.11.2018 / 7:13

אנחנו מצטערים, אבל אולי תצטרכי לוותר על קפה או תה (ואפילו על שוקולד וקולה, רחמנא לצלן) בזמן ההריון. מחקר חדש מגלה שקפאין משפיע לרעה על קצב התפתחות התינוק ועלול להוביל גם ללידה מוקדמת

קפה עם ביצה. ShutterStock
גם הכמות המומלצת לנשים בהריון עלולה להשפיע על העובר. כוס קפה/ShutterStock

אחרי שאמרת יפה שלום לאלכוהול, סושי וגבינות לא מפוסטרות, אולי תצטרכי לוותר גם על הקפה של הבוקר. זאת מפני שגם הוא יכול להשפיע לרעה על התפתחות העובר. כך עולה ממחקר חדש שמגלה שנשים ששותות תה או קפה במהלך ההריון נוטות ללדת תינוקות קטנים יותר.

מדובר אפילו על כמות שנחשבה עד כה לבטוחה, 200 מיליגרם קפאין, כמות שוות ערך לשתי כוסות קפה או שלוש כוסות תה. כמות זו מעלה את הסיכון ללדת תינוקות במשקל נמוך או ללדת בלידה מוקדמת. חוקרים מיוניברסיטי קולג' בדבלין סבורים שהסיבה לכך היא העובדה שקפאין מגביל את זרימת הדם לשליה.

עוד בנושא:
כמה קפה מותר לשתות בהריון ואיך הוא משפיע על העובר?
איך מצב הבריאות שלכן לפני הכניסה להריון משפיע על בריאות הילד
מקולה עד אספרסו: כמה כוסות יסכנו את הבריאות שלכם?

מדידת היקף ראש לתינוק שזה עתה נולד. ShutterStock
צריכה מוגזמת של קפאין עלולה להשפיע על גודלו של התינוק. מדידת ראשו של תינוק/ShutterStock

החוקרים האירים בחנו 941 זוגות של אימהות ותינוקות שהמשיכו כרגיל את שגרת השתייה שלהן. רוב האימהות העדיפו לשתות תה שהכיל קפאין ו-38 אחוזים מהן צרכו קפה. התוצאות הראו שכל 100 מיליגרם נוספים של קפאין, בערך חצי כוס קפה, מדי יום במהלך השליש הראשון של ההריון, הפחית את משקל התינוק בלידה בכ-70 גרם.

כל עלייה בכמות הקפאין הורידה את גובהם של התינוקות, הקטינה את היקף הראש וקיצרה את משך ההריון. הנשים שצרכו את כמות הקפאין הגבוהה ביותר ילדו תינוקות שמשקלם היה נמוך ב-170 גרם פחות מהילדים שנולדו לנשים שצרכו את הכמות הקטנה ביותר. הקפאין השפיע גם על נשים שצרכו פחות מהכמות היומית "הבטוחה" שמומלצת לנשים בהריון, 200 מיליגרם קפאין.

עוד באותו נושא

מתכננת להיכנס להריון? כדאי שתתחילי בדיאטה

לכתבה המלאה
עוגת שוקולד. ShutterStock
גם שוקולד וקולה מכילים קפאין. פרוסת עוגת שוקולד/ShutterStock

"בהתחשב בעובדה שהתוצאות היו עקביות, וישנם הריונות רבים שאינם מתוכננים, אנחנו ממליצים לנשים בהריון או למי שרוצות להרות להגביל את צריכת הקפה והתה שמכילים קפאין", אמר החוקר הראשי בצוות, ד"ר לינג-ווי צ'ן, בריאיון לרויטרס.

צריכת גבוהה של קפאין עלולה לגרום לזרימת דם מוגבלת לשליה ולהשפיע על קצב גדילת העובר. "קפאין יכול גם לפגום במרקם רקמות השליה, ומאחר וקצב פינוי הקפאין מהגוף נחלש ככל שההריון מתקדם, הצטברות קפאין עלולה גם בטווח הרחוק להזיק לעובר".

החוקרים מאירלנד הביעו דאגה מהעובדה שנשים אינן מודעות לכמויות הקפאין שהתה שלהן מכיל. תה אמנם מכיל פחות קפאין לעומת כוס קפה, כוס תה שחור למשל מכילה 110 מיליגרם של קפאין, אך הוא לא נתפס כמשקה שמכיל כמות משמעותית ממנו והוא לא נספר במדד הקפאין היומי. בנוסף, חשוב להדגיש שגם משקאות קלים כמו קולה או מזונות כמו שוקולד מכילים כמויות לא מבוטלות של קפאין.

אישה בהריון מחזיקה כוס קפה. ShutterStock
אם תצליחי להמנע ממנו, זה עדיף. אישה בהריון שותה קפה/ShutterStock

ארגון הבריאות העולמי ממליץ לנשים בהריון לצרוך פחות מ-300 מיליגרם קפאין ביום, אך החוקרים האירים וגניקולוגים רבים סבורים שמדובר בכמות גבוהה מדי וממליצים שלא לצרוך יותר מ-200 מיליגרם. "המסר שאנחנו רוצים להעביר לנשים בהריון הוא שפחות זה טוב יותר'", אומר ד"ר צ'ו, "כדאי לצמצם את צריכת הקפאין עד כמה שאפשר, ואם אפשר להפסיק לצרוך אותו לגמרי זה אפילו טוב יותר".

ההמלצות של הצוות האירי מצטרפות למחקר שנערך בשנת 2008 ובו השתתפו 1,063 נשים בהריון מסן פרנסיסקו שהראה שצריכה של לפחות 200 מיליגרם של קפאין מדי יום מעלה ב-25 אחוזים את הסיכוי להפלה לעומת סיכון של 12 אחוזים בקרב מי שנמנעו לחלוטין מקפאין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully