וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזמן הצהוב: לא תאמינו מה תוסף כורכום יכול לעולל לכבד שלכם

7.10.2018 / 14:03

אישה אמריקאית נטלה תוסף כורכום במשך 8 חודשים, אחרי שקראה כתבה על סגולותיו הבריאותיות. מה שקרה לה אחר כך צריך להזכיר לכולנו למה לא כדאי לאמץ כל טרנד בריאות, ולמה תמיד חשוב להתייעץ עם רופא

מערכת וואלה!

בווידיאו: האיש שתרם חצי מהכבד שלו וקיבל אהבת אמת במקום

יש המון אנשים שהארון שלהם מפוצץ במולטי ויטמינים ומינרלים, ונטילת תוספים כמו מגנזיום, סידן וכורכום הפכה להיות פופולרית מאוד בימים אלה. אבל לפעמים נטילה של תוספים כאלה עלולה לגרום דווקא לבעיות בריאותיות, ולא לתחושה טובה יותר.

במחקר שפורסם בכתב העת BMJ Case Reports על ידי צוות חוקרים מאוניברסיטת אריזונה עולה שישנם מקרים בהם תוספי כורכום עלולים לגרום לבעיה נדירה בכבד. במרכז המחקר הזה מתואר מקרה בו אישה מאריזונה שנהגה לקחת בקביעות תוספים סבלה מבעיה בכבד, אך הקשר בין המצב שלה לבין השימוש בכורכום לא זוהה על ידי הרופאים שלה. רק לאחר שהתייעצה בפורומים אינטרנטיים הבינה שעליה להפסיק זאת.

עוד בנושא:
זה קל: 6 מזונות שעוזרים לכבד שלכם לתפקד טוב יותר
יותר מדי אנשים לוקחים יותר מדי מהוויטמין הזה, וזה מסוכן
תוספי תזונה? מחקר ענק קבע שוויטמינים לא מועילים

המטופלת העידה, כך לפי הדו"ח, שהחלה לקחת תוספי כורכום לאחר שקראה ידיעה חדשותית על כך שכורכום עשוי לסייע במניעת שבץ. חוץ ממנו, היא נטלה גם 20 תרופות ומינרלים נוספים. הרופאים שלה ידעו על רוב תוספי מזון, אבל לא על הכורכום.

כשמונה חודשים לאחר שהתחילה ליטול את תוספי הכורכום, בדיקת דם הראתה רמות גבוהות יותר של אנזימים בכבד - סימן לבעיות בו. בדיקות נוספות הראו שהיא סובלת מדלקת כבד אוטואימונית מצב בו המערכת החיסונית של הגוף תוקפת את הכבד (Autoimmune hepatitis) מצב שגורם לדלקת ולנזק בכבד.

עוד באותו נושא

שילוב מסוכן: איזה תוספי תזונה אסור ליטול עם תרופות?

לכתבה המלאה
כבד. GettyImages
הנפגע המרכזי מתוספים מיותרים. הכבד/GettyImages

לאחר אבחון הבעיה המטופלת הייתה במעקב צמוד אך ללא טיפול ספציפי. רק לאחר שלושה חודשים, היא הודיעה לרופא שלה שהפסיקה לקחת כורכום, לאחר שקראה באינטרנט על קשר אפשרי שלו לבעיות בכבד. זו הייתה הפעם הראשונה שהאישה סיפרה לרופאים על תוסף הכורכום ועל החשד שלה לקשר אפשרי בין השניים. לאחר שהפסיקה עם התוסף הרופאים שלה הבחינו בירידה מהירה ברמות האנזימים שלה בכבד.

זה אולי נשמע כמו מקרה יוצא דופן, אבל המטופלת הזו בכלל לא לבד, כ-10 אחוזים עד 15 אחוזים יסבלו מדלקת כבד אוטואימונית בגלל תרופות או תוספי מזון שהם נוטלים. ברוב המקרים לא ברור כיצד התוספים גורמים להופעת הדלקת, אך נראה שהתרופות עלולות להוביל להיווצרות של מולקולות המפעילות תגובה חיסונית.

מחברי הדו"ח סקרו 35 מחקרים קודמים על תופעות שנגרמו בקרב אנשים שנטלו תוספי כורכום, הם גילו שכ-5 אחוזים מהמשתתפים במחקרים סבלו מבעיות בכבד בגללם. יכול להיות שחלק מהחולים, מבוגרים או שנהגו לשתות כמויות גדולות של אלכוהול, נוטים יותר לבעיות אלה שקשורות לתוספים.

תוספי תזונה וויטמינים על מדף בסופר. ShutterStock
שוק שמגלגל מיליונים מדי שנה. תוספי תזונה בבית המרקחת/ShutterStock

עם זאת, החוקרים הסתייגו והדגישו שקשר ברור בין תרכובות הכורכום לבעיות הכבד במקרה של האישה לא הוכחו באופן מובהק. דגימה של המוצר לא הייתה זמינה לבדיקה ולכן האפשרות למצוא זיהומים בגלל תנאי אחזקה ירודים לא נשללה. לחלופין, ייתכן שהשילוב של כורכום ותרופות אחרות שנטלה הוא זה שהוביל למצב.

בכל מקרה, המסקנות היו ברורות. רצוי לוודא שתוספי מזון נקנים ממקור מהימן ומאוחסנים בתנאים נאותים. חולים מבוגרים יותר, שלוקחים תרופות רבות שעשויות לגרום לאינטראקציה עם התוספים, מצויים בסיכון גבוה יותר לבעיות בכבד. החוקרים ממליצים לחולים לספר לרופאים, הרוקחים והדיאטנים שלהם על תוספי התזונה שהם נוטלים כדי שיוכלו להמליץ על הטיפול הטוב ביותר עבורם.

כמו כן, השתלשלות הדברים יוצאת הדופן הביאה את החוקרים להדגיש את הצורך של צוותים רפואיים להעמיק יותר בתקשורת שלהם עם החולים. חקירה קצרה של הרגלי התזונה והבריאות של המטופלת הייתה עוזרת לצוות להבין שהבעיה טמונה בתוסף כורכום שהיא נוהגת ליטול מדי יום, ולהציע לה טיפול מוקדם יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully