וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוספי תזונה? מחקר ענק קבע שוויטמינים לא מועילים

30.5.2018 / 10:34

בעולם המודרני יש מעט מאוד אנשים שלא נוטלים תוסף תזונה כלשהו. חלק מאמינים שזה מהווה תחליף לאכילה מאוזנת ובריאה ואחרים קיבלו הוראה מהרופא. המחקר הנוכחי מצטרף לשורת מחקרי עבר וקובע כי נטילת רוב הוויטמינים ותוספי התזונה מיותרת. אז על מה דווקא כן כדאי להקפיד?

תוספי תזונה וויטמינים על מדף בסופר. ShutterStock
תעשיה שמגלגלת מיליונים על חשבון הלקוחות? מדף ויטמינים בבית מרקחת/ShutterStock

הנה מחקר שחברות הוויטמינים לא יאהבו לקרוא, והאמת, אולי גם אתם. מחקר ענק של אוניברסיטת טורונטו מצא שרוב הוויטמינים ותוספי התזונה שאתם נוטלים כלל לא יעילים.

המאמר פורסם בכתב העת Journal of American College of Cardiology, התבסס על סקירה רחבה של נתונים קיימים ומחקרים שונים שפורסמו בין ינואר 2012 לאוקטובר 2017. הממצאים של הסקירה הראו כי נטילת מולטי ויטמינים, ויטמין D, סידן וויטמין C - התוספים הנפוצים ביותר - לא הראו שום יתרון או הפחתת סיכון במניעת מחלות לב וכלי דם, התקף לב, שבץ או מוות בטרם עת.

עוד בנושא:
שילוב מסוכן: איזה תוספי תזונה אסור ליטול עם תרופות?
תוספת סיכון: עודף תוספי תזונה עלול לגרום לסרטן
כולם לוקחים את הוויטמינים האלה, וזה ככל הנראה מיותר

"השפעות חיוביות מועטות"

"הופתענו לגלות השפעות חיוביות מועטות כל כך של התוספים הנפוצים ביותר שאנשים צורכים", אמר ד"ר דייויד ג'נקינס, הכותב הראשי של המחקר. "הסקירה שלנו מצאה כי אם אתה רוצה להשתמש במולטי ויטמינים, ויטמין D, סידן או ויטמין C, זה לא מזיק - אבל אין בזה גם יתרון ניכר".

תרופות וכוס מים. ShutterStock
לקחת רק את מה שבאמת צריך. אדם נוטל ויטמינים/ShutterStock

המחקר מצא כי נטילת חומצה פולית לבדה או שילובה עם ויטמיני B עשויים להפחית מחלות לב וכלי דם כמו גם שבץ. לעומת זאת, ויטמין B3 המכונה גם ניאצין ונוגדי חמצון הראו השפעה קטנה מאוד שעשויה דווקא להצביע על סיכון מוגבר למוות מכל סיבה שהיא. לדברי החוקרים, סיכונים אלו עשויים להיות קשורים להשפעות שליליות על רמות הסוכר בדם או נטילה של נוגדי חמצון בכמות גבוהה העלולה להזיק. לחלופין, זה יכול להיות קשור לעובדה שאנשים לפעמים חושבים כי נטילת ויטמינים יכול להיות תחליף לתזונה בריאה ומאוזנת.

"ממצאים אלו מצביעים על כך שאנשים צריכים להיות מודעים לתוספים שהם נוטלים ולוודא שהם מתאימים לליקויים הספציפיים של הוויטמינים או המינרלים שיעצו להם לקחת על ידי ספק שירותי הבריאות שלהם", אמר ד"ר ג'נקינס.

אי אפשר להחליף תזונה בריאה בוויטמינים

החוקרים בדקו את נתוני התוספים שכללו ,A, B1, B2, B3 B6, B9 (חומצה פולית) ויטמינים C, D ו- E; ובטא קרוטן, סידן, ברזל, אבץ מגנזיום וסידן. חלק מהמחקרים שהחוקרים נשענו עליהם מצאו כי כמה ויטמינים היו בכל זאת מועילים יותר מאחרים. לדוגמה, אבץ נקשר לקיצור השפעות הצטננות - מה שוויטמין C אינו עושה, למרות מה שאנשים חושבים. ויטמין D למשל קשה להשיג מהמזון שאנחנו אוכלים, אז אם קיים חוסר, תוספים יכולים להיות יעילים.

"בהיעדר נתונים חיוביים משמעותיים - מלבד הפחתה פוטנציאלית של חומצה פולית בסיכון לשבץ ומחלות לב - מומלץ להסתמך על תזונה בריאה כדי לקבל את כמות הוויטמינים והמינרלים המומלצים", אומר ד"ר ג'נקינס. "עד כה, שום מחקר על ויטמינים לא הוכיח כי יש משהו טוב יותר מאשר מנות בריאות של מזון לא מעובד מהצומח כמו פירות, ירקות וסוגי אגוזים וזרעים שונים".

  • עוד באותו נושא:
  • ויטמינים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully