וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארבעה מצבים שיכולים להסביר עלייה פתאומית במשקל

16.9.2018 / 0:00

יש מקרים בהם עלייה במידת המכנסיים לא נגרמת כי אכלתם יותר מדי בארוחת החג אלא דווקא בגלל כמה תופעות נפשיות או תסמונות נדירות שקשה לפעמים לזהות. איך תזהו אותן ומה הסיכוי שגם אתם סובלים מהן?

אימג'בנק GettyImages

בסרטון: גם הדוגמנית המפורסמת סובלת מבעיות בבלוטת התריס

אם חרשתם יותר מדי על תירוצים לכך שעליתם במשקל כמו ארוחות החג הדשנות, תחושת רעב קיצונית כתוצאה מהמחזור החודשי או אגירת נוזלים בגלל צריכת מלח אנחנו פה כדי לספק לכם תירוצים חדשים. עלייה פתאומית ולא מוסברת במשקל יכולה להיות מבלבלת, במיוחד כאשר דפוס התזונה היומי שלכם לא השתנה ואתם עדיין מנהלים את אותה השגרה באופן עקבי.

לפני שאתה מחפשים פתרון לא בריא ונכנסים ללחץ מיותר, אתם צריכים לזהות את מקור הבעיה. יכול להיות שהעלייה במשקל היא סימפטום של אחד המצבים הבאים. שימו לב לתופעות יוצאות דופן והתייעצו עם הרופא עליהן, זה אולי ישתלם לכם.

עוד בנושא:
זה מה שהשמנה עושה לכל חלק בגוף שלכם
כך תדעו האם יש לכם עודף משקל - בלי להישקל
המחלה הנפוצה שעלולה לגרום לדיכאון והשמנה

הפרעות בתפקוד בלוטת התריס

אם בלוטת התריס שלכם לא מייצרת מספיק הורמונים, ייתכן שתקפה אתכם מחלה אוטואימונית בשם השימוטו - Hashimoto. במצב זה הגוף מייצר נוגדנים שתוקפים את הבלוטה ופוגעים ביכולתה לייצר את ההורמון טירוקסין.

עוד באותו נושא

הדרך המדעית להרגיש טוב יותר תוך חודש

לכתבה המלאה
בלוטת התריס. ShutterStock
אם היא לא עובדת טוב - זה ישפיע על המשקל. בלוטת התריס/ShutterStock

תת פעילות של בלוטת התריס היא אחת ההפרעות האנדוקריניות השכיחות ביותר שנובעות לפעמים ממחסור ביוד. הסימפטומים הקשורים לבעיה הם ירידה באנרגיה, נשירת שיער, כאבי פרקים, מצב רוח ירוד וגם עלייה במשקל.

אם לא תטפלו במצב זה יכול להיות בעייתי בטווח הארוך. כדאי לפנות לרופא כדי לבחון אפשרות של קבלת ההורמון טירוקסין בצורה סינטטית כדי לפצות על הפעילות הלקויה של הבלוטה. ברגע שתגיעו למינון הנכון, המשקל שלכם צפוי לחזור למצב נורמלי.

נדודי שינה

רוב המלצות לשינה מספקת של מבוגרים נעות בין 7 עד 9 שעות שינה בלילה. כולנו יודעים שנטייה להישאר ערים מאוחר יכולה להגביר את תחושת הרעב ולנשנושים משמינים אל תוך הלילה, אבל מסתבר שמחסור בשינה יכול להיות גרוע הרבה יותר לגזרה שלכם, גם אם תשבעו שלא נגעתם במקרר.

חוקרים מאוניברסיטת אופסלה בשוודיה הצביעו במחקר שהתפרסם באוגוסט האחרון על כך שכשהגוף לא מקבל מספיק שעות שינה, הוא יאחסן יותר שומן ויאבד מסת שריר. החדשות הרעות הן שמספיק לילה אחד ללא שינה כדי לגרום לשינויים הללו.

אישה עומדת על משקל. ShutterStock
אתם לא אשמים בעלייה במשקל, היקום כנראה החליט להתאכזר אליכם. אישה נשקלת/ShutterStock

הנפגעים העיקריים של התופעה הם עובדים במשמרות לילה, שגם נוטים לאכול בצורה לא מסודרת, מבצעים פחות פעילות גופנית בגלל עייפות הקשורה לאובדן לישון וחווים שיבושים במחזור ההורמונלי של הגוף, כשמחסור בשינה פוגע בייצור של טסטוסטרון ולעלייה ברמות הקורטיזול, הורמון הלחץ שמגדיל את כמות השומן בגוף.

דיכאון

במקרים רבים, דיכאון עלול לגרום לשינויים במשקל הגוף. יש מי שחווה ירידה במשקל בגללו, אבל יש גם מי שדווקא משמין יותר בגלל הנטייה להישאר במיטה ולבצע פחות פעילות גופנית כתוצאה מחוסר מוטיבציה. ייתכן גם שהמצב הנפשי יוביל לאימוץ הרגלי אכילה בעייתיים כדרך להתמודד עם בעיות במצב הרוח.

אישה מדוכאת אוכלת גלידה מהקופסה. ShutterStock
תניחי בעדינות את הצלחת ותתרחקי ממנה. אישה מדוכאת אוכלת גלידה/ShutterStock

החוקרת בלינדה נידהם, מאוניברסיטת אלבמה בברמינגהאם, מצביעה גם במקרה הזה על עלייה בייצור של הורמון הלחץ קורטיזול בגלל הפרעות במצב הרוח שעשויה להוביל לעלייה במשקל. אז אולי כדאי שתרחיקו את השוקולד מהחדר שלכם בזמן הקרוב, טוב?

מחלת קושינג

תסמונת קושינג נחשבת למחלה נדירה שעל פי הערכות משרד הבריאות בין 300 ל-500 בני אדם בישראל לוקים בה. הנתון הזה מוביל במקרים רבים לאבחון מאוחר מדי. התסמונת מתבטאת בגידול על בלוטת יותרת המוח, האחראית על ההורמונים בגוף, מה שגורם להפרשת יתר של קורטיזול. תסמיניה של המחלה מתבטאים במערכת חיסונית ירודה, רמות אינסולין גבוהות בדם, חרדות הנובעות מרמת סטרס גבוהה - תוצאה של הפרשת יתר של קורטיזול - והשמנת יתר קיצונית.

"מי שלוקה בקושינג יסבול מסיבוכים כמו סוכרת, לחץ דם גבוה ורמות כולסטרול גבוהות", אומר ד"ר ראשמי סרינאת, מומחה לסוכרת, אנדוקרינולוגיה ומחלות עצמות בבית הספר לרפואה מאונט סיני במנהטן. "רמז לעלייה במשקל כתוצאה מהתסמונת הנדירה הם סימני מתיחה אדומים סביב אזור הבטן, בזמן שהזרועות והרגליים נשארים רזים כבעבר", מסביר המומחה, "אם אתה מזהים סימנים אלה, חשוב לבדוק אותם על ידי אנדוקרינולוג מומחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully