וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה חלק מהאנשים מזיעים יותר מאחרים?

מערכת וואלה! News בחסות מדיסון פארמה, בחסות מדיסון

30.8.2018 / 8:41

מה משפיע על מנגנון הזיעה שלנו? האם יש הבדל בין גברים ונשים? מדוע ילדים לא מזיעים כמו מבוגרים? כיצד התזונה יכולה להשפיע על ההזעה ומדוע יש אנשים שלא מפסיקים להזיע גם במנוחה?

גבר מזיע. ShutterStock
למה זה קורה בעצם? גבר מזיע/ShutterStock

היא לחה, דביקה, מציקה ומגרדת, היא מצליחה להעצים את המבוכה במצבים מלחיצים ובקיץ המלחמה בה הופכת למשימה כמעט בלתי אפשרית. אבל למרות כל אלו, הזיעה ממלאת תפקיד חשוב מאין כמוהו. הבעיה מתחילה כשהיא מופרשת שלא במטרה לקרר את הגוף ומתחילה לפגוע באיכות החיים שלנו. כדי להבין מדוע אנחנו מזיעים, מתי הזעה נחשבת חריגה והאם על מי שמתמודד עם הזעת יתר נגזר לסבול לנצח, שוחחנו עם ד"ר אייל שפירא, מומחה בכירורגיה פלסטית .

"בגוף יש כמה מנגנונים שמאפשרים לשמור על טמפרטורה תקינה שנעה סביב ה-37 מעלות", הוא מסביר, "אחד מהם הוא הרחבה וכיווץ של כלי הדם שנמצאים בסמיכות לעור ומאפשרים ויסות של הטמפרטורה. המנגנון השני הוא ההזעה. כחלק מהמנגנון הזה, גופנו מכוסה ברובו בבלוטות זיעה אקריניות המפרישות נוזל על העור, שכאשר הוא מתאדה, העור מתקרר".

עם זאת, הוא מדגיש כי לזיעה יש תפקיד נוסף, שלא רבים מדברים עליו, אך הוא בעל חשיבות רבה בייחוד אצל בעלי החיים. חלק מבלוטות הזיעה אצל בני אדם ובעלי חיים, הנקראות בלוטות אפוקריניות, מייצרות זיעה שומנית יותר. הרכב הזיעה הזה מושך אליו יותר חיידקים שמפרקים את החומרים האורגניים שבה וגורמים גם לריח חזק יותר שאי אפשר להתעלם ממנו. זיעה זו מופרשת במצבי לחץ או התרגשות. "אצל בעלי החיים, הריח הזה משחק תפקיד בחיי המין. זאת אומרת שהריח מעודד משיכה מינית. ישנן גם תיאוריות שגורסות כי גם אצל בני אדם, לריח הזיעה יש השפעה על משיכה ובאחרונה התפרסמו גם מחקרים שתומכים בתיאוריות האלה".

עוד בנושא:
אמת או שקר: 7 שאלות שיגלו מה אתם יודעים על זיעה
לא רק לחץ: אם אתם מזיעים בזמן מנוחה זה מה שכדאי לכם לעשות
זה לא רק בגלל החום: הסיבות שגורמות לכם להזיע

עם זאת, ד"ר שפירא מסביר כי על אף שייתכן כי המשיכה שלנו מושפעת גם היא מריח הזיעה, בני האדם פיתחו תרבות שבה הם מתאמצים להסתיר את ריח הזיעה באמצעות דאורדורנטים ותכשירי טיפוח. לכן, בניגוד למתרחש בממלכת החי, אנחנו ככל הנראה לא מושפעים מכך במפגשים חברתיים או בדייטים, אבל מי יודע? אולי על המסילה בחדר הכושר תמצאו את הזיווג המושלם בעבורכם.

למה חלק מהאנשים מזיעים יותר מאחרים?

הזעת יתר (Hyperhidrosis) היא תופעה שבה ניכרת הזעה חריגה שלא נועדה לקרר את הגוף. בהקשר הזה, בניגוד למה שחושבים, אין הבדל בסבירות בין גברים לנשים ומומחים מעריכים כי הסיבה לאמונה הרווחת שגברים מזיעים יותר מנשים טמונה דווקא בהיבטים חברתיים - משום שגברים ירבו
לדבר על התופעה הזאת בעוד נשים יעדיפו להסתיר אותה.

"ישנן כל מני סיבות שיכולות לגרום לאנשים מסוימים להזיע יותר", מסביר ד"ר שפירא. "ראשית, יש גורם גנטי שככל הנראה מועבר בתורשה ועלול לגרום לתפקוד יתר של מערכת העצבים. במקרה כזה, המערכת תתקשה לווסת את ההזעה על פי הצורך ויש מקום להתערבות רפואית". עם זאת, הוא מדגיש כי יכול להתקיים מצב שבו אדם יסבול מהזעת יתר בלי שאף אחד מבני משפחתו יחווה זאת.

גורמים אפשריים נוספים לתופעה כוללים סטרס חריג, שגורם לעלייה באדרנלין, בלחץ הדם וגם בכמות הזיעה. במקרה כזה ממליץ ד"ר שפירא לטפל בגורמים ללחץ כדי להיפטר גם מכל תופעות הנלוות לתופעה הלא נעימה. כדי לעשות זאת ניתן להיעזר בפסיכולוג ובמידת הצורך אף לשקול טיפול תרופתי, בהמלצת גורם מוסמך כמובן.

sheen-shitof

עוד באותו נושא

מזיעים בכפות הידיים? זה מה שאתם חייבים לדעת

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף מדיסון פארמה
אישה מזיעה מול מאוורר. ShutterStock
כדאי לבדוק למה זה קורה. אישה מזיעה מול מאוורר/ShutterStock

עוד מצבים שעלולים להשפיע על כמות הזיעה כוללים בין היתר פעילות הורמונלית לא תקינה, מחלות כמו פעילות יתר של בלוטת התריס או פרקינסון, שימוש בתרופות מסוימות, אכילת מזונות חריפים או שימוש מופרז באלכוהול וסמים.

גם בגיל ההתבגרות רוב הנערים והנערות יחוו הזעה יותר מבעבר, אם כי בגיל הזה, מדגיש ד"ר שפירא, אין מקום לדאגה. "בילדות, בלוטות הזיעה לא מפותחות דיין, אבל השינויים ההורמונליים בגיל ההתבגרות משפיעים על הפעילות של בלוטות הזיעה. לכך מתווספים השינויים במארג החיידקים החיים על העור בגיל ההתבגרות וההתפתחות המואצת של בלוטות הזיעה עצמן". בגיל הזה הוא ממליץ שלא לטפל בהזעה בדרכים רפואיות, אולם, לדבריו אם הנערים מזיעים בצורה קיצונית, יש מקום לבחון טיפול בעזרת רופא המשפחה.

איך מטפלים בהזעת יתר?

"כדי לטפל בהזעה, רוב האנשים יפנו תחילה לדאורדורנטים כמובן", מספר ד"ר שפירא. "אבל בתחום הזה חשוב להבין שהדאורדורנטים הרגילים לא יעלים בעצירת הזיעה. ניתן להשתמש בדאורדורנטים שמכילים אלומיניום ונחשבים אפקטיביים יותר בטיפול בהזעת יתר". שימוש ממושך עלול לגרום אצל חלק מהאנשים לגירוי בעור. טיפול אחר הוא טיפול בגלי רדיו או חשמל באמצעות מכשירים לשימוש ביתי.

"טיפול נוסף בהזעת יתר הינו טיפול בהזרקה נקודתית של חומר ממשפחת הבוטוליניום לאזורים הבעייתיים", אמר. "זהו טיפול שניתן לבצע בכמה אזורים בגוף. הוא יעיל מאוד, אך דורש תחזוקה כי ההשפעה שלו מספיקה לכחצי שנה בלבד. בטיפול למעשה מבצעים הזרקות ממוקדות של החומר לבלוטות הזיעה. זה אינו ניתוח אלא טיפול פשוט שאורך כרבע שעה וניתן לחזור לתפקוד מלא מיד בסופו.

בואו לבדוק האם אתם סובלים מהזעת יתר

תוכן המאמר הינו כללי ואינו בא להחליף התייעצות עם הרופא המטפל

מומלץ לבצע המשך בירור המצב הרפואי ולפנות הרופא המטפל. לרשימת רופאים לאבחון וייעוץ לחצו כאן

מערכת וואלה! News בחסות מדיסון פארמה, בחסות מדיסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully