וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזיעים בכפות הידיים? זה מה שאתם חייבים לדעת

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף מדיסון פארמה, מערכת וואלה! NEWS בשיתוף מדיסון פארמה

10.7.2018 / 7:06

בחום הישראלי הזעה בידיים היא עניין שבשגרה, אך מה עושים כאשר הבעיה מתרחשת לא רק כשחם בחוץ או במצבי לחץ קיצוניים? אלה נורות האזהרה שחשוב לשים אליהן לב

זיעה בכף היד. ShutterStock
הזעת יתר עלולה להשפיע על ההתנהלות השוטפת/ShutterStock

עומדים להיכנס לפגישה חשובה והדבר שהכי מפחיד אתכם הוא הרגע שבו תידרשו ללחוץ ידיים? התופעה המביכה הזו לא זרה כמעט לאף אחד, בייחוד באקלים הישראלי, אך באילו מקרים היא נחשבת חריגה ומתי חשוב לטפל בה? שאלנו את ד"ר שרית כהן, מומחית לכירורגיה פלסטית במרכז הישראלי לפיסול פנים, באילו מקרים הזעה בידיים נחשבת ללא סבירה, ואיך מטפלים בה.

הזעת יתר נגרמת בשל פעילות יתר של מערכת העצבים הסימפתטית שגורמת להפרשה מוגברת של בלוטות הזעה. "היא מוגדרת ככזו כאשר כמות הזיעה היא מעבר לכמות הנדרשת לוויסות חום הגוף וכאשר היא פוגעת בתפקוד היומיומי, הפיזי או גורמת לפגיעה רגשית אצל המטופל", מסבירה ד"ר כהן. לדבריה, להזעת יתר יכולה להיות השפעה משמעותית על התפקוד היומיומי, וזה נכון אפילו יותר במקרים של הזעת היתר בכפות הידיים. "הזעת יתר בידיים היא מעט שונה כי מעבר לזה שהיא מפריעה חברתית וגורמת לחוסר נוחות, היא גוררת גם הפרעה תפקודית ביומיום", מסבירה ד"ר כהן, "היד שלנו היא איבר מאוד פונקציונלי, ולכן הזעת יתר בה עלולה להשפיע על תחומים רבים אי אפשר ללחוץ ידיים, לכתוב, לרכוס חולצה, לעבוד עם מחשב ועוד.

השלב הראשון: אבחון

לפני שאתם קובעים שאתם סובלים מהזעת יתר, חשוב שתפנו לרופא מומחה. "במקרים של הזעת יתר האבחון הראשוני הוא מאוד חשוב", מסבירה ד"ר כהן, "כשמדברים על הזעת יתר מדברים על הזעת יתר מוקדית וראשונית - הכוונה היא שהיא לא משנית לגידולים, למחלות אנדוקריניות, לשימוש בתרופות מסוימות, וגם למתח, למצב אחרי בלות או התרגשות. לכן בשלב ראשון חשוב לבצע אבחון מדויק ולברר שאכן מדובר בהזעת יתר מוקדית ראשונית.

בשלב האבחון מבוצעות בדיקות שונות, אך חלק חשוב מן האבחון הוא גם תשאול של המטופל. "אנחנו שואלים אותו שאלות ממוקדות - כמו מה זה הזעת יתר במקרה שלך? כאשר התשובות הן 'טפטופים בכפות הידיים' או 'החולצה רטובה גם כשאני במזגן', האבחנה ברורה.

sheen-shitof

עוד באותו נושא

המלחמה בכתמי הזיעה - כך תעשו את בשלושה צעדים

מערכת וואלה! NEWS בחסות מדיסון פארמה

השלב השני: טיפול

להזעת יתר בכפות ידיים קיימים טיפולים שונים. הטיפול הרווח הינו נוגדי זיעה שמכילים מלחים המבוססים על אלומיניום. "המתכת גורמת לחסימה של בלוטות הזיעה, ועל ידי כך להפחתה בכמות", מסבירה ד"ר כהן, "לטיפול זה יש תופעות לוואי, ולעיתים הוא גורם לגירוי יתר של העור". נוסף לכך, טיפול בנוגדי זיעה דורש שימוש תכוף, ונותן מענה זמני ונקודתי בלבד.

טיפול נוסף שקיים למקרים של הזעת יתר בכפות הידיים מבוסס על טבילה של כפות הידיים באמבט עם זרם חשמלי בעוצמה נמוכה, הזרם הזה גורם לירידה בהפרשה של בלוטות הזיעה. "הטיפול עצמו נמשך 20 דקות והוא לא מאוד נעים", אומרת ד"ר כהן, "ודורש טיפול יומיומי במשך שבועיים, ואז יש הקלה בזיעה לכמה חודשים".

זיעה בכף היד. ShutterStock
מזריקים לאזור שבו ניכרת ההזעה המוגברת/ShutterStock

במקרים קשים קיימים גם פתרונות ניתוחיים. "בכפות הידיים אי אפשר 'לגרד' את הבלוטות, אבל אפשר לכרות את עצב שאחראי על ההפרשה, זה ניתוח שנקרא סימפטקטומיה והוא מבוצע בשיטה לפרוסקופית בהרדמה כללית", מסבירה ד"ר כהן. לניתוח זה עלולים להיות סיבוכים שכן מדובר בהתערבות ניתוחית, בנוסף עלולה להיות לו תופעת לוואי לא פשוטה - הזעה מפצה - ההזעה מפסיקה בכפות הידיים אבל מתחילה באזור אחר.

פתרון נוסף, שאינו דורש זמן החלמה, הינו הזרקה של חומר ממשפחת הבוטוליניום, לאזור שבו ניכרת ההזעה המוגברת. "מדובר בהליך קצר, זעיר פולשני, שמאפשר ירידה משמעותית בכמות הזיעה ושיפור תסמיני ניכר", אומרת ד"ר כהן, "טיפול זה זוכה לשביעות רצון גדולה מאוד בקרב מטופלים".

הטיפול בהזרקה מעט כואב, והוא כואב יותר במקרים של הזעת יתר בידיים, ולכן משתמשים בדרכים שונות להקלת הכאב. לדברי ד"ר כהן, הטיפול מתבצע תחת אלחוש מקומי ועם קירור של האזור שנמצא במחקרים כמפחית באופן משמעותי את הכאב. "במקרים מסויימים מבצעים הרדמה מקומית של העצבוב בכף היד, כך שהטיפול מבוצע כמעט ללא כאב", אומרת ד"ר כהן.

חשוב מאוד שהטיפול בהזרקה יבוצע על ידי מומחה לכירורגיה פלסטית או רופא עור מיומן ומקצועי, שכן "הזרקה לא מדויקת עלולה לפגוע בשרירי כף היד ובמוטוריקה העדינה".

בואו לבדוק האם אתם סובלים מהזעת יתר

תוכן המאמר הינו כללי ואינו בא להחליף התייעצות עם הרופא המטפל

מומלץ לבצע המשך בירור המצב הרפואי ולפנות הרופא המטפל. לרשימת רופאים לאבחון וייעוץ לחצו כאן

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף מדיסון פארמה, מערכת וואלה! NEWS בשיתוף מדיסון פארמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully