וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה בכתמי הזיעה - כך תעשו את זה בשלושה צעדים

מערכת וואלה! NEWS בחסות מדיסון פארמה, מערכת וואלה! NEWS בחסות מדיסון פארמה

1.7.2018 / 7:58

חושבים פעמיים לפני שאתם מנופפים למישהו לשלום? כתמי הזיעה שמופיעים באזור בית השחי בהחלט יכולים לגרום למבוכה, בייחוד כשהם מסרבים לרדת בכביסה, אך הם לא גזרת גורל ובהחלט יש איך לטפל בהם

אם מעולם לא סבלתם מכתמי זיעה מביכים על הבגדים, או ניגבתם זיעה מטפטפת מהפנים סתם ככה בתנאי מנוחה, כנראה לעולם לא תבינו כמה מביכה ומטרידה הבעיה הזאת, שעל פי ההערכות, בין שמונה לעשרה אחוזים מהאוכלוסייה סובלים ממנה. ד"ר צחי וידר, מומחה בכירורגיה כללית ומנהל מרפאות המומחים O.R בהרצליה שיתף אותנו בקשים של חלק ממטופליו הסובלים מהזעת יתר: "אני רואה מטופלים שנמנעים מללכת עם כפכפים ומטופלות שלעולם לא ינעלו נעלי עקב מחשש שיחליקו", הוא מספר. "כמו גם סטודנטים שהמחברות שלהם נרטבות מההזעה בכפות הידיים או אנשי עסקים שעושים הכול כדי להימנע מללחוץ יד".

"חשוב להבין שתלונות על הזעה לא נובעות מפינוק. אנחנו רואים שהתופעה יכולה לפגוע רבות באיכות החיים של הסובלים ממנה. מחקרים מצאו קשר בין הזעת יתר לדיכאון והיום אנחנו מתייחסים לזה מאוד ברצינות", הוסיף. הוא מדגיש שמעט אנשים פונים לטיפול רפואי בגלל שהם לא מעלים בדעתם שיש פיתרון. אז אם גם אתם סובלים מהבעיה ורוצים לשפר משמעותית את איכות חייכם, כך תעשו זאת בשלושה שלבים:

השלב הראשון: אבחון הגורם להזעה

בספרות הרפואית, הזעת יתר מוגדרת כמצב שבו הגוף מזיע שלא למטרת קירור. אולם, ד"ר וידר מדגיש כי בכל מקרה שבו אתם מרגישים שהזיעה מפריעה לתפקוד השוטף שלכם - גם אם אתם לא בהכרח מזיעים יותר מאחרים באופן אובייקטיבי, יש מקום לטפל בבעיה. כדי לעשות זאת הוא ממליץ ראשית לפנות לרופא משפחה שיבחן את הסיבות העמוקות יותר להזעת יתר.

"הזעת יתר נחלקת לשני סוגים", הוא מסביר. "הזעת יתר כללית שמופיעה באזורים נרחבים של הגוף ונגרמת כתוצאה מבעיה רפואית אחרת כמו פעילות הורמונלית חריגה, פעילות יתר של בלוטת התריס, ירידה בהורמוני המין אצל נשים בגיל המעבר או אפילו עודף משקל". אולם, הוא מדגיש, לעיתים הזעה לא מופיעה בגלל סיבה רפואית כלשהי. מצב זה נקרא "הזעת יתר ראשונית", המופיעה בעיקר בבתי השחי כפות הידיים והרגליים ומומחים מעריכים כי הוא מושפע בין היתר מהגנטיקה, אך השערה זו טרם הוכחה באופן חד משמעי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
כתמי זיעה בבית השחי. ShutterStock
בעיה מביכה ומטרידה/ShutterStock

השלב השני: התאמת תכשירים ותרופות

"אם ההזעה נובעת מבעיה רפואית אחרת, כמובן שקודם נטפל בגורם עצמו", מסביר ד"ר וידר. "זאת אומרת שאם הבעיה היא חוסר איזון הורמונלי או עודף משקל - נגבש תוכנית לטיפול ממוקד בבעיות אלו. אם ההזעה אינה נגרמת מבעיה אחרת, נתאים תכשירים למריחה מקומית". אלו למעשה דאורדורנטים אנטי פרספירנטים שיכולים להפחית את כמויות הזיעה.

למי שמזיע בידיים והרגליים ימליץ ד"ר וידר על שימוש במכשיר רפואי ביתי שנקרא Palma Dry אשר עשוי לפתור את הבעיה באמצעות שימוש ביונים חשמליים. ישנם גם מכשירים דומים שעושים שימוש בטכנולוגיה של גלי רדיו, אולם הטיפול בעזרתם עלול להיות לא נעים לחלק מהאנשים.

כתמי זיעה. ShutterStock
לעיתים הזיעה לא מופיעה בגלל סיבה רפואית כלשהי. מצב זה נקרא "הזעת יתר ראשונית", המופיעה בעיקר בבתי השחי כפות הידיים והרגליים/ShutterStock

השלב השלישי: טיפול ארוך טווח

במקרים מסוימים, התכשירים להפחתת הזיעה והטיפולים הביתיים לא יסייעו. במקרה כזה ניתן לשקול ניתוח להסרת עצב הסימפטטיק, המשפיע על תהליכים עצביים שגורמים להזעת יתר. אולם, גם טיפול זה עלול להיות כרוך בתופעות לוואי כמו "הזעה מפצה", הזעה פתאומית ומוגברת באזורים אחרים בגוף.

אם ההזעה היא בבתי השחי, ממליץ ד"ר וידר על הליך טיפולי פשוט, קל ונטול תופעות לוואי למלחמה ממוקדת בהזעת היתר. "זהו טיפול בהזרקה מקומית של חומר ממשפחת הבוטוליניום שחוסם את פעילותן של בלוטות ההזעה הבעייתיות". חשוב להדגיש כי הטיפול מנטרל רק בלוטות זיעה ספציפיות שגורמות להזעת יתר ולא את אלו שמשתייכות למנגנון הטבעי של קירור הגוף. וידר מדגיש כי התוצאות מופיעות כבר אחרי כמה ימים ומחזיק לחצי שנה ואף יותר. הוא נטול כאבים, לא מורכב ולא כולל התערבות כירורגית באזור המטופל. הודות ליעילות הרבה שלו, הוא מומלץ כיום על ידי רוב הרופאים המטפלים בבעיה.

בואו לבדוק האם ייתכן שאתם סובלים מהזעת יתר

תוכן המאמר הינו כללי ואינו בא להחליף התייעצות עם הרופא המטפל

מומלץ לבצע המשך בירור המצב הרפואי ולפנות הרופא המטפל. לרשימת רופאים לאבחון וייעוץ לחצו כאן

מערכת וואלה! NEWS בחסות מדיסון פארמה, מערכת וואלה! NEWS בחסות מדיסון פארמה
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully