וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק לחץ: אם אתם מזיעים בזמן מנוחה זה מה שכדאי לכם לעשות

מערכת וואלה! NEWS בחסות מדיסון פארמה, מערכת וואלה! NEWS בחסות מדיסון פארמה

7.8.2018 / 7:57

הזעה היא מנגנון שנועד לצנן את הגוף ולהגן עליו, אבל מה עושים אם מזיעים גם במקרים שבהם אין כל הצדקה לכך? ד"ר דן רגב, מומחה לכירורגיה פלסטית, מסביר באילו מקרים הזעה נחשבת לחריגה ומה אפשר לעשות כדי לטפל בתופעה

אישה יושבת במשרד ומריחה את בית השחי שלה. ShutterStock
תופעה שהיינו שמחים לוותר עליה/ShutterStock

לזיעה, כמו לפחד, לכאב ולעוד תחושות לא סימפטיות שהיינו שמחים לוותר עליהן, יש תפקיד חשוב ביותר, שאף אחד מאיתנו לא היה רוצה לחיות בלעדיו. הזיעה עוזרת לנו לקרר את הגוף והיא חיונית להבטחת תפקוד תקין שלו - בייחוד במצבים של מאמץ ובמזג אוויר קיצוני. עם זאת, חלק מהאנשים מזיעים גם במצבים שבהם לכאורה זה לא אמור לקרות - כמו למשל בזמן מנוחה ובטמפרטורה נוחה. אז למה זה קורה והאם יש דרך אפקטיבית לטפל בתופעה בלי ניתוח פולשני?

"להזעת יתר, או בשמה המקצועי - היפרהידרוזיס, יכולות להיות כמה סיבות עיקריות", מסביר ד"ר דן רגב, מומחה לכירורגיה פלסטית, "הגורמים האפשריים מגוונים מאוד - מבעיות הורמונליות, שתיית אלכוהול, שימוש בתרופות, עודף משקל או סטרס ועד למחלות שונות ואפילו גידולים סרטניים במקרים נדירים".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

אז מתי חשוב לפנות לרופא? "בכל מצב שבו האדם מרגיש שהוא מזיע בצורה שאינה מידתית, או שאי הנוחות מפריעה לתפקוד השוטף", קובע ד"ר רגב. כמובן שאם אתם מזיעים בלילה בקיץ לדוגמה, זה טבעי בהחלט, אך לדבריו, הזעות ליליות בחורף בהחלט אמורות להדליק נורה אדומה, כמו גם כל מצב של הזעה במנוחה. ההתייעצות עם רופא חשובה מכיוון שההזעה עלולה להוות אינדיקציה לבעיות רפואיות מסוגים שונים.

גבר בבדיקת רופא. ShutterStock
חשוב להבין את המקור הביולוגי לתופעה/ShutterStock

מי שסובל מהזעת יתר יודע היטב שיש לכך השלכות רחבות הנוגעות כמעט לכל היבט בחיים. "מטופלים הסובלים מהזעת יתר מתמודדים עם קשיים רבים - החל ממצבים של אי נוחות חברתית ועד לבעיות פיזיות כמו גירויים ופטריות. האנשים האלו במקרים רבים חוששים ללחוץ ידיים בפגישות ונאלצים להביא לכל מקום גם בגדים להחלפה".

האם אפשר לטפל בהזעת יתר?

כדי להבין אם אתם סובלים מהזעת יתר ומה המקור שלה, ראשית יש צורך כאמור בבירור רפואי מקצועי. את הבירור ניתן לבצע ראשית אצל רופא המשפחה שיפנה אתכם למומחה הרלוונטי, בהתאם לאבחנה שלו. "הרופא בדרך כלל יבצע בדיקות דם ובדיקות הורמונליות, יבחן את התרופות שהאדם משתמש בהן ויבצע תשאול לקביעת הסיבה להזעת היתר", אומר ד"ר רגב.

ומה השלב הבא? כיום ישנה קשת רחבה של כלים לטיפול בהזעת יתר - החל מדאודורנטים מיוחדים, דרך טיפולים בגלי רדיו או חשמל ועד לניתוחים שבהם מסירים עצבים שאחראיים על הזעת היתר. עם זאת, ד"ר רגב מדגיש כי אחד הטיפולים לא מצריך התערבות כירורגית וכולל הזרקה של חומר ממשפחת הבוטוליניום שחוסם את הבלוטות שגורמות להזעת יתר. הזרקה זאת מתבצעת ללא צורך בהרדמה ונחשבת יעילה ביותר לטיפול בתופעה.

אילוסטרציה. ShutterStock
הזרקה נקודתית יכולה לפתור את הבעיה/ShutterStock

"הטיפול הזה נחשב פחות אגרסיבי ופולשני מניתוח שדורש הרדמה, הכנה והתאוששות", מספר ד"ר רגב. הוא מדגיש כי הניתוח יעיל ביותר לאזור בית השחי, אזור הפנים, המצח והעורף. כמו-כן ניתן לבצע אותו גם בכפות הידיים והרגליים. הטיפול אפקטיבי לתקופה של 6-12 חודשים ואורך לא יותר מכמה דקות במרפאה. גם תופעות הלוואי קלות יחסית וזמניות. הן כוללות חום, מעט חולשה והזעה מפצה זמנית באתרים אחרים.

אם קודם הסברנו שההזעה היא מנגנון חשוב המסייע לשמור על הגוף מפני התחממות יתר, האם טיפול מהסוג הזה לא עלול גם לפגוע בו ולסכן אותנו במצבים שבהם ההזעה נדרשת? למי שחושש מההיבט הזה, ד"ר רגב מסביר: "כשאנחנו מדברים על הזעת יתר, אנחנו מדברים על מצב חריג. המטרה שלנו היא שהגוף יזיע באופן נורמלי וזו בדיוק המטרה של הטיפול".

בואו לבדוק האם ייתכן שאתם סובלים מהזעת יתר

תוכן המאמר הינו כללי ואינו בא להחליף התייעצות עם הרופא המטפל

מומלץ לבצע המשך בירור המצב הרפואי ולפנות הרופא המטפל. לרשימת רופאים לאבחון וייעוץ לחצו כאן

מערכת וואלה! NEWS בחסות מדיסון פארמה, מערכת וואלה! NEWS בחסות מדיסון פארמה
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully